Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Ufag C.I.

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Tomica

Član od: 16 Sij 2007
Poruke: 51
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Lis 08, 2007 11:03 pm    Naslov poruke: Ufag C.I. Citiraj ovaj komentar

Dečki, ajde da malo trgnemo ovaj pomalo zamrli pod-forum. U prilogu možete pogledati fotografiju koja potiče iz većeg lota od petnaestak fotki koje su pripadale izvjesnom Slavku Humsky iz Zagreba, djelatnom dočasniku habsburške zajedničke vojske i pripadniku 53. pukovnije ugarsko-hrvatskog pješaštva, s mirnoposkim sjedištem u Zagrebu, u Rodolfovoj vojarni. Kasnije je premješten u rovovsko topništvo 42. domobranske vražje divizije. Na poleđini ove fotke, nastaloj u vrijeme dok je bio u 42. diviziji, piše: «Cirć 18. VIII 918. uzletište vlastite letačke satnije!»
Na fotografiji snimljenoj navedenog datuma na uzletištu Cirć (što je zasigurno fonetski izgovor nekog talijanskog gradića u podnožju Alpi) vidi se razmjerno poznati tip austro-ugarskog izvidničkog zrakoplova Ufag C.I s vojno-inventarnom oznakom 161.58. Ovo je 58 zrakoplov od njih ukupno 151 izrađenih u tvornici Ungarischen Flugzeugfabrik A.G. iz Budimpešte (Ufag). Tvornica Phönix izradila je još 40 ovavih zrakoplova. Po onom ovećem natpisu lijevo od pilotskog sjedišta gdje se navodi tip zrakoplova i njegove osobine bio je poznat pod nadimkom Uci.
Na fotografiji je moguće zamijetiti obilje zanimljivih detalja o oznakama na zrakoplovu, kamuflažnoj shemi (odozgo smeđe i tamnozeleno s razdiobama u stilu saća). Također je zanimljivo nošenje malih hrvatskih zastavica na nekim kapama, nekoliko različitih kappenabzeichen-a, (između ostalog i značke 42. divizije), i štošta drugog. Posebno je zanimljivo spominjanje «vlastite letačke satnije» što u predmetnom kontekstu zasigurno znači da je riječ o izvidničkoj letačkoj satniji (Flik) koja je bila subordinirana stožeru 42. divizije. Koja je to satnija bila, nemam saznanja. Ali znam da je skupina hrvatskih pilota iz te satnije, na čelu s poručnikom Stjepanom Burazovićem, 1. studenog 1918. (dakle dva i pol mjeseca nakon što je nastala ova fotka) preletjela s 12 zrakoplova u Ljubljanu te su oni poslužili kao jezgra od koje su formirane prve eskadrile Države SHS.
Prema Ognjanu Petroviću od tih 12 zrakoplova njih su dva bila Ufag C.I. iz sastava Flik 35D, te četiri Phenix C.I. iz sastava Flik 5F. U svibnju 1919. u Ljubljani se nalazilo deset primjeraka Uci-ja, po pet od Ufag-a i Phönix-a. Prema fotki u Petrovićevom radu jedan od ovih pet Ufag C.I. imao je broj 161.143 dok nam oznake ostalih nisu poznate. Stoga je moguće da je jedan od njih bio i zrakoplov na našoj fotki 161.58.
Bilo bi dobro ako netko zna nešto više o ovome da se uključi u raspravu.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7768
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Lis 09, 2007 10:58 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Vrlo zanimljiva fotografija. Od interesa su vrlo kasne oznake nacionalne pripadnosti (Balkenkreuz), kao i kamuflaža zrakoplova. Zanimljiv je i detalj gotovo sasvim izdušenog kotača stajnog trapa! Da li u kolekciji fotografija postoji neka koja prikazuje zrakoplov bez gomile vojnika koji ga zaklanjaju?
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Tomica

Član od: 16 Sij 2007
Poruke: 51
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Lis 09, 2007 9:44 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Ne, nemam druge fotke iz ovog lota koja bi bila u nekoj vezi sa scenom na priloženoj fotki. Vlasnik lota nije bio zrakoplovac.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
prelude

Član od: 23 Stu 2005
Poruke: 1884
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 10, 2007 1:14 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Tomica, ja ću se ovoj raspravi zasad pridružiti samo maketarski odn. "tipološki".
Naime, moram priznati da si me ovom prekrasnom fotkom potaknuo da malo revidiram svoje (skromno) znanje o UFAGu C.I . Naime, moj pojam (i predočba) o istom bila je bazirana na spomenutom primjerku 161.143, stoga mi je ovaj primjerak bio malo čudan, a kasnije sam uvidio da i s razlogom. Naime, ovaj 161.50 (meni se čini 50 - ukoliko sken u boljoj rezoluciji ipak ne otkriva da se radi broju 58 ) se ipak dosta razlikuje od kasnijeg UFAGa C.I. Naime, proizlazi da ovaj UFAG spada u raniju seriju (do broja 91) koji je imao nešto kraća (i drugačije oblikovane završetke) krila, a posebice je razlika vidljiva u kormilu smjera ("rudder") koji je na tim ranijim primjercima manji, odn. posve drugačijeg oblika i funkcionalno drugačiji (jedinstven - zakreće se cijeli - slično onom na Phönixu C.I) nego što je stabilizator + kormilo na kasnijim primjercima - od 161.91 nadalje.
Evo i fotke tog 161.143 iz koje je uočljiva ta razlika.



Također mi se čini da određena razlika postoji i kod (ispuha) motora, te kod "košare" izviđača-strijelca, a i sâma struktura trupa bi trebala biti ponešto drugačija. Sve u svemu, zanimljivo otkriće i saznanje za mene. Nadam se da ću (će se) naknadno iskopati nešto i po "formacijsko-povijesnom", ali i "sudbinskom" ključu ...
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Tomica

Član od: 16 Sij 2007
Poruke: 51
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 10, 2007 8:42 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Prelude - točno si zamjetio, postojala su osnovi dva podtipa UCI-ja. Negdje do broja 70 u proizvodnoj seriji Ufaga zrakoplovi su imali drugačiji oblik vertikalnog stabilizatora - "okrugli". Noviji zrakoplovi imaju nešto bolja aerodinamička riješenja repnih površina te nešto više lima oko kapotaže motora.
Priloženi sken fotografije je malen tako da se ne opažaju svi detalji vidljivi na fotki koja je kristalno jasna. Lijevo od pilotskog sjedišta je natpis: "UCI- H.230 hp / 161.58 ". Zatim slijede težine i drugi podaci.
UCI znači Ufag C.I.
H.230 hp znači da ima motor Hiero snage 230 konjskih snaga.
161.58 su šifrirane oznake tipa, firme i broja u seriji istih zrakoplova.
I svakako, hvala na fotki 161.143, nisam ovu prije vidio. Mislim da su negdje bile objavljene još neke fotke UCI-ja iz Ljubljanske eskadrile.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron