Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

AEROPLAN PENKALA 1910 - samogradnja u 1/32
Idi na stranicu 1, 2  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovi, helikopteri
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Ned Sij 13, 2019 3:53 pm    Naslov poruke: AEROPLAN PENKALA 1910 - samogradnja u 1/32 Citiraj ovaj komentar

Prošlo je već dosta vremena od kada sam pokazao neku svoju novu maketu. Druge obaveze naprosto su mi prošle godine jako ograničile izlet u "ozbiljno" maketarstvo, tako da sam proizveo samo jednu maketu - Albatros D.III Oef (1/4Cool koja je na Mosonu osvojila titulu "Best of Show".
Tako mi je u pripremama da započnem projekt Penkalina Aeroplana prošla cijela godina a da nisam gotovo ništa napravio. Srećom, početak ove godine bio je miran pa sam prišao napokon realizaciji ovog projekta. Gradnju ću podijeliti sa vama i nadam se da će biti zanimljivo.

Svi već znaju moju opsesiju ranim konstrukcijama aviona sa našeg područja (Sarićev aeroplan, Mareineapparat Nr.1) gdje sam morao najprije rekonstruirati nacrte u 1/32 da bih uopće mogao krenuti sa samogradnjom.
Tako je i u ovom slučaju. Iako je u literaturi Penkalin aeroplan dosta spominjan, najvredniji izvor podataka je svakako knjiga Borisa Pulhovskog "Penkala leti", naklada Globus Zagreb 1987, kao i neki drugi objavljivani radovi. Prilikom prikupljanja fotografija i dodatnih podataka tu je, kao i više puta do sada, uskočio Marko Jeras koji mi je pružio ključnu pomoć u odgonetavanju načina upravljanja avionim i rasporedom komandi, a koji mi je nesebično stavio na raspolaganje neke zapise do kojih nikada ne bih bio došao sam. Zato Marku iskreno zahvaljujem za njegov pionirski rad, bez kojega ova maketa ne bi bila ni izdaleka toliko vjerna originalu.

Naravno, Eduard Slavoljub Penkala, inače poljsko-nizozemskog porijekla, postao je u tadašnjoj Austro ugarskoj poznat i slavan po svojim mnogobrojnim izumima, od kojih ću ovdje spomenuti samo nalivpero, iako ih je bilo još pregršt.



Svestran i sa beskrajnom energijom, dao se u proučavanje tadašnjih dostignuća na području aeronautike, i iz njegovih zapise vidi se da je proučio sve dostupne časopise koji su se bavili aeronautikom i problematikom letenja. Dakle, Penkali nisu bila nepoznata dostignuća i aeroplanske konstrukcije u svijetu, ali je ipak želio izgraditi aeroplan vlastite konstrukcije, a ne kopirati neko poznato rješenje.
Rezultat proučavanja leta leptira i ptica bila je njegova konstrukcija koju je patentirao, i navodno nazvao "Leptir".
U nastavku prikazati ću gradnju same makete, te opisati probleme sa kojima se susrećem već sada na početku...

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Ned Sij 13, 2019 4:14 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Bilo je u nedavnoj prošlosti pokušaja izgradnje replike Penkalina aeroplana, ali ta letjelica sa originalnim Penkalinim izumom ima zaista tek marginalnu sličnost:





Bilo je također i pokušaja izrade maketa, no niti jedna nažalost nije pogodila originalni sistem upravljanja, pa su i komande na njima potpuno pogrešno izvedene:


Dakle, trebalo je poći od početka, proučiti literaturu i fotke i onda doći do nekih zaključaka. penkalin patent sadržava i shemu zrakoplova:


Izrada nacrta zadala mi je dosta glavobolje jer je najprije trebalo shvatiti kako je Penkala zamislio upravljanje svojom letjelicom. On je naime poslije prvih pokusa sa osnovnom konstrukcijom shvatio da se aeroplan u zraku ponaša nestabilno, da je twško upravljiv i da ga je nužno dograditi/pregraditi. Njegov rad pratili su i strani časopisi koji su zabilježili osnove upravljanja tim avionom.
Ovo je ta prva, početna varijanta Penkaline letjelice:

Vidi se da ona nema nikakvih vertikalnih stabilizatora ili kormila smjera, što se u letu pokazalo kao velik problem. Penkala je naime mislio da će zaokrete kontrolirati asimetričnim zakretanjem repnih horizontalnih površina, slično kao i ptice, ali je letjelica samo klizila u stranu umjesto da čini zaokret. Penkala je uskoro shvatio da bez dodatne pomoći neće riješiti problem.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1885
PorukaUpisano: Ned Sij 13, 2019 11:53 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Ovo će se naravno pratiti velikim zanimanjem.
_________________
10 dalmatinskih zapovjedi:
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
werewolf

Član od: 21 Velj 2008
Poruke: 609
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Sij 14, 2019 3:36 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Vrlo zanimljivo! Cita
Može i malo datuma, volim sve gledati ukontekstu vremena Smile
_________________
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku AIM Yahoo Messenger MSN Messenger
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1885
PorukaUpisano: Pon Sij 14, 2019 5:37 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

ljeto 1910.
_________________
10 dalmatinskih zapovjedi:
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Fredi

Član od: 21 Stu 2017
Poruke: 62
Mjesto: Sombor
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 9:14 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Da da, secam se bilo bas toplo tih dana Very Happy Ovo ce biti zanimljivo , pratim s uzivanjem.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 2:34 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Motor kojega je Penkala ugradio u avion bio je automobilski Laurin et Klement od 25 KS, a raniji propeler vlastitr ptoizvodnje ubrzo je zamijenio francuskim propelerom marke Chauviere.
Kako su prvi letovi, uglavnom u ravnoj liniji, ipak poslužili i za pokušaje izvođenja zaokreta, pokazalo se da letjelica nema dovoljnu uzdužnu stabilnost i da više klizi u stranu nego što ulazi u zaokret bez gubitka visine. Proučavajući tadašnje časopise na koje je bio pretplaćen a koji su stalno objavljivali novosti u aeronautici, očigčedno je shvatio uzrok tog problema i odlučio je prepraviti i komande pregraditi svoj aeroplan. Poslužio se naprednim Farmanovim rješenjem krilaca (elerona) koje je bilo objavljeno u sklopu nacrta Farmanovih letjelica, te je krilo pregradio na način da je pri vrhovima napravio izrez i dodao pomične površine - elerone. Također je skratio i pregradio sam rep gdje je dodao okomiti stabilizator kojemu je kasnije dodao i kormilo smjera. Naime za razliku od nekih drugih iatraživača Penkalina aviona, Marko i ja smatramo da je i dio vertikalnog stabilizatora bio pomičan, što se nazire i na jednoj raspoloživoj fotki. Iako nije odustao od svoje konstrukcije repnih horizontalnih površina kao kod ptica, Penkala je ipak shvatio da su one u prvotnoj verziji bile neučinkovite za zaokretanje po okomitoj oci, te ih je pregradio da ipak služe kao kormilo dubine. Niti tako vjerojatno nisu bile previše učinkovite ali ipak se avionom sada moglo, koliko-toliko normalno upravljati, pa je Dragutin Novak, prvi pravi pilot Penkalina aviona, počeo izvoditi polukružne zaokrete.
Nažalost, pri jednom takvom duljem letu avion je pri zaokretu na maloj vsini, zbog slabog motora od samo 25 KS, izgubio nešto na vidini što je bilo dovoljno da vrhom krila zakvači zemlju, pri čemu se oštetio, slomivši vrh krila.
Penkala je nažalost nakon te nezgode, usprkos nagovaranju mehaničara i Novaka da poprave avion, izgubio daljnju volju za usavršavanjem svojeg "Leptira" tako da je avion rasklopljen, a njegova daljnja sudbina je ostala obavijena velom tajne...

Ovo je ta druga varijanta Penkalina Leptira sa ugrađenim eleronima i kormilom smjera:
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 7:32 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Odlučio sam se za konačnu varijantu Penkalina Leptira pa sam prema svemu što sam skupio i što smo Marko i ja u raspravi o upravljanju iskristalizirali, napravio nacrte sa više projekcija, i zatim ih stavio u skalu 1/32.

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 7:44 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Rad kreće od onoga što mi se činilo najtežim - kotača. Iako je moguće kupiti kotače sa žbicama odlučio sam pokušati vlastitu izradu. Našao sam gumene brtve odgovarajućeg promjera i zatim izrezao obruče za felge od aluminijske cijevi istog promjera.
Zatim sam izbušio rupe za žbice, a onda sam izradio postolje za centriranje kako bi osovina bila u centru oko koje bih kasnije mogao zapinjati žbice.


Žice će glumiti tanki ribarski najlon jer se dobro može zalijepiti CA ljepilom.



Pri provlačenju najlona treba paziti da je zategnut i da se žice križaju kad se kotač gleda sa strane.


Gotovoi kotači. Sve će kasnije biti pobojano - okvir i žice srebrnom bojom, a guma kotača svjetlo sivo-roza.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 7:48 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Zatim su na redu klupica i volan. Klupica je po tipu najobičnija drvena, a volan sam izradio os savinutog prstena od žice sa plastičnim središnjim dijelom.

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
vojo

Član od: 16 Kol 2006
Poruke: 1149
Mjesto: Krk
PorukaUpisano: Uto Sij 15, 2019 7:57 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Danijele,

k'o i obično ubijaš me svojim radovima, pored tebe se osjećam kao potpuni amater početnik .... što ne radiš malo dulje pauze, a ne samo godinu dana, da malo duže uživam u svom samozadovoljstvu kako sam dobar .... a ne ovako, ja taman krenem bit' zadovoljan, a ti me pokopaš, i to ono, sasvim ....

Kad ćeš više napraviti sve te 'Penkale' i ostale, pa da se malo odmorimo? Rolling Eyes

Ah, jadan sam ti ja (a vjerojatno i nisam jedini) ....

Vojo Very Happy
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
robertino1985

Član od: 05 Velj 2018
Poruke: 66
Mjesto: Rijeka
PorukaUpisano: Sri Sij 16, 2019 12:38 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Super projekt, od sada ga redovito pratim.

Nego jel to Penkala uzeo klupu iz nekog parka Laughing
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Wishmaster

Član od: 04 Stu 2012
Poruke: 393
Mjesto: Zenica
PorukaUpisano: Sri Sij 16, 2019 9:12 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

I opet vanserijski projekat od vanserijskog inzinjera-maketara Smile Svaka cast i jedva cekam nastavak!
_________________
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do... Sail away from the safe harbor. Catch the tradewinds in your sails. Explore. Dream. Discover"

Srdacni pozdravi!!!
Elmir
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Sri Sij 16, 2019 11:51 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

No no Vojo,
Ja kad vidim koliko ti mjesečno i godišnje izbacuješ odličnih maketa a koliko ja, dođe mi da se zapitam što će mi to brdo dobrih maketa koje imam na zalihi kad ih ne stignem raditi?
Moram planirati jednu veliku rasprodaju... Smile
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
frka

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 1358
PorukaUpisano: Sri Sij 16, 2019 6:27 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Pokazalo se da je zbog jednostavne geometrije "trupa" i krila sama njihova izrada dosta jednostavna. Ipak, poučen iskustvima gradnje Marineapparata Nr.1 sa velikim rasponom krila tankog profila, u konstrukciju rebara od polistirenskih traka krila sam ugradio dvije ramenjače od mesinganog "U" profila od Albion Alloys-a. Time sam dobio vrlo čvrsto krilo koje se, barem se nadam, neće s vremenom izvitoperiti. Vanjska oplata krila je od polistirenske folije debljine 0,1 mm, koju sam sa iscrtanim položajem rebara položio na podlogu od više slojeva novinskog papira, kako ne bi bila pretvrda za ono što slijedi. Zatim sam kemijskom olovkom povlačio crte u visini rebara s unutarnje strane, tako da je na vanjskoj strani folije ostajao izbočeni trag. na tako pripremljene gornju i donju polovicu krila zalijepio sam rebra i ramenjače i onda spojio gornju i donju polovicu. Naravno slijedilo je nekoliko slojeva kita (Mr Surfacer 1000 i 1200) na spojevima i krilo je bilo gotovo. Isto sam ponovio i sa trukutastom donjom plohom koja glumi trup.

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovi, helikopteri Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu 1, 2  Naprijed
Stranica 1/2

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron