Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Hrvatski piloti u Velikom ratu
Idi na stranicu 1, 2  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
tiger
Gost
PorukaUpisano: Pet Sij 20, 2006 2:26 pm    Naslov poruke: Hrvatski piloti u Velikom ratu Citiraj ovaj komentar

Tražeći po listi pilote Austro-Ugarske monarhije koji su porijeklom ili iz Hrvatske pronašao sam sljedeče.
Ovo su samo kratke crtice,iskreno više niti neznam,no nadam se da će i ovaj kao i sličan predhodni topic krenuti pozitivno.Da ne ponavljam priče o Miroslavu Navratilu i Raoulu Stojsavljeviću,oba sa po 10 priznatih pobjeda,svakako najprije treba napomenutu zapovjednika Zračnih snaga Austro-Ugarske Monarhije,na kraju sa činom generalmajora,Emila Uzelca.
Na spisku ima podosta imena i prezimena koji bi mogli zvučati kao naša, ali ne piše njihovo porijeklo tako da ih nisam htio ovamo uvrstiti kako se nebi neki čeh ili slovak našao medju našima.
Lasi Johan(zanam da zvuči kao madjar,ali piše Kroaten),5 priznatih pobjeda letio u FLIK 6.
Košutić August,2 pobjede, letio u FLIK 13
Kljajić Vladimir,1 pobjede, letio u FLIK 20
Vrbančić Mirko,1 pobjede, letio u FLIK 29
Piloti mornaričkoga zrakoplovstva,K.u.K. Seeflugwesen
Babić Dragan,Bratanić,Dorčić,Drakulić
Ako netko ima i zna više neka me ispravi i nadopuni,osobno mi se sve više i više svidjaju ove teme.
Natrag na vrh
bosanac

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 253
PorukaUpisano: Pet Sij 20, 2006 7:23 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Koliko znam letio je i Dragutin Novak prvi hrvatski pilot.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Poky

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 4948
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pet Sij 20, 2006 8:38 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

E kad smo kod Dragutina Novaka : na kojim je on tipovima aviona letio ,ako ko zna? Ak se ne varam on je bio u izvidničkoj postrojbi ,al je njegov stijelac oborio neki avion? Nešto sam čitao o njegovoj karijeri u starim HVima ,al se nigdja ne spominje tip aviona.
_________________
Poky
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
tiger
Gost
PorukaUpisano: Sub Sij 21, 2006 4:00 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nisam posve siguran ,ali mislim da se uglavnom radilo o osnovnom izvidjaču Aviatk B.II.Novak je desno na slici.
Natrag na vrh
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1414
PorukaUpisano: Sub Sij 28, 2006 5:57 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

To je Brandenburg C.I.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Sri Velj 01, 2006 12:37 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

letio je i na aviatiku, no o D. Novaku nešto više kroz tjedan, možda sutra
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
prelude

Član od: 23 Stu 2005
Poruke: 1884
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Velj 08, 2006 11:49 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Koliko sam pročitao ovdje ima sva sila Hrvata (K.u.K. Kriegsmarine):

http://www.kuk-kriegsmarine.at/fbentst.htm

a nisu zanemarive niti baze austrougarskog mornaričkog zrakoplovstva - većina ih je u današnoj Hrvatskoj, stoga je ovaj link itekako dio naše zrakoplovne povijesti. Bez obzira što su na avionima bili križevi, a ne šahovnice. Premda je činjenično šahovnica bila sastavni dio grba Habsburške, odn. Austrugarske monarhije.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Čet Velj 09, 2006 1:57 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

kao i ova knjiga ali je ja nisam vidio pa ako tko od vas je nek rekne malo o njoj

Festung Pola - Die Vereidigungsanlagen des k.u.k. Hauptkriegshafens 1823 - 1918 --- by Erwin Anton Grestenberger

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Sri Velj 15, 2006 3:01 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Dakle u ovoj temi WW1 i WW2 (druga strana) bilo je riječi o dva naša asa s najviše pobjeda (10) Friedrichu Miroslavu Navratilu i Raoulu Stojsavljeviću pa tek toliko da se zna da je bilo riječi o njima.

Pa sad možemo nastaviti dalje, dakle Dragutin Novak
Na jednoj stranici gdje se on navodi kao dobitnik zlatne medalje za hrabrost stoji pokraj njegovog imena 5 pobjeda Flik 10, međutim u obje naše objavljene knjige (koje sam uzeo kao najbolju literaturu za ovaj post, odakle su i postane fotke), gdje oboje autora navode kako su razgovarali s njim, nigdje nema navoda da je on ili njegov izviđač oborio neki avion no idemo redom. Dosta vremena sam proveo po netu kako bi štogod saznao o njegovom ratnom putu ali rezultati pretrage su bili dosta poražavajući, ima nekoliko HR stranica na kojima se govori o njemu ali ništa detaljno (pogotovo ne o ww1) a od stranih stranica našao sam jednu jedinu gdje ga se spominje i to onu koja ga samo spominje kao dobitnika zlatne medalje za hrabrost (i famoznih 5 pobjeda). Nadalje na stranici Jan J. Šafařík može se skinuti popis aseva večine država i to kroz sva ratna razdoblja a među njima i popis 950 A-U pilota u PDFu ali na njemu nama Novaka (dok recimo ima njegovog izviđača) pa kog zanima nek izvoli.

Nakon nesreće u Grazu (posljednji let s Merčepovim avionom o kojem je bilo riječi u drugom postu) Novak ostaje u Grazu i zapošljava se u Puchovim tvornicama te se nakon nekoliko mjeseci vraća u HR u selo Veliki Raven pokraj Križevaca gdje je nastavio raditi kao strojar u obližnjoj tvornici gdje upoznaje i buduću suprugu.
Poziv za vojsku dobiva odmah početkom rata najprije u pješaštvu da bi ga u studenom 1914. premjestili u zrakoplovstvo u vojnu bazu u Fischamendu gdje je bila osnovana škola za pilote. Tamo polazi tečaj za vojnog pilota i leti na Etrichtaubenu te Lohneru B i D.


Fischamend fotka -- www.luftfahrt-fischamend.at

Za vrijeme obuke dobio je i kaznu zatvora od 9 dana jer je pretpostavljenome odgovarao na hrvatskom, kaže (u knjizi) da iako je znao njemački nije najbolje razumio njegov dijalekt pa bi mu samo odgovorio --u redu.
1.05.1915. odlazi na rusku frontu Flik 10 i prvi let iznad neprijatelja ima 26.05. Često leti na izviđanje duboko na neprijateljski teritorij (letovi pri povratku u bazu traju i do 3 i pol sata).




Jednom prilikom Frontu je obišao i prestolonasljednik Karlo Habsburg a Novak mu je Prikazivao avion te ga je trebao i provozati ali su od toga ipak odustali




Novak je imao i bliske susrete s francuzima koji su letjeli na ruskoj fronti te tako priča o susret s 5 francuza kojima ipak uspijeva pobjeći kao i drugu zgodu kad je napadnut od strane 3 francuza i kojom prilikom se strojnica, kojom upravlja njegov stalni izviđač Aleksandar Kolowrat zaglavljuje no ipak uspijeva izrešetan doć do baze.

26.04.1916. uliječe u baražnu vatru prilikom koje jedna granata eksplodira u neposrednoj blizini i ozlijeđuje lijevo uho nakon ćega je proglašen nesposoban za frontu pa je dobio prekomandu u Bečko Novo Mjesto kao instruktor letenja. Do tada je već dobio dvije medalje, najprije Srebrnu medalju za hrabrost I. klase,


a relativno brzo (26.08.1916.) i zlatnu koje su međusobno istog oblika




E sad u knjizi Hrvatski Ikar navodi se da je srebrnu medalju dobio za uništavanje balona skrivenih u šumi prikom jednog noćnog leta (Novak kaže da je te bombe bacio nasumce prije povratka u bazu???), dok je zlatnu dobio za bombardiranje i rušenje nekog mosta. U knjizi Posrtanje u nebo autorica piše o nekoliko akcija za koje je bio predložen za te medalje, pa piše:
1. prijedlog za srebrnu medalju II. klase zaslužio je već u pješadiji kada 11.11.1914. (neposredno prije premještaja u zrakoplovstvo) razvlači telefonsku vezu preko neprijateljskog područja. U jesen 1915. u dva mjeseca razlike (9. i 11. mjesec) najprije ide prijedlog za zlatnu medalju a onda za srebrnu I. klase. Prijedlog za zlatnu medalju zaslužio je u kada njegovoj bazi 15.09.1915., kaže autorica knjige pazite ovo, prijeti napad od 500tinjak neprijatelja a Novak se javlja kao dobrovoljac za zapovjednika izvidničke patrole te zajedno sa 16 ljudi (ŠESNAEST, da dobro ste pročitali 500:16) dolazi s leđa i napada te razbijaju neprijatelja (koji ostavlja, prema izveštajima, dosta mrtvih i 5 zarobljenika), a sam Novak je ranjen ---- Rambo je stvarno kikiriki za njega Laughing
Prijedlog za Srebrnu I. klase dolazi kasnije ali ga je zaslužio letovima prije ovog događaja u 6. i 7. mjesecu (dakle nakon samo mjesec - dva boravka na frontu) u više navrata višesatnim letovima na izviđačke misije. Taj prijedlog valjda prolazi i on dobiva srebrnu medalju za hrabrost I. klase (točan datum nisam saznao) no u veljači 1916. opet ide prijedlog za zlatnu medalju za hrabrost.
Povod tog prijedloga bili su letovi 25. i 30.11.1915. kada po lošem vremenu leti 50 km iza neprijateljskih linija i vraća se u bazu s dvije rupe na avionu, 6. i 12.12. leti 26 km iza linija kad ponovno biva pogođen (3 puta), autorica dalje piše da izvještaji pišu kako su se izviđači mjenjali dok je on i dalje letio i to na visinama od 1200 do 1400 m. Te 1.02.1916. ponovno leti ovaj put na visini od samo 800 m u dubini od 15 km iza linija.
28.02.1916. zapovjednik k.u.k. armije potpisuje prijedlog i on je dobiva u 8. mjesecu (prema prije spomenutoj internet stranici)

E sad ovdje autorica vlada konkretnim datumima pa vjerujem da je to i temeljito istražila, uglavnom u knjizi je kopija prvog prijedloga za za srebrnu medalju II. klase kao i ovaj zadnji prijedlog za zlatnu koji je od strane zapovjednika k.u.k. armije potpisan 28.02.1916.

---------------nastavak sutra...........


hornet: poruka promijenjena dana: Sri Velj 15, 2006 3:10 am; prepravljeno ukupno 2 puta
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Čet Velj 16, 2006 2:14 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Odmah nakon akcije gdje je izgubio uho i više nije mogao letiti na višim visinama leži u Bolnici u Beču 6 mjesci na oporavku a onda umjesto otpusta dobiva prekomandu u Bečko Novo Mjesto kao instruktor letenja.

Tu mu je pretpostavljeni a ujedno i učenik Bojnik Robert Riegel s kojim uspostavlja dobre odnose te ga ovaj čak i pušta da u par navrata ode doma (u Raven) s avionom.


Bojnik Riegl sa svojm obitelji, Novak je u avionu

Nakon školovanja Bojnik traži od Novaka da ode s njim na front i on to čini i tamo bude mjesec dana te se opet vraća u BNM



31.12.1917. ženi se s Anđelom Pongrac te do kraja rata ostaje u BNM.



Za ovu fotku autor knjige kaže da je Novak u letu, osim ako mu to on nije potvrdio neznam kako bi to mogao tvrditi, no mene zanima koji je to tip aviona.

Eto toliko o ratu, nakon rata Novak se ponudio novonastaloj državi kao pilot instruktor ali biva odbijen te više ne leti, zapošljava se kao mehaničar, potom se seli u Križevce i zapošljava u električnoj centrali. 1927. osniva autobusno i taxi poduzeče koje mu se nakon ww2 oduzima kao i cjelokupna imovina a on dalje radi kao direktor autobusnog poduzeča gdje zaslužuje i mirovinu. 1970. vrača se u Zagreb gdje živi do smrti 31. listopada 1978. godine. Pokopan je na Mirogoju.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Čet Velj 16, 2006 10:03 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Još jedna crtica

Rođen je na današnji dan 16. veljače 1892. u Zagrebu
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger
Gost
PorukaUpisano: Čet Velj 16, 2006 4:17 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Za ovaj članak (nazovimo ga tako) si zaslužio jedan veliki pljesak Klap klap
...a kako si iskombinirao datum sa postom je fenomenalno! Palac gore
Natrag na vrh
bosanac

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 253
PorukaUpisano: Uto Svi 02, 2006 9:11 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hornet sve super samo nisi naveo izvore. Koliko sam shvatio jedna je knjiga Hrvatski Ikar od Puhlovskog a druga?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1917
PorukaUpisano: Uto Svi 02, 2006 10:16 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Spomenuo sam Posrtanje u nebo - autorice Zlate Klapčić uz dosta listanja po netu ali bez velikih rezultata osim datuma dobivanja zlatne medalje
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
bosanac

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 253
PorukaUpisano: Uto Svi 02, 2006 10:53 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Da li imas knjigu od Puhlovskog?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918. Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu 1, 2  Naprijed
Stranica 1/2

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron