Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Torpedo

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
155
Gost
PorukaUpisano: Sub Ožu 24, 2007 11:19 pm    Naslov poruke: Torpedo Citiraj ovaj komentar

Nekoliko riječkih poduzetnika 1853. godine počelao je realizirati ideju izgradnje nove tvornice, ljevaonice metala. Oni osnivaju anonimno akcionarsko društvo pod nazivom “Fonderia Metalli”. Takvu vrstu metaloprerađivačke industrije Rijeka do tada nije imala.

R. Whitehead

Nova tvornica “Fonderie Metalli” počinje raditi 1853./1854. godine, a smještene je na zapadnom dijelu grada. U njoj se prvenstveno lijevaju sidra i popravljaju željezni parni brodovi. Vlasnici “Fonderie” vrlo brzo uočavaju, kako je za aktiviranje kapaciteta ljevaonice potrebno naći novi stučni kadar i u Trstu uočavaju mladoga engleskog inžinjera Roberta Whiteheada, koji radi u sličnoj tršćanskoj industriji, pa on prihvaća poziv za prelazak u riječku tvornicu 1856./57. Whitehead preuzima vodstvo tvornice, ulazi u Upravu te reorganizira i proširuje proizvodnju. Tvornici daje novo ime “Stabilimento Tecnico di Fiume”. Tu se počinju proizvoditi brodski parni kotlovi i parni strojevi, najmoderniji proizvodi toga doba, a nešto kasnije i željezni parni brodovi.

G. B. Luppis
Gotovo u isto doba, šezdesetih godina XIX. st. u Rijeku se nakon uspješne mornaričke karijere u austrijskoj ratnoj mornarici, povlači u mirovinu rođeni Riječanin Giovanni Biagio Luppis. On tu pokušava realizirati svoju dugogodišnu ideju “spasioca obale” (salvacoste), novoga mornaričkog oružja kojim bi se na daljinu moglo djelovati na neprijateljske brodove. G. B. Luppis nije imao tehničkog znanja ni sredstava za razvoj i usvršavanje svojeg projekta.1864. godine dolazi u kontakt s Robertom Whiteheadom koji, svojim stručnim znanjem i tehničkim mogućnostima riječkog Stabilimenta može osposobiti “salvacostu” za efikasno mornaričko oružje.

Na temelju Luppisove ideje, Whitehead razvija potpuno novi proizvod i naziva ga torpedo. U izradi i konstriuranju torpeda pomažu mu tehničar Annibale Ploech i sin John Whitehead. Razvoj novog originalnog prototipa torpeda traje do kraja 1866. Godine pa su prvi pokusi s torpedom učinjeni 20. prosinca 1866. godine. Na dodatnom usvršavanju torpeda radi se do proljeća 1868. Za lansiranje torpeda u riječkom brodogradilištu braće Schiavon adaptirana je topovnjača “Gemse”, na koju je ugrađena torpedna lansirna cijev, novi originalni Whiteheadov izum. U riječkom zaljevu, ispred tvornice obavljeno je više od 50 lansiranja torpeda . Komandant topovnjače “Gemse” bio je poručnik fregate grof Georg Hoyos, koji se kasnije oženio s Alice Whitehead, kćeri R. Whitehada.
Prva riječka torpeda nosila su ime Luppis-Whitehead torpeda, a u kasnijem razvoju zvala su se samo Whitehead torpeda, taj se naziv zadržao gotovo stotinu godina, sve do izuma i razvoja današnjih modernih torpeda.
Riječki izum svi su procijenili perspektivnim, ali u prvim godinama nije bilo dovoljno narudžbi stoga “Stabilimento” ulazi u krizu, likvidira se 1873. godina, preuzima ga R. Whitehada te on početkom 1875. transformira tvrtku u privatno poduzeće pod nazivom “Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead“. R. Whitehead početkom XX. st. tvrtku pretvara u akcionarsko društvo “Whitehead & Co.”, Societa in Azioni. Na njeno čelo, nakon smrti R. Whiteheada 1905. g., dolazi grof Edgar Hoyos sin Georga Hoyosa. Engleske obiteljske tvrke Vickers Ltd. i Armstrong-Whitworth & Co. kupuju tvrku od nasljednika obitelji Whitehead te tvornica ostaje u engleskim rukama sve do početka I. svjetskog rata.

Riječka tvornica torpeda osnovala je brojne filijale diljem svijeta i sklopile posebne ugovore o proizvodnji torpeda u Weymouthu u Engleskoj (1891.), Newport, USA (1892.), La Spezia, Italia (1907.), “Lessner & Obukoff ”, Rusija (1910.), St. Tropez, Francuska (1913.), Napoli, Italija (1914.). Godine 1934. Uprava riječke tvornice donosi odluku o formiranju novu tvornice torpeda u Livornu, u Italiji, pod nazivom “Societa Anonima Motofides”.

Nakon I. svjetskog rata i formiranja nove granice između Jugoslavije i Italije, zapadni dio grada na kojem je bila tvornica torpeda pripao je Italiji pa talijanska vojna industrija od siječnja 1924.godine ulazi u tvornicu torpeda. Tvornica tada nosi naziv “Societa di Esercizio Stabilimenti Whitehead”, a od 1930. godine “Silurificio Whitehead di Fiume” S.A.

Tvornica je odmah po završetku II. svjetskog rata, nakon ratnih razaranja, promijenila 1945. god ime u “Jadran”, djelomično je osposobljena za rad i u njoj je počela proizvodnja. Dio proizvodnje bio je usmjeren različitim predmetima široke potrošnje (lokoti, upaljači, gorionici), a dio vojnoj proizvodnji (torpeda, lansirni uređaji). Tvornica se počela pripremati i za proizvodnju dieselskih motora., godine 1947. proizveden je prvi dieselski motor snage 7-9 KS pod nazivom “Torpedo motor”. Od 1950. do1953. nosila je ime “Poduzeće Aleksandar Ranković”, i na godinu proizvodila do 2000 motora pod nazivom “Aran”.

Tvornica je 1953. godine promijenila ime u “Torpedo” tvornica motora. Tu su se odvijale dvije usporedne proizvodnje, jedna je bila vojna, tj. proizvodnja torpeda, a druga civilna proizvodnja različitih vrsta dieselskih motora, vozila, traktora i sl. U proizvodnji dieselski motora razvijali su se razni tipovi motora, vlastite konstrukcije i po stranim licencijama. Tvornica 1965. godine proširuje svoj program dieselskih motora i razvija rovokopače, utovarivače, kamione i traktore. Oko godine 1966. tvornica napušta vojni program proizvodnje. 1975. godine započinje proizvodnja zrakom hlađenih diesel motora u suradnji s tvrtkom Duetz iz Kolna te svoje proizvode plasira širom svijeta. Na temelju tih motora 1985. godine počinje proizvodnja više tipova originalnih traktora vlastite konstrukcije. Devedesetih godina XX. st. u tvornici se razvija više vrsti namjenskih vozila i kamiona. U posljednjih nekoliko godina tvornica je zbog brojnih tranzicijskih i tržišnih problema u krizi te je u njoj otvoren proces stečaja.

Prema dosada dostupnim izvorima u riječkoj tvornici torpeda od 1866. godine do kolovoza 1943. godine proizvedeno je 20.323. torpeda, 1053 lansirne cijevi i 1368 visokotlačnih kompresora. Tvornica je imala godišnji kapacitet proizvodnje od oko 1000 torpeda. Prije I. svjetskog rata proizvodilo se na godinu do 800 torpeda, 1942. godine proizvedeno je 1170 torpeda. Rekordna proizvodnja 1943. g. bila je 160 komada torpeda u jednom mjesecu. Proizvodnja torpeda u riječkoj je tvornici prestala oko 1966. godine.U svojoj 150 godišnjoj tradiciji riječka tvornica torpeda tehnološki je obilježila grad Rijeku. Sve do najnovijih vremena Rijeka je bilo poznati svjetski grad u kojem su se nabavljala najsuvremenija tehničke sredstva. U Rijeci su se kupovale licencije za njihovu proizvodnju, ovdje je bilo svjetsko središte najmodernije industrije. Riječka tvornica torpeda bila je rasadnik najnaprednih tehnoloških rješenja, njeni djelatnici su bili elita riječkih industrijskih inžinjera i radnika. Kultne teme preciznih torpednih tvorničkih majstora u Rijeci su žive još i danas.

u povodu 150. obljetnice tvornice torpeda u Rijeci i očuvanja riječke industrijske baštine

Rijeka, Hrvatska 19. i 20. rujna 2003.
Natrag na vrh
155
Gost
PorukaUpisano: Sub Ožu 24, 2007 11:21 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar


Tvornica torpeda, Rijeka 1905.


Whitehead lansirni uređajina brodu "Seehund", 1870.
Natrag na vrh
Poky

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 3735
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Ned Ožu 25, 2007 12:11 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Fala na ovom zanimljivom tekstu 155. Kakv je sad situacija u bivšoj tvornici dal još postoji il su je totalno uništili i zatvorili?
_________________
Poky
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
155
Gost
PorukaUpisano: Ned Ožu 25, 2007 12:21 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Navodno jedan mali dio Torpeda radi neke špine i rezervne djelove,a ostatak tvornice (hala) kupljen od strane privatnih firmi
U jednom dijelu se radi ribarska luka sa hladnjačama gdje će biti prva burza ribe u HR
Torpedna ranpa je za sada ostala kao spomenik kulture,ali ga nažalost nitko ne održava
Natrag na vrh
Essex
Gost
PorukaUpisano: Ned Ožu 25, 2007 3:18 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Sa zanimanjem sam sve pročita Cita Mnoštvo zanimljivih i korisnih podataka. Bravo i hvala Palac gore
Natrag na vrh
155
Gost
PorukaUpisano: Ned Ožu 25, 2007 7:48 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar







Natrag na vrh
155
Gost
PorukaUpisano: Ned Ožu 25, 2007 8:00 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar





Natrag na vrh
r.i.s.t.a.

Član od: 21 Tra 2006
Poruke: 314
Mjesto: Beograd
PorukaUpisano: Pon Ožu 26, 2007 3:01 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Odličan tekst. Zaista je šteta da fabrika sa ovakvom tradicijom propada...

Zna li neko, kog tipa su bila torpeda koja su se ovde proizvodila posle Drugog svetskog rata, do 1966. godine? Neka me isprave upućeniji, u to vreme je JRM uglavnom bila naoružana brodovima zapadnog porekla...? Znači li to da u i torpeda proizvođena u "Torpedu" bila kompatibilna sa zapadnim (engleskim, američkim?) torpedima tog doba? Ili su se koristili torpedni aparati i torpeda naše konstrukcije?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
155
Gost
PorukaUpisano: Pon Ožu 26, 2007 11:07 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar



Robert Whitehead (right) with a rather battered test torpedo, Fiume, c1875
Natrag na vrh
155
Gost
PorukaUpisano: Čet Tra 12, 2007 8:23 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar



Fiume - circa 1935
Natrag na vrh
pauk
Gost
PorukaUpisano: Pon Kol 13, 2007 6:05 pm    Naslov poruke: Lupis/Vukić? Citiraj ovaj komentar

Zanima me jel se moze s pouzdanoscu utvrditi podrijetlo Lupisa/Vukića. Talijani tvrde da je bio njihov a mi po svome da je bio "nase gore list" ...

s obzirom na poznatu tradiciju prisvajanja tipa "nase gore list" zanima me jel ima netko relevantne podatke o L/V-u?

hvala unaprijed
Natrag na vrh
155
Gost
PorukaUpisano: Uto Ruj 04, 2007 10:10 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nabavljen rijedak primjerak cjelovitog riječkog torpeda

Nakon dugog niza godina Riječani će napokon svojim gostima moći uživo pokazati orginalni riječki torpedo.Iako je torpedo nastao u gradu na Rječini, ni jedan primjerak tog “čuda tehnike” u Rijeci nije sačuvan nakon što ih je sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća nekada slavna tvornica Torpedo prestala proizvoditi. Zajedničkom inicijativom Grada Rijeke, Muzeja grada i Zapovjedništva Hrvatske ratne mornarice nedavno je nabavljen potpun i cjelovit torpedo izrađen 1948. godine u halama riječke tvornice.


ImagePresretni što smo uspjeli doći do ovog primjerka jer je do sada postojao samo jedan ‘polovni’ na Pomorskom fakultetu. Nedavno sam u jednoj knjizi izdanoj u Londonu pročitao kako je pretpovijest moderne fizike počela u Rijeci, a to se direktno veže uz razvoj torpeda - ističe ravnatelj Muzeja grada Rijeke Ervin Dubrović.Priča o razvoju grada na Rječini nezamisliva je bez priče o torpedu. Naime, iako se radi o vrlo ubojitom oružju, torpedo je u vrijeme svog nastanka bio genijalni izum i vrh tehnološkog dostignuća.

Prvi primjerak je napravljen 1866. godine, a već krajem tog desetljeća austrijska se mornarica počela opremati torpedima.

Inače, primjerak koji je nabavljen testiran je na jedinstvenoj lansirnoj rampi, razvijao je brzinu od 39 čvorova i imao domet od 8 kilometara. Torpeda iz te serije uglavnom su se koristila na avionima i malim torpednim čamcima, a velik dio njih izvezen je u Egipat.

Uz sam torpedo nabavljena je i lansirna cijev i stol za ispitivanje spremnika za zrak te upaljači i dubinska sprava, također jedno od riječkih tehnoloških dostignuća.Nabavljena oprema Riječanima će uskoro biti prikazana na reprezentativnoj izložbi koju će osmisliti Muzej grada

copy www.e-rijeka.com
Natrag na vrh
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od početaka do 1918. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron