Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Početak u HR

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Čet Velj 02, 2006 8:12 pm    Naslov poruke: Početak u HR Citiraj ovaj komentar

Pa vrijeme je da se pokoja napiše i o samim počecima avijacije u HR.

Dakle ing. Slavoljub Penkala konstruirao je i napravio prvi avion u HR 20.06.1910. i odmah ubrzo izveden je i prvi let (5.07.). Za svog pomoćnika uzeo si je 18-godišnjaka Dragutina Novaka kojeg je naučio sve o samoj konstrukciji aviona i usadio mu je ljubav prema tada novom dostignuću u samo par mjeseci zajedničke suradnje, iako je Penkala sam ponekad rulao i isto dopuštao još nekima na avionu je letio samo Novak.

Fotke Penkalina aviona. Na prvoj je sam Penkala na pilotskom sjedištu dok je na drugoj avion ispred Penkalina hangara na Črnomercu.




Treba još nadodati da je donja ploha i rep Penkala prijavio kao svoj patent a avion se upravljao pomoću volana. Nakon nekoliko pokusa Penkala je na avion ugradio i elerone.

Avion nakon svih preinaka


Nažalost nakon Novakova pada u 10. mjesecu nakon što je preforsirao mogućnosti aviona Penkala je odustao od daljneg proučavanja letenja, tako da je nakon samo 4 mjeseca prekinuta suradnja i Penkala nalaže Novaku da razmontira avion.

U to doba je i zagrebački fotograf srbin Mihailo Merčep uvidio da letenje ima potencijala te se udružuje sa slovencima bračom Rusjan, koji su već odprije izrađivali avione u Sloveniji, i odlučuje financirati njihov daljnji razvoj u Zagrebu, te u tu svrhu gradi hangar do penkalina.

Prvi Rusjan-Merčepov avion (11.1910.)




avionom se upravlja "na ruksak" (vidi prvu sliku). Iako se Merčep hvalio da je on pilot i konstruktor i u tadašnjoj državi pokupio svu slavu on nije bio ništa drugo no financijer, na avionu je letio samo Eduard Rusjan.

Kad je Merčep vidio da posao ide svojim tokom odlučio je organizirati prvi javni let iznad Zagreba a odmah potom i u Beogradu.

Rusjanov let u ZG (ali ne onaj javni koji se zbio 27.12.1910.)


Nakon uspješnog javnog leta u ZG ekipa seli u BG i ondje unatoč lošem vremenu Rusjan i Merčep odlučuju da avion poleti i prilikom tog leta (07.01.1911.) E. Rusjan pada i pogiba.

Rusjanov pad i mjesto pada u BG




nastavak u slijedećem postu Wink
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Čet Velj 02, 2006 9:00 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

nakon Rusjanovog pada u BG, Merčep se našao na čudu jer nije imao više pilota a sam nije znao letiti pa se dao u potragu za novim pilotom i pronašao ga u Novaku koji je od razlaza s Penkale besposličario u susjednom hangaru a uz to bio mu je savršen jer samozatajni Novak neće puno postavljati pitanja sve dok mu se omogučava letjeti, te tako Novak u drugom mjesecu dolazi kod Merčepa i započinje suradnju s Joškom rusjanom koji je do tad već napravio repliku aviona koji se srušio u Bg ali mu Novak ugrađuje volan i pedale a odbacije upravljanje "na ruksak"

Rusjan-Novakov avion u ZG


i tako započinje uspješna suradnja iako to Merčep reklamira kao svoje avione.

drugi R-N avion (napravljena su dva takva za prodaju)


Jedan je završio u Srbiji (privatno)-- Merčep nije dopustio Novaku ni da napravi probne letove kako u ZG tako niti prilikom same prodaje u BG
Drugi avion je prodan ali se nezna gdje i komu, poslan je vlakom ali nitko nezna gdje

treći R-N avion (08.1911.)


U vrijeme kad je napravljen ovaj avion u Zg dolazi čeh Jan Čermak s avionom Libelle koji je izgradio u Pragu u suradnji sa slovencem Stankom Bloudekom (sagradio skijački skakaonicu na Planici)

Libelle i Čermak


Dolazak Čermaka Merčep odmah koristi i reklamira kako organizira drugi javni let u ZG međutim dolazak Čermaka nije imalo nikakve veze s njim osim što mu je Merčep ustupio hangar te Čermak sam leti iznad ZG. Ipak Merčep dogovara zajednički nastup u Sofiji. Čermak se slaže i Merčep šalje Novaka prije da se nađe sa čermakom a on će nakadno doći s avionom. Avion nikad ne stiže u Sofiju te se nezna kako je završio (vjerovatno je prodan) iako se njegov motor nalazio u hangaru nakon Novakova povratka.

Početkom 1912. Rusjan i Novak napravili su svoj četvrti avion zajedničkim snagama kojeg Merčep iz samo svog razloga taji sve do priredbe u Beču 06.1912. kada je Novak doživio neugodno iznenađenje Merčepovim neslaganjem da on poleti već angažiranjem nekog od prisutnih na priredbi. Taj netko uspijeva razbiti avion za vrijeme rulanja i Novak razočaran se vrača u ZG gdje zajedno s J. Rusjanom popravlja avion.

četvrti R-N avion

Novakov let


Tek tada, nakon što Novak već leti dvije godine javnost saznaje za njega, kada Merčep organizira 3. javni nastup.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Čet Velj 02, 2006 9:35 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nakon uspešnog 3. javnog leta 4.08.1912. Merčep i Novak odlaze u Osijek te odmah potom na priredbu u Budimpeštu gdje 20. i 21.08. ostvaruju pobjedu. Ta pobjeda se Novaku priznala kao letačka dozvola.

Budimpešta


Peti "Žuti" R-N avion


Peti i posljednji avion je identičan četvrtom samo što je obojan u žuto napravljen je tokom zime 1912.-1913.


I nakraju dolazi do raspada daljnje suradnje Joška Rusjana i Novaka, kada Rusjan vjerovatno isprovociran stalnim Merčepovim podmetanjima i lažima jednostavno odlazi iz ZG. To se zbilo odmah poslije posljednjeg Novakovog leta iznad Zagreba 20.04.1913. kad je Novak letio na četvrtom avionu

Pred letenje: Novak (pilotska kapa i jakna), J. Rusjan (bijeli đemper), Merčep (šilterica)

Posljednji novakov let nad ZG


Nakon raspada ekipe u Grazu je organiziran javni Novakov let (4.05.1913.) naveliko reklamiran kojom je prilikom Merčep dobro zaradio, međutim na dan priredbe padala je jaka kiša ali Merčep ipak nalaže Novaku da poleti što on nevoljno i čini no uslijed jake kiše, što je uzrokovalo i slabu vidljivost, prilkom slijetanja Novak udara u pod pod kutom i razbija avion i sebe. Odalzi u bolnicu gdje će biti zadržan 20tak dana dok Merčep već drugi dan odlazi u Zg bez da uopće pita kako je Novak. Austrijske novine nakon što uvide s kim imaju posla napadaju Merčepa te ga tako tjeraju da ipak podmiri bolničke troškove. To je ujedno i sam kraj Novakovog letenja za Merčepa koji je ujedno i kraj Merčepove karijere u zrakoplovstvu jer bez Novaka i Rusjana on je bio nitko i ništa.
Unatoč njegovim (Merčepovim) smicalicama treba mu se priznati zasluge, jer bez njega nebi bilo ni Rusjan-Novakove suradnje.



Eto toliko od mene o ovim pionirima zrakoplovstva u HR no to nisu jedini jer je bilo i drugih koji su se okušavali, no o tome ću neki drugi put. Također će biti i ponešto o Novaku u ww1.


Napomena:
Sve fotke su iz knjige Z. Klapčić: Posrtanje u nebo dok su informacije i iz nekih drugih izvora
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
ZacP

Član od: 30 Lis 2005
Poruke: 284
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Velj 02, 2006 10:46 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Baš mi je bio gušt pročitat/pregledat ovaj post! Novine Palac gore
_________________
ZacP
Ze-Ro Decals
F. William Engdahl "Stoljeće rata" - pročitati
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
0viking0
Moderator
Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 2229
Mjesto: Zagreb - Croatia
PorukaUpisano: Čet Velj 02, 2006 11:45 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Super članak...
_________________
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 918
PorukaUpisano: Pet Velj 03, 2006 8:57 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Sjajno, samo nastavi. Kako se moze doci do knjige Z. Klapcic koju spominjes kao izvor?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
von Stuck
Administrator
Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 2918
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pet Velj 03, 2006 9:12 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala na ovome, stvarno jako dobro.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 6916
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pet Velj 03, 2006 10:20 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Super Klap klap
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Pet Velj 03, 2006 11:44 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

frka Napisao/la:
Sjajno, samo nastavi. Kako se moze doci do knjige Z. Klapcic koju spominjes kao izvor?


Nisam je nigdje uspio pronaći, po netu nisam niti gledao, posudio sam je u knjižnici, uz ovu knjigu pronašao sam i knjigu "Hrvatski Ikar" o D. Novaku.

PS
drago mi je da vam se sviđa
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Mario Raguž

Član od: 09 Stu 2005
Poruke: 1194
Mjesto: Dubrovnik
PorukaUpisano: Pet Velj 03, 2006 9:47 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Citat:
Kako se moze doci do knjige Z. Klapcic koju spominjes kao izvor?



Ja sm moju dobio od direktpra ZL Dubrovnik, jer su i oni bili pokrovitelji izdavanja iste.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Ned Velj 05, 2006 11:49 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Evo kako sam obečao dodati ću još par "početaka"
Pošto je o ovim pilotima jako malo znano ponovno sam podatke i fotke uzeo iz već spomenute knjige.


Milan Uzelac


Zapovjednik zrakoplovstva K.u.K.-a, bio je i jedan od onih nekolicine ostalih kojem je Penkala dopuštao da rula njegov avion, prije ratnih vremena prevaljuje udaljenost od 400 km u 4 sata leta što je smatrano velikim uspijehom.


Slavoljub Šoštarko
Vozač moto-utrka gradi avion u Zg na prijelazu 1911-12. Nezna se gdje je i kad točno letio ako je uopće letio ali je tom prilikom (možda je samo bio pokušaj leta) avion uništen




Ivan Sarić - studeni 1910.
Hrvat iz Subotice (koja je tad bila u sastavu A-U).
Navodno je fotografirao ili skicirao neki avion tokom posjeta Parizu i prema tome napravio svoj avion







U Srbiji se danas uz Merčepa također smatra pionirom zrakoplovstva i njemu u čast izdana je poštanska marka


Guido Prodam
Rođeni Riječanin (otac veliki talijan) koji se kasnije seli u Budimpeštu i ondje leti ali se nezna kad je točno započeo.



U 12. 1911. nastupau rijeci i tom prigodom postaje prvi pilot u monarhiji koji leti nad morem
17.05.1912. Ponovno u Rijeci gdje mu tokom leta dolazi do kvara na avionu i biva prisiljen se spustiti na more, avion je potonuo a on ostao neozlijeđen, tako da je opet bio prvi koji se spustion na more.
Nastupao je i na natjecanju u Budimpešti gdje je osvojio druo mjesto, prvo je osvojio Novak (spomenuo sam postovima prije). Tokom rata leti u Flik 17D a u 7.1918. srušen je od strane 5 RAF aviona nakon čega ostaje invalid.


Viktor Klobučar


Pobjednik prvenstva u jedriličarenju 1912-13. Zapovjednik pomorske avijacije K.u.K.-a od početka 10.1911. do 02.1913. kada nakon dvije nesreće zaredom napustio zrakoplovstvo. Iste godine u 10. mjesecu ukrcava se na SMS Kaiserin Elisabeth i otplovljava za aziju. Rat ga je "našao" u Kini gdje je prilikom napada Japanaca brod potopljen a on ostao u zarobljeništvu do 1919.

I na kraju Jozef Mickl (Aut) koji je konstruirao hidroavione u Puli gdje se nalazio od 1910. A probni pilot bio mu je Stefan Drakulić iz Rijeke


jedna od hidrobaza u Istri


Tromotorac kojeg je prvi iskušao S. Drakulić


Hidroavion u letu nad istrom


Crtež koji sam našao na netu Mickl (Oeffag)

Još bi dodao da sam dosta proveo na netu kako bi uspio pronaći više podataka o njima ali je to gotovo nemoguće i jedino što sam iskopao a da nema u knjizi je ovaj posljednji crtež.
Nisu oni svi hrvati ali su sastavni dio HR povijesti
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1939
Mjesto: Zaprešić
PorukaUpisano: Pon Velj 06, 2006 2:15 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Svaka čast.Još si jednom napravio odličan posao.Meni,a vjerujem i večini ove publike si približio ovaj dio naše povijesti.Živio i pisao nam dalje!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
MarioK
Gost
PorukaUpisano: Uto Velj 07, 2006 10:14 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nisam mogao dobit bolji odgovor na ono sto sam pitao neki dan. Svaka cast Klap klap Uzivancija Klap klap
Natrag na vrh
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1415
PorukaUpisano: Uto Velj 07, 2006 8:03 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Shocked
Stoji mi novi Husar već tjedan dana odmah do kompa i tek sad vidim da u njemu ima o hidroavionima Lohner L i priča o prvom potapanju iz zraka podmornice u povijesti koji se dogodio na ulazu u Kotorski zaljev s hidroavionima L132 i L135 od kojih je kasnije nastao i gore spomenuta G serija

Ok ta priča već spada u slijedeću WW1 rubriku
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron