Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Sukhoi T-4 Sotka A-model 1/72 - FIRST LOOK

 
Započni novu temu   Tema je zaključana od strane administratora    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovi, helikopteri,...
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Reaper

Član od: 07 Ruj 2006
Poruke: 4365
PorukaUpisano: Sub Lip 14, 2008 11:07 pm    Naslov poruke: Sukhoi T-4 Sotka A-model 1/72 - FIRST LOOK Citiraj ovaj komentar

Sukhoi T-4, ili Projekt 100, ili Sotka, nadimak koji mu je dodjeljen ciljajuci na njegovu tezinu, bio je sovjetski pokusaj stvaranja izvidnickog i presretackog zrakoplova, sposobnog za brzine preko 3 macha. Nazalost, nije dogurao dalje od prototipa. Ponekad ga se naziva i SU-100, sto je netocno, jer mu nikad nije dodjeljena takova oznaka.



Iako je konstrukcijski jako slican americkom projektu XB-70, ova dva zrakoplova nemaju prevelike veze. XB-70 je bio zamisljen kao bombarder dok je Sotkina uloga trebala biti presretacka na velikim visinama te pri brzinama vecim od 3 macha. Gledajuci direktno po karakteristikama Sotka je trebala?? biti neki XB-70 killer, odnosno njena uloga je trebala biti eliminacija F-108 Rapier zrakoplova slicnih karakteristika namjenjenih za pratnju i potporu B-70 bombarderima. Niti jedan od tri zrakoplova nisu prosli fazu prototipa.

Zrakoplov je izradjen od titanija i celika, sa punim loadom tezak je cca 114000 kg. Duzine 44, a raspona krila od 22 metra, svakako spada u kategoriju velikih zrakoplova. Kao i XB-70, projekt je na koncu otkazan zbog enormnih troskova proizvodnje, pa je propala i narudzba od 25o komada
Sotki za rusko zrakoplovstvo. Svemu je pridonjelo i otkazivanje Valkirye i Rapier programa USAFA. Od predvidjenih 6 prototipova, samo su dva izradjena, dva su bila u fazi izgradnje kad je projekt otkazan, dok su preostala 2 postojali samo kao nacrti. Danas jedini prezivjeli zrakoplov sa oznakom "101" je uspio proci sve testove i probe, no mach 3 nije dostignut do 1974 kada je projekt
sluzebno i ukinut. Jedina Sotka se danas nalazi u muzeju Monino kraj Moskve.

Ukratko o maketi:
Model: T-4 Sotka
Mjerilo: 1/72
Proizvodjac: A-Model
Broj dijelova: 240
Velicina: 618mm duzina, 306mm raspon krila
Cijena: od 600 do 800 kn, ovisno o mjestu kupnje

Ruski proizvodjac A-model je izbacio na trziste maketu ovog neobicnog zrakoplova u mjerilu 1/72, i trenutno je jedini koji nudi tu maketu u prodaji. Prvo izdanje je (navodno) bilo ograniceno na samo 200 primjeraka, dok za ovu posljednje nema nekih informacija o kolicinama u prodaji. Unutrasnjost kutije (dijelovi) se nisu mjenjali i jedini nacin za razlikovati prvo i drugo izdanje je po kutiji, koja je u pocetku bila od bijelog kartona sa shematskim nacrtom zrakoplova, dok je ovo izdanje dobilo prigodni box-art.



U kutiji skromnih dimenzija, pomalo neobicno za ovu velicinu zrakoplova (i cijenu), nalazi se cistokrvni primjerak istocne short-run skole. Iako se suskalo da ce ovo izdanje biti pravi injection kit, proizvodjac se odlucio da nista bitno ne mjenja, pa je maketa i dalje podjeljena na dijelove izradjene od 2 (moguce cak i tri) razlicita materijala. No idemo redom....

Po otvaranju kutije, koja je kako sam rekao, ukrasena prigodnim box-artom, na stolu se naslo ukupno 19 spruova od svijetle plastike, te jedan sprue sa prozirnim dijelovima, krila i donji dio trupa zrakoplova koji su dani kao odvojeni dijelovi.



Posebnost ovog kita je kombinacija razlicitih materijala, pa su tako krila radjena u jednom komadu od resina (postoje i informacije da se ustvari radi o ljevanom fiberglasu), te donji dio trupa radjen od rucno "ljepljenog" fiberglasa.





Kako se na gornjim slikama vidi, krila su bogata panelama i detaljima, no isto tako, vidljivo je da fiberglass u usporedbi sa standardnim ljevanjem plastike nema nikakve sanse. Povrsina je dosta glatka, no mjestimicno ce se ukazati potreba za dodatnim smirglanjem i glancanjem sto ce bojim se, otvoriti samo nove rupe u fiberglasu, koje ce s obzirom na njegovu tvrdocu biti problematicno za popraviti.

Ostatak dijelova je izliven od mekane sive plastike, pomalo siromasne detaljima, sa dosta flasha, te nejednako urezanim panelima. No, ovo vec nece biti toliki problem srediti....

Na 19 spruova, smestilo se 230 dijelova....
















ockpit je dosta siromasno i neuvjerljivo napravljen. Sva sreca, kako ne postoje (barem ja ne nadjoh) neke referentne slike Sotkinog cocpita, nece ga biti problem obogatiti i detaljirati koristenjem dijelova od drugih zrakoplova, vise po masti i osjecaju.



Povrsinski detalji su, kako sam rekao, mekano urezani, i sa dosta neujednacenom dubinom, znaci treba ocekivati urezivanje barem 80% panela....



Takodjer, na fiberglas dijelovima ce biti potrebno korigirati panele, kao i popraviti neke greske u lijevanju....




Stajni trapovi su nesto bolje detaljirani, naravno ima tu mjesta za poboljsanja, ali barem nesto detalja ima za pocetak...





Motori isto tako.....


Prozirni dijelovi su nesto deblji, no savrseno prozirni, pa kad se uzme u obzir da jako mala povrsina ostaje prozirna nakon farbanja, tu stvarno nema zamjerki...



Sastavnica je velika, te kroz 22 koraka objasnjava proces slaganja makete. Nazalost, dosta je nerazumljiva i treba poprilicno truda da se prokuzi sto je autor htio reci....






Kako se Sotka nikad nije maknula od prototipa, postoji samo jedna shema farbanja, a s time i samo jedna varijanta decala prilozenih u kutiji, a to su oni za jedinu prezivjelu koja je u muzeju. Ostaje nejasno zasto je A-model prilozio 2 broja 101, u zutoj i crvenoj boji, kad muzejski nosi samo crveni broj 101.... Naravno cijeli zrakoplov je NMF, sto je u stvari jako veselo, kad covjek uzme koliko ce smirglanja/kitanja biti potrebno da se sastavi ova maketa.....



Navedene su boje sa generickim imenima, te referencom na Humbrolove boje.

Decali na prvi pogled djeluju ok, pravilnih boja, dosta su tanki i ne ocekujem neke velike probleme s njima, no tko zna... Naravno, dane su samo osnovne oznake....




Sto reci na kraju? Short run makete vecini maketara nisu prvi i najsretniji izbor. Pogotovo ako, kao sto je slucaj sa ovom, osim egzoticnog subjekta, maketaru ne nude apsolutno nista u pogledu lakoce sastavljanja, hrpe detalja, kvalitetne plastike.... Kad se ova maketa usporedi sa npr. Tu-160 od Trumpetera, koji za otprilike iste novce nudi state-of-the-art proizvod, metalne, photo i nema kakve ne dijelove i hrpu detalja, ovaj proizvod sve vise i vise pada u kategoriju "ni stapom ne diram u to"....

Medjutim, ova maketa ipak nudi nesto, s cime se moze pohvaliti mali broj maketa, a to je onaj Wow efekat, naravno ukoliko se prezivi sva patnja i muke dok je se ne zavrsi. Za ljubitelje ovakvih zrakoplova (kao sto sam ja), dileme u biti i nema.... Hrpa novaca, zivaca i muke se zaboravlja u trenu kad bacite pogled na kutiju, koja stoji na polici i strpljivo ceka svoj red.... Wink

Preporuka - ni slucajno, za prosjecnog maketara, ljubitelje shake-n-bake kitova, kao i sve ostale koje ovakva egzotika ni najmanje ne zanima..... Za ostalih par ljudi koji se ne ubrajaju u gore navedeno - svakako!
_________________
Samo Hare Krishna nas ne voli
On voli stvari lijepe, ali tko ga jeb.....

-=Für immer Minderheiten=-
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Reaper

Član od: 07 Ruj 2006
Poruke: 4365
PorukaUpisano: Ned Lip 15, 2008 1:26 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Evo, par ispravaka gore iznesenih netocnih navoda..... Wink

Prvo, naravno, A-model nije ruski vec ukrajinski proizvodjac. Prst bijase brzi od pameti, pa je od "ukrajinskog proizvodjaca makete ruskog zrakoplova", ispao "ruski proizvodjac makete"....

Drugo, kazu ljudi da bi ovo bilo cetvrto izdanje ove makete. Najvise razlika ima, onako kako sam spomenuo, upravo izmedju prvog i ovog, u ostalim pakiranjima razlike se odnose na box-art, boju plastike i neke sitnije detalje.... Tnx Flanker!

I trece, rekao sam da neznam zasto su kao decali stavljeni i crveni i zuti 101.... Malo proucavanja, i dobije se (najvjerovatniji) odgovor... Crveni 101 se odnosi na zrakoplov koji je danas izlozen u Moninu, dok je zuti 101 za zrakoplov iz cca.1972 dok su trajala testiranja.....
_________________
Samo Hare Krishna nas ne voli
On voli stvari lijepe, ali tko ga jeb.....

-=Für immer Minderheiten=-
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Tema je zaključana od strane administratora    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovi, helikopteri,... Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron