Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Bombardiranje Borongaja
Idi na stranicu 1, 2, 3, 4, 5  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 858
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Stu 21, 2016 9:39 pm    Naslov poruke: Bombardiranje Borongaja Citiraj ovaj komentar

Jedno noćno:
http://natureonline.com/37/33-op22.html
_________________
Uviek napried!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Stu 22, 2016 11:34 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Evo nekoliko redaka iz članka u radu:

16.10.1944. Dnevni napad bombardera 15 AF na Graz, navečer napad 205 Group na Zagreb.

NOĆNI NAPAD NA ZAGREB 16/17.10.1944.

Bombardiran je ranžirni kolodvor, Borongaj, ali bombe su pale i južno od aerodroma, kao i vrlo daleko na sjeveroistok.
Izvještaj NDH:
"16. X bombardirani su Sesvete i Markovo Polje (10
km. i. s. i. Zagreba). Pojedinosti nisu poznate."
Izvještaj NDH o žrtvama:
"Broj poginulih prigodom bombardiranja izt. diela Zagreba povećao se na 46."

16/17.10.1944. noćni napad 205 Group na Zagreb - istok, ranžirni kolodvor.
"Vrlo uspješan napad" s 228,9 tona bombi na Zagreb (Borongaj), za koji su bila predviđena 82 noćna bombardera No. 205 Group RAF:
27 Wellingtona iz 231 Winga,
23 Wellingtona iz 236 Winga,
6 Halifaxa i 12 Liberatora iz 240 Winga,
14 Liberatora iz južnoafričkog 2 Winga.
Najviše je bilo Wellingtona. Tako je npr. 37 Sqn RAF (u 231 Wingu uz 70 Sqn) poslao 15 Wellingtona, dok su obje južnoafričke eskadrile (31 i 34 Sqn SAAF) iz 2 SAAF Winga zajedno poslale samo 8 Liberatora, jer je jedan zaglibio i zakrčio pistu i spriječio polijetanje 6 Liberatora 31 Sqn SAAF. Liberatori te noći lete i na druge zadatke - dostavu pomoći ustanicima u Varšavi.
Na ranžirnom kolodvoru se, prema savezničkim obavještajcima, tada nalazilo 750 vagona. Naoblaka je bila 4/10 sve do Zagreba, gdje je uglavnom bilo čisto. Većina bombi je pala na kolodvor, uništila velik broj vagona i prekinula sve željezničke linije. Neke bombe su pale i na aerodrom, i to sve do preko južnog ruba. Velika eksplozija primijećena je petnaest minuta prije 21 sat kod hangara na sjeveru uz samu željezničku prugu. Plamen i eksplozije su bile vidljivi još sa udaljenosti od 50 milja. Protuzračna obrana je bila umjerena, iz teških i lakih oruđa. Na povratku prema bazama u Italiji na avione je također zapucano kod Šibenika i sa nekih otoka, bez nekih rezultata.
To je bilo jedino veliko noćno bombardiranje Zagreba, zamalo.
Sutradan je Zagreb-istok ponovo predviđen kao alternativni cilj bombardera No. 205 Group, no nije bilo oblaka i u toku popodneva potvrđen je primarni cilj - Vinkovci, također ranžirni kolodvor.

Većina onih koji su letjeli na Zagreb letjeli su i na Vinkovce iduću noć, ali i neki koji nisu. Jedan od onih koji nisu letjeli na Zagreb bio je W/O Bryant iz 614 Sqn. Na Vinkovce je letio kao član posade Liberatora KG957/B. Misija Liberatora KG957 na Vinkovce je počela u 17.27 sati i trajala 4 sata i 15 minuta.

Izvještaj NDH o Vinkovcima:
"Prigodom bombardiranja Vinkovaca 17. X, koje je izvršilo
50 — 60 nepr. zrakoplova od 1950 do 2010 sati poginulo
je: 40 građ. osoba, 15 hrvatskih vojnika i 30 njemačkih
vojnika; ranjeno: 65 građ. osoba, 10 hrvatskih i 25 njemačkih
vojnika. Pogođen je glavni kolodvor na kome ima
dosta štete, stambene zgrade u okolici kolodvora i porušena
je električna središnjica.
18. X od 1530 do 1545 sati nepr. zrakoplovi ponovno
su izvršili napadaj na želj. postaju i grad Vinkovce. Pojedinosti
nisu javljene."
Podnevni napad 18.X na Vinkovce je najvjerojatnije sovjetski napad 17 VA.
Ova dva napada na Vinkovce su vjerojatno najstrašnija od svih u Hrvatskoj po broju civilnih žrtava, jer su uz vagone bile doslovno tisuće izbjeglica, većinom folksdojčera iz Srijema.
Točan broj poginulih nikad nije ustanovljen.

20/21.10.1944. Motori noćnih bombardera 205 Group opet se čuju u Zagrebu, ali samo prolaze na putu za Szombathely u Mađarskoj. Od Zagreba na sjever primjećeni su noćni lovci. Po 2 Wellingtona izgubili su 37, 70 i 104 Sqn, a 34 Sqn SAAF 1 Liberator i 614 Sqn 1 Halifax.

21/22.10.1944. 205 Group napada Maribor. Wellington ME880/P iz 37 Sqn pao je za napada na Maribor. Pilot je poginuo, a ostale su zarobili ustaše i prevezli u Zagreb dva tjedna kasnije.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
M-HOBBY

Član od: 06 Velj 2006
Poruke: 41
Mjesto: Beograd
PorukaUpisano: Uto Stu 29, 2016 1:22 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Zoran Petek Napisao/la:
Evo nekoliko redaka iz članka u radu:

... 18. X od 1530 do 1545 sati nepr. zrakoplovi ponovno
su izvršili napadaj na želj. postaju i grad Vinkovce. Pojedinosti
nisu javljene."
Podnevni napad 18.X na Vinkovce je najvjerojatnije sovjetski napad 17 VA.
...


Sovjetsko vazduhoplovstvo koje je u oktobru 1944. dejstvovalo po teritoriji Jugoslavije nije moglo da učestvuje 18.10. u dnevnom napadu na Vinkovce.
U tom periodu vazdušna dejstva na tlu Jugoslavije od Sovjetskih snaga vršilo je vazduhoplovstvo 17. vazdušne armije (17. VA) i Avijacija za daleka dejstva (ADD) odnosno njena 5. gardijska divizija avijacije za daleka dejstva (5. gv. ad DD).
17. VA vršila je dejstva u taktičkoj dubini na liniji fronta u podršci svojih kopnenih snaga. Jedina jedinica iz sastava 17. VA koja je mogla da vrši zadatke na većoj dubini teritorije bila je 244. dombarderska divizija (244. bad) opremljena avionima A-20 Boston.

Evo šta o tim dejstvima kažu dokumenti iz tog vremena:
Prema operativnom dnevniku 244. bad 18. 10. imali su zadatak dejstvo u podršci svojih snaga u okolini Beograda ali zbog nepovoljnih vremenskih uslova u reonu cilja nisu išli na zadatak sem jednog leta na izviđanje.

Prema Operativnom izveštaju br. 291 Štaba 17. VA od 18.10. 1944. toga dana ostale jedinice vazdušne armije (lovače i jurišne divizije, kao i noćno bombarderska divizija sa Po-2) izvršile su ukupno 141 avio poletanje. Dejstva su vršena po koncentracijama protivničke pešadije i oklopnih snaga u reonu Grocka (jugo-istočno od Beograda), po koncentraciji artiljerije i odbrambenim tačkama protivnika u reonu zapadno od Zemuna i po motorizovanim kolonama na putevima severo-zapadno od Beograda. Ni jedan zadatak ostalih jedinica 17. VA (lovačkih divizija sa Jak-1, Jak-9 i La-5FN kao ni jurišnih divizija sa Il-2) nije bio dalje od Beograda.

U dubinu Jugoslovenske teritorije (u pozadini fronta) zadatke je vršila 5.gv. ad DD ali i to samo noću pre svega u bacanju materijalne pomoći i diverzanata (agenata) na oslobođenu teritoriju. Prema dnevniku 5. gv.ad DD, u čijem sastavu su bili 14. gardijski avio puk DD, 22. gardijski avio puk DD i 337. avio puk DD (sva tri puka naoružana sa B-25) divizija je tada bazirala na aero-čvoru Roșiori de Vede na jugo-istoku Rumunije, na polovini puta između Krajove i Bukurešta. U periodu od 16.10. do 22.10. usled nedostatka goriva nisu leteli pa samim tim nisu mogli ni da učestvuju u spomenutom bombardovanju Vinkovaca.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Stu 29, 2016 11:53 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala na dopuni.
Prije 5-6 godina sam izvlačio neke podatke iz ruskih izvora, prvenstveno o pukovima, ali se ne sjećam da sam naletio na operativne izvještaje. Da li ima neki link s operativnim izvještajima 17 VA, ili je u međuvremenu objavljena kakva knjiga?
Sjećam se da me tad najviše mučio 12. iap (jer ih je bilo nekoliko).
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
M-HOBBY

Član od: 06 Velj 2006
Poruke: 41
Mjesto: Beograd
PorukaUpisano: Sri Stu 30, 2016 12:48 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Zoran Petek Napisao/la:
Hvala na dopuni.
Prije 5-6 godina sam izvlačio neke podatke iz ruskih izvora, prvenstveno o pukovima, ali se ne sjećam da sam naletio na operativne izvještaje. Da li ima neki link s operativnim izvještajima 17 VA, ili je u međuvremenu objavljena kakva knjiga?


Osim izvora prve vrste (centralni arhiv ministarstva odbrane - CAMO), najbolji izvor za dokumenta o Sovjetskoj armijii u 2.SR je sajt https://pamyat-naroda.ru/ gde je postavljeno nekoliko miliona dokumenata!

Zoran Petek Napisao/la:
Sjećam se da me tad najviše mučio 12. iap (jer ih je bilo nekoliko).

A kojim povodom 12.iap? On nije ucestvovao u operacijama nad Jugoslavijom u 2.SR.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Stu 30, 2016 4:32 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala na linku!
Zanimali su me svi pukovi i sastav divizija VVS, a 12. iap me mučio jer ih je bilo nekoliko, od Crnog mora pa preko Moskve do Baltika.
P.S. Napad na Vinkovce 18. popodne izveli su iz obrušavanja P-38 (38 aparata) iz 14 ili 82 FG.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Pro 08, 2016 6:23 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

M-HOBBY Napisao/la:

Osim izvora prve vrste (centralni arhiv ministarstva odbrane - CAMO), najbolji izvor za dokumenta o Sovjetskoj armijii u 2.SR je sajt https://pamyat-naroda.ru/ gde je postavljeno nekoliko miliona dokumenata!

Malo sam pronjuškao dokumente 244 BAD na https://pamyat-naroda.ru i priznajem da me iznenadio intenzitet izviđačkih letova sovjetskih Bostona nad Zagrebom 1944-45.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pet Pro 23, 2016 11:08 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar


Nije 100 %, ali lako je moguće da je ovo Liberator KH147/T iz 34 Sqn
SAAF, jedan od onih koji lete u gorespomenuti napad na Zagreb.


A ovo bi mogao biti KH205/Y iz 31 Sqn SAAF, koji leti u napade na Vinkovce
18.10.1944. i Maribor 21.10.1944.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sub Pro 31, 2016 12:56 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar


Macchi MC.202, 356a Squadriglia, 21o Gruppo. U svibnju 1943. se preko
Zagreba vraćaju u Italiju.



MS 406 21.jata (wingspalette)



Gore i dolje: na internetu već dulje kruže ove fotografije sa Borongaja.
Fiat G.50, ZNDH broj 3504. (preneseno sa Asibiz)




Fiat G.50 1. LJ, 2. LS gore, i dvosjed 21. LJ, 11. LS dolje.



Dvije interpretacije sa interneta Bf 109G 2. lovačkog jata, Lučko. (wingspalette)
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pet Sij 06, 2017 7:20 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar


Mosquito PR.XVI NS674/K iz 60 Sqn SAAF. Njime 7.4.1945. Lt.Borh i F/O Neill kreću snimiti Bruck,
Graz, Maribor, Dravograd, Celje, Zidani Most, Donje Skopice, Zagreb (ranžirni kolodvor i aerodrom),
Gornji Stupnik, Pleso i Karlovac.

Dolje: Mosquito NS644/G iz 60 Sqn SAAF, među ostalim
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sub Sij 14, 2017 10:53 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar


Beaufighter s kodom 'F' iz 39 Sqn RAF.
10.10.1944. Šest Beaufightera iz 39 Sqn BAF napalo Križ, u blizini Zagreba, i oborilo
Do 17 koji se spuštao na Borongaj. Obaranje je prijavio P/O I.D. Wallace, koji je letio
na Beaufighteru X NT889/F. Da li je to baš taj Beaufighter, ostaje upitno.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Sij 17, 2017 5:48 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Mislim da su svi dosadašnji prikazi Bf109 iz 2. LJ sa brojevima 2, 3, 5 potpuna fikcija. Nije čak ni sigurno koje su točno varijante bile u pitanju. Obzirom da je do ZNDH stiglo oko 30 Bf109 u varijantama G-6, G-14, G-14AS, G-10, K-4, pa i bar tri dvosjeda, i da ni na jednoj poznatoj fotografiji nema četveroznamenkastog evidencijskog broja, logično je zaključiti da su veliki brojevi na trupu zadnje znamenke evidencijskog broja. Naime, da su to eskadrilski brojevi, onda visoki brojevi (kao što je npr. br. 22 iz poznate zračne borbe) nebi imali smisla, jer ZNDH nikad nije imala u jednom trenutku 22 ispravna Bf109 u inventaru, nego jedva dovoljno za jednu eskadrilu (jato), što znači oko 12 aviona u najboljem slučaju. U očekivanju neke fotografije koja ne prikazuje "crni4" ili 10, a na kojoj se nešto suvislo vidi, možemo samo pretpostavljati bez osnove za neku točnost...
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 858
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Ned Velj 05, 2017 1:07 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Pogled na Zagreb Smile


_________________
Uviek napried!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
_Hobby M_

Član od: 01 Lip 2011
Poruke: 161
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Ned Velj 05, 2017 1:12 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Jako zanimljiva fotografija.
Ako ju ispravno tumačim, današnje jarunsko jezero je nekad bilo meandar Save?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 858
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Ned Velj 05, 2017 1:31 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Točno. Jarunsko je jezero uređeno za Univerzijadu.
A na tom dijelu Save je bilo službeno dopušteno kupanje zrakoplovcima i domobranima Wink
_________________
Uviek napried!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945. Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu 1, 2, 3, 4, 5  Naprijed
Stranica 1/5

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron