Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Mercep

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Mario Raguž

Član od: 09 Stu 2005
Poruke: 1284
Mjesto: Dubrovnik
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 2:09 pm    Naslov poruke: Mercep Citiraj ovaj komentar

Da li bi mogao moliti nesto vise o Mihajlu Mercepu i njegovoj ulozi u pionirskim danima HR zrakoplovstva?
Hvala
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 5:47 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

navečer
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 10:26 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nakon što je već Penkala odustao od daljnjeg proučavanja letenja Merčep, inače poznati ZG fotograf, je ipak tu vidio da bi se moglo i zaraditi a kako su brača Rusjan tražili nekog tko bi financirao njihove zamisli može se reči da mu je pala sjekira u med, međutim tih prvih dva mjeseca rada izgleda da je Edvard Rusjan bio koliko toliko ravnopravan partner ali nakon njegove pogibije postojao je samo Merčep.


Lijevo od motora Eduard Rusjan, a desno s pilotskom kapom Merčep a do njega vjerovatno Joško Rusjan, 14. studeni 1914. pred Rusjanov drugi let u ZG, priredbi je prisustvovalo par uzvanika (izvor Posrtanje u nebo)

Joško Rusjan je i dalje namjeravao nastaviti tamo gdje je stao sa svojim tada već pokojnim bratom ali ni on nije letio pa je tako Merčep bio prisiljen tražiti nekoga tko bi letio a uz to pomogao Jošku pri izradi aviona i tako je našao Novaka. Priča o daljnjem razvoju aviona pod Merčepovom financijskom injekcijom, bez koje nebi bilo ni tih aviona (i samo zbog toga se treba pamtiti kao dio HR zrakoplovne povjesti) može se pročitati na ovom linku a ovdje ću još dodati par rečenica o njegovom odnosu prema Rusjanu i Novaku te ostatku svijeta.

Prema onom što sam pročitao u te dve knjige može se reći za njega samo hm... gnjida od čovjeka.
Dakle čim je Rusjan napravio repliku aviona a Novak je doradio s novim tehnikalijama (volan, pedale) Merčep se raspričao po ZG novinama kako je ON konstruirao novi avion, što je ponavljao nakon svakog novog aviona. Priliku za razgovor s novinama imao je samo on dok je i Rusjanu i Novaku takvo nešto bilo zabranjeno. Održavao je veze s Beogradom u nadi kako će Srpskoj vojsci prodati pokoji avion ali za takvo nešto nema nikakvog dokaza Drugi Merčepov avion je napravljen u dva primjerka te se za jednog zna da je prodan u Srbiju ali privatno dok je drugi prodan ali Merčep nije ostavio nikakvog traga kome (avion je jednostavno ukrcan u vlak i nezna se gdje je završio). Prilikom prodaje tog aviona u Beograd je poveo i Rusjana i Novaka ali je izričito zabranio Novaku da leti a obojici da išta kazuju o avionu-- za priču je on bio zadužen, avion je nakraju isprobao sam novi vlasnik. Treći je jednosatvno nestao na putu od ZG prema Sofiji gdje je trebala biti priredba zajedno s Čermakom (pisano u drugoj temi). Ni Rusjan ni Novak nikad nisu ništa saznali o prodaji tih tri aviona (prodaju trećeg nije nikad ni priznao ali su Rusjan i Novak znali da je tako jer je njegov motor uredno ležao u hangaru a avion je nestao)

Dok je trajala ta suradnja Merčep-Rusjan-Novak jedini pristup novinarima imao je Merčep, koji je tada bio i u vrhu Olimpijskog saveza i vrlo ugledan bizmismen i sva vrata su mu bila otvorena. Tako se on hvalio da je pilot iako nikad nije letio, isto tako hvalio se kao konstruktor a nikad nije ništa sam smislio, čak je govorio (kasnije) kako je on taj koji je naučio Novaka letjeti.

Novaka je predstavio javnosti tek nakon skoro 2 godine što je ovaj već letio. O tome kakav je bio čovjek govori i njegov odlazak iz Beograda drugi dan nakon E. Rusjanove pogibije a istu stvar je ponovio i nakon Novakovog pada u Grazu kad ga mu je prvo naredio da leti a onda nakon što je Novak završio u bolnici jednostavno pokupio prnje. Za Novaka se tada pobrinula dobrotvorna ustanova, a tek nakon što su austrijske novine napale Merčepa ovaj je platio bolničke troškove. Nakon što se Novak vratio iz Graza potražio je Merčepa jer mu je ovaj bio dužan dvogodišnju plaču (2 godine nije mu davao i više no zasluženu plaču), nije je ni tada dobio već je Novak pristao na isplatu samo dijela plače.

Nakon što su ga Novak i Rusjan napustili Merčep je pokušavao i dalje održavati vijest u javnosti kako on i dalje djeluje te u par navrata u novinama izlaze članci tipa Novi merčepov avion uz pokoju staru fotku nekog od aviona. Kad je napokon shvatio da tako više nejde odlučio se prodati hangare Austrougarskoj vojsci gdje u ponudi daje opet stare fotke aviona koje pokušava prodati kao novu riječ tehnike, naravno ovi to nisu popušili, iako mu je i Uzelac namjeravao pomoći a bio je zapovjednik zrakoplovstva. Nakon tog razočarenja hangar je zahvatio požar, vjerovatno namjerno podmetnut (ali bez dokaza) i to je kraj.

Dalje, priča Novak (u knjizi Hrvatski Ikar), kako je on znao za vrijeme rata dolaziti u bazu gdje se na sav glas hvalio kao konstruktor i pilot, nakon čega mu je Novak u društvu kolega ponudio provozati ga u jednom od aviona ali se ovaj nije usudio no i dalje se hvalio kao veliki pilot, pa čak i da je on bio taj koji je pobjedio u Budimpešti. I tek tada je Novak otišao u Budimpeštu, valjda mu prekipilo, i zatražio potvrdu da je on bio taj koji je tad letio i pobjedio--- to je bila prva pisana potvrda da je on ikad letio jer mu Merčep nikad nije ništa izdao.


Danas se u Srbiji i dalje smatra Merčepa kao pionira avijacije, pilotom i konstruktorom-- zašto? Zato jer im je to on rekao a ovi to jednostavno prihvatili iako nema nikakvih dokaza da je Merčep letio na bilo kojem svojem avionu a kamo li da ih je konstruirao. On se samo volio slikavat s pilotskom kapom i u kokpitu aviona.


hornet: poruka promijenjena dana: Čet Velj 09, 2006 10:34 pm; prepravljeno ukupno 1 puta
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 10:28 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

E da još napišem ukratko

Mihajlo Merčep je dio povjesti ali samo kao financijer a ne kao konstruktor ili, nedaj bože, letač.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Mario Raguž

Član od: 09 Stu 2005
Poruke: 1284
Mjesto: Dubrovnik
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 10:47 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hornet, ima li Mercep ili koji drugi pionir zrakoplovstva veze s Dubrovnikom ili dubrovackim krajem?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Pet Velj 10, 2006 12:19 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Ima ovaj, al da me ubiješ zaboravio sam koje
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Mario Raguž

Član od: 09 Stu 2005
Poruke: 1284
Mjesto: Dubrovnik
PorukaUpisano: Pet Velj 10, 2006 12:42 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Jel mozda rodjen u Dubrovniku?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Pet Velj 10, 2006 1:44 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

je je točno, sjetio sam se poslije ali nisam nadopisao

A to tebe posebno zanima iz kojeg razloga? U rodu si mu? Laughing
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Mario Raguž

Član od: 09 Stu 2005
Poruke: 1284
Mjesto: Dubrovnik
PorukaUpisano: Pet Velj 10, 2006 1:50 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Tesko da smo rodbina, mislim da je (iako potpuno irelevantno) Mercep bio Pravoslavac.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1984
PorukaUpisano: Pet Velj 10, 2006 3:32 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Mario Raguz Napisao/la:
Tesko da smo rodbina, mislim da je (iako potpuno irelevantno) Mercep bio Pravoslavac.


Gornje pitanje je bila šala (pa stavio sam smajli), ali da on je bio Srbin

Ali imam osječaj da si pitanje i postavio kako bi utvrdio da je on iz DU pa sam pomislio da imaš pokoji zanimljivi info
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron