Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

B-17 kod Visa
Idi na stranicu 1, 2, 3, 4  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1308
PorukaUpisano: Pet Pro 23, 2005 9:18 pm    Naslov poruke: B-17 kod Visa Citiraj ovaj komentar

Posve nov B-17G reg. broja 44-6630 stigao je 3. studenoga 1944. u zrakoplovnu baz Amendola u Italiji kao zamjena za gubitke 5. bombarderskog vinga u Italiji. Uvrsten je u 340. BS (Bomb Squadron) 97. BG (Bomb Group). Sljedeceg dana isprobala ga je jedna posada radi ugadjanja instrumenata, a vec 5. studenoga poletio je na svoj prvi borbeni zadatak. Pilot naseg B-17, porucnik Irving G. Emerson zauzeo je poziciju broj 2, neposredno uz celni avion skvadrona.

Na 10.000 stopa prelaze na kisik i penju o 32.000 stopa. Grupa je imala za cilj zeljeznicko cvoriste Bec, ali za vrijeme leta dojavljeno je da je Bec pod oblacima pa je formacija okrenula prema alternativnom cilju - Maribor. Pred ciljem lovci P-51 polako otpadaju, toje rub njihova operativnog dosega i vracaju se. U zoni cilja docekao ih je jaki flak. Neposredno nakon sto su otpustili bombe jedna granata eksplodira tocno ispod aviona. Osteceni su glavni hidraulicni vodovi, a sljedeca granata eksplodira ispod motora broj 3, koji je planuo u trenu. Trup se puni dimom a pilot ukljucuje uredjaj za gasenje, uspijeva ugasiti pozar i stavlja elisu "na noz". Treca granata eksplodira opet ispod aviona i ostecuje motor broj 2 iz kojega prsti ulje na sve strane. Pilot gasi motor, ali elisa ne ide na noz i vrti dalje kao vjetrenjaca. Ostali B-17 iz eskadrile odmah se odmicu dalje od dimeceg aviona u strahu da ne dodje do eksplozije. Bez tlaka u hidraulicnom sustavu izvlaci se lijeva noga podvozja, svi instrumenti su bez napajanja a vrata za bombe ostaju otvorena.

Kopilot je dobio geler u glavu i u vrlo teskom je stanju. Micu ga sa sjedala i premjestaju ispod pilotske kabine. Avion brzo zaostaje iza formacije, gubi visinu i uzima smjer prema jugu. Za navigaciju imaju samo magnetski kompas. Za prelaz preko Alpa nemaju dovoljno visine i biraju slijetanje na "tajnu pistu" na Visu. Sve sto se moze skinuti leti kroz prozor - bocne strojnice, kutije streljiva, flak-prsluci... Putem do Visa staje i motor broj 1, ostao je bez goriva. Samo sa motorom broj 4 u radu na prilazu Visu avion se poravnava u smjer piste, ali odozdo leti uvis crvena raketa - znak da trebaju napraviti jos jedan krug. Uostalom, ionako su "previsoki" pa Emerson krece u lijevi zaokret, prema moru. U pola zaokreta staje i zadnji motor, goriva vise nema. Dok su ostali clanovi posade stisnuti u radio kabini, pilot uvodi avion u naglo poniranje da dobije brzinu, izravnava na par metara iznad povrsine, dize nos i napokon slijece na more. Udarac je jak, ali nitko nije ozlijedjen. Svi izlaze osim kopilota koji je ionako na samrti. Spasavaju ih ribari i britanski patrolni brodic, dopremaju ih na obalu i prevoze na aerodrom. Tamo su prenocili i narednog su dana sa jednim popravljenim B-17 iz iste BG sretno odletjeli za Italiju i ponovno se pridruzili svojoj jedinici.

Prije nepune tri godine (2003.g.) sniman je dokumentarac o istrazivanju olupine ovog B-17, a bili su na Visu i dva clana posade - pilot Irving G. Emerson (84) i bocni strijelac Merrle C. Sieling (82), Bilo je to moje najuzbudljivije i najemotivnije istrazivanje u zivotu. Izmedju ostaloga, opisali su da je avion bio posve nov, boje aluminija i da jos nije imao nikakvih oznaka BS/BG. Prema njihovoj prici naslikao sam rekonstrukciju njihova slijetanja na more.

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 868
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sub Pro 24, 2005 12:11 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Lijepa ilustracija Very Happy

Znači, nije točna tvrdnja da niti jedan četveromotorni bombarder, koji je uspješno sletio na Vis, nije više nikad poletio jer je navodno pista bila prekratka za uzlet Question

Lp!
Marko
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
zbocek
Gost
PorukaUpisano: Sub Pro 24, 2005 2:08 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

To je notorna laž! Osim nepovratno razbijenih na slijetanju, svi ostali su popravljeni i (obično druge) posade su odletjele s njima. To je dezinformacija koja je relativno česta među američkim veteranima, ali povremeno se na njihovim forumima jave i piloti koji su s popravljenim četveromotornim bombarderima preletjeli u talijanske baze oko Foggie.
Nedavno sam pronašao podatak, koji trenutno ne mogu citirati, ali zaprepašćujući broj četveromotoraca je manje ili više uspješno sletjelo na Vis, i odletjelo s njega. Računica je jednostavna: u dane kad je cijela 15 AF učestvovala u napadima na Austriju, Mađarsku, Njemačku, Poljsku ili Čehoslovačku, po MACR-ovima i War Dairies 5th Bomb Wing i 15th Air Force, znalo je biti po nekoliko četveromotoraca koji su prisilno sletjeli na Vis. Osim razbijenih, ostali su se vratili u baze.
Natrag na vrh
zbocek
Gost
PorukaUpisano: Sub Pro 24, 2005 3:02 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Pista Viškog aerodroma bila je duga 4000 stopa, plus ''safety ili crash zona'', još par stotina stopa. A ovo je tablica potrebne dužine piste za slijetanje i polijetanje B17G, ovisno o težini zrakoplova i vrsti piste:

Na slijetanju, B17 su bili na minimalnoj težini, a na polijetanju za Foggiu, težina nije prelazila ''Moderate load''. Fama je nastala zbog toga što su piste u SAD, gdje su piloti prošli obuku, bile u rangu dužina od 6000-7000 stopa, a piste oko Foggie u Italiji, baze 15 AF bile su oko 6000 stopa. Normalno da im je Viška pista izgledala kratka, ali realno, nije bilo problema.
Potrebne dužine piste za B24 nešto su duže od onih za B17 (zbog ''Davis wing'' profila krila, ali još uvijek daleko ispod 4000 stopa.
Natrag na vrh
zbocek
Gost
PorukaUpisano: Sub Pro 24, 2005 3:06 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

I još samo dodatak, pista na Visu bila je pokrivena PSP metalnim člancima, u tablici odgovara negdje između ''Hard Dry Surface'' i ''Firm Dry SOD''.
Natrag na vrh
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 868
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sub Pro 24, 2005 11:35 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Klap klap hvala, to se zove argumentirani odgovor!

Lp!
Marko
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Ned Pro 25, 2005 3:02 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala D. Frki na ovom prilogu, nadamo se da će biti još... Very Happy
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
zbocek
Gost
PorukaUpisano: Pon Pro 26, 2005 2:40 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Evo i slike viške piste iz zraka, snimljeno iz američkog zrakoplova
Natrag na vrh
zbocek
Gost
PorukaUpisano: Pon Pro 26, 2005 2:56 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

I još malo zanimljivosti:
-radio-stanica ''Slobodna Jugoslavija'' objavila je 5. listopada 1944. godine da je na Vis u toku srpnja, kolovoza i rujna 1944. godine prinudno sletjelo 215 savezničkih bombardera i lovaca iz pratnje, a od toga broja 204 su popravljena i vraćena u jedinice (po slobodnoj procjeni, više od pola bili su četveromotorni bombarderi),
-u izvješću jedne posade B24 iz 450BG, koja je na Visu nekoliko dana čekala da se popravi jedan drugi B24 s kojim su trebali odletjeti, navodi se da su tog dana (datum je nažalost nečitak, ali 1944. godine) čak 37 bombardera B24 prinudno sletjela na Vis. U nastavku je opisan krkljanac koji je nastao kad se jedan od njih razbio na pisti na slijetanju i strka koja je nastala da se izvuku povrijeđeni, a zrakoplov što brže traktorima makne s piste, jer se iznad Visa još nekoliko B24 krajnjim naporima održavalo u zraku dok su čekali da se pista oslobodi
Natrag na vrh
suba
Gost
PorukaUpisano: Pon Pro 26, 2005 8:25 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Meni je neko pricao da je aerodrom na Visu sa jedne (mozda i sa obe strane) 'otvoren' tako da je su veliki avioni mogli da rulaju celom duzinom piste, da se odvoje i da lete jos neko vreme nisko ako je trebalo da dodaju jos brzine pre penjanja na vecu visinu. Kao na onim poznatim snimcima sa B-29 na pacifiku kada lete nad morem Smile

Mozda se nekada nesto desilo kod poletanja, sto je posle negde i napisano pa posle samo prepisivano. I tako je nastala da legenda oko prekratke piste...
Natrag na vrh
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1308
PorukaUpisano: Uto Pro 27, 2005 12:33 am    Naslov poruke: viska pista Citiraj ovaj komentar

Viska pista bila je otvorena sa jugozapadne strane. Na suprotnoj se nalazio jedan brezuljak, ne previsok. Evo mjesta gdje je u moru nas B-17 :
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Timmy
Administrator
Član od: 16 Stu 2005
Poruke: 2241
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Pro 29, 2005 11:49 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Exclamation Exclamation Ljudi, čujte i počujte jer imam zanimljivosti što se tiče ovog B-17 kod Visa.


Pričam svom starom kako se tu raspravlja o ovom slučaju B-17 i eto što mi je on rekao:

Taj dan kada se B-17 srušio kod Visa je među ljudima koji su priskočili posadi u pomoć je bio i moj djed (Mate Majica). U znak zahvalnosti, pilot B-17 mu je poklonio pištolj Colt sa servisnom knjižicom, torbicu za 2 šaržera, ogroman dalekozor s kožnom futrolom i kutiju s mecima. Ne kužim se previše u pištolje ali to je onaj "Government Colt" kojeg je američka vlada, FBI ili tko već imao do prije 5 god. dok nisu prešli na Berette. I sve to meni priča stari kad kaže, želiš li ti to vidjeti? I donese pred mene taj pištolj, futrolu, kutiju (dalekozor je na žalost u kući na moru ali ga se sjećam dok sam bio klinac) i ne vjerujem, Shocked Shocked još sam pod dojmom.


U nedjelju idem opet kod starog i sve ću to poslikati pa ću vam staviti fotke. Pištolj ima na sebi ugravirano US Government ili tako nešto. Uglavnom, nisam mogao vjerovati. A budući da mi je djed bio pilot, rekao mi je stari da ima dosta original djedovih fotki iz onog vremena gdje je djed sa Spitfireima i Hurricaneima pa ću to uskoro nabaviti i skenirati.


Jesam se raspisao ali pod dojmom sam jer sam pred očima imao neke stvari s tog B-17. Wooooooooooooooooooow!!!


Eto, konačno mogu pridonijeti ovom forumu sa zanimljivim sadržajem. Very Happy


Timmy: poruka promijenjena dana: Pet Pro 30, 2005 12:04 am; prepravljeno ukupno 1 puta
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 868
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Pro 29, 2005 11:51 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Kako je svijet malen... Very Happy
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Timmy
Administrator
Član od: 16 Stu 2005
Poruke: 2241
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Pro 29, 2005 11:56 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

E, a ovo mi je najzanimljivije od svega:

Kad su piloti došli prije par godina u Hrv. prisjetiti se svega toga, kaže moj stari kako se upoznao s pilotom ali mu nije ništa govorio kako je njegov otac (moj djed) bio među spasiteljima i kako moj stari ima te predmete kod sebe. I kad mu je moj stari pokazao pištolj, dalekozor...ovog čovjeka je skoro infarkt strefio i kaže da se prisjetio svega da nije mogao vjerovati.


A ni ja ne vjerujem jer mi je sve ovo jedan veliki doživljaj. U NEDJELJU EKSKLUZIVNE FOTKE PREDMETA S B-17. Exclamation Exclamation


Timmy: poruka promijenjena dana: Pet Pro 30, 2005 1:02 am; prepravljeno ukupno 1 puta
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Bebonja
Gost
PorukaUpisano: Čet Pro 29, 2005 11:58 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Svaka čast.Ali pridonosiš ti i bez toga.Sudjeluješ u svemu , pišeš , slažeš... Pogledaj samo koliko si sakupio poruka u koliko vremena.


Very Happy Very Happy Very Happy
Natrag na vrh
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945. Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu 1, 2, 3, 4  Naprijed
Stranica 1/4

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron