Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

EFEKT DRVA

 
Započni novu temu   Tema je zaključana od strane administratora    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Mala škola maketarstva
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
von Stuck
Administrator
Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 3265
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Sij 29, 2014 9:42 am    Naslov poruke: EFEKT DRVA Citiraj ovaj komentar

Samo prenosim topik gospodina Frke o načinu dobivanja efekta drveta u njegovom projektu Roland D.VIa 1/32 Wingnut Wings :



Na traženje više članova pokušati ću ukratko opisati tehniku bojanje drva onako kako sam je ja radio prilikom gradnje Rolanda D.VIa. To nikako ne znači da je to najbolja moguća tehnika jer je možda nekome drugome bolja neka druga, međutim ja ću samo pokušati opisati način rada koji meni nekako najbolje odgovara i pokazao je za mene dobre rezultate.

na početnu nisam znao koju tehniku uopće izabrati: podloga mat laka ili akrila pa toniranje uljanim bojama, ili podloga mat enamel bojama i zatim toniranje od akrila. Prije nego što sam se odlučio početi, napravio sam mali eksperiment. Na tri plastične pločice pošpricao sam zračnim kistom podlogu od Humbrolovog mat laka boje pijeska, a onda sam na prvu nanosio nijanse uljanih boja različite gustoće, na drugu akrilne smeđe tonove a na trećoj sa koristio obične tempere.

Samo nanošenje boje kojom ćete tonirati drvo i raditi simulaciju godova ovisi o gustoći boje i kistu. Da bi dobili simulaciju godova tj. strukture drveta, treba vam plosnati slikarski kist (sa malo tvrđim i ne predugačkim dlakama), nešto ovako:

Boja za simulaciju strukture drveta treba biti više gusta nego vodena. Nakon uzimanja boje na kist treba ga lagano obrisati u papir tako da na kistu ostane gušća boja, i onda je razvlačiti uzdužno da se dobije željeni efekt strukture. Najbolje je početi sa svjetlijim tonovima pa kasnije preko njih dodavati tamnije. Tako sam tretirao sve tri probne pločice. Dakle, uspoređujući rezultate na pločicama, ona sa uljanim bojama davala je željeni efekt sa finom strukturom drveta ali je ispala previše reljefna tj. trodimenzionalna, a nisam htio da boja pokrije fine detalje kao što su rupice od čavlića kojih je trup Rolanda bio prepun. Ovim otga uljana boja se suši danima, a za to nisam imao strpljenja. Ona sa akrilima mi je nekako bila neuvjerljiva jer su godovi ispali predebeli. Treća pločica, ona sa temperama, nekako mi se činila najpraktičnija jer sam se bojao da ću sigurno pogriješiti sa tim tonalitetima pa će brisanje tempera biti jednostavnije nego kod ostalih boja. Zato sam odlučio teksturu drveta dobiti temperama pa što bude.

Najprije sam na opisani način pobojao unutrašnjost trupa tj. cockpita, što je ujedno bila i proba za projekt "Tempera". Kod bojanja temperama podloga obavezno trebe biti posve mat jer na sjajnoj podlozi vodom razrijeđena tempera "bježi" na sve strane, a na mat podlozi pokriva jako dobro.

Ispalo je ispod mojih očekivanja pa sam tankim kistom popravljao godove i spojne letvice, te dodavao detalje.

Vanjski dio trupa bojao sam nakon što je cijeli cockpit bio gotov i polovice trupa zalijepljene, a spojevi pobrušeni. Najprije se zračnim kistom nanosi sloj nijanse pijeska tj. vrlo svjetle smeđe boje (u mojem slučaju Humbrolova mat enamelka), a zatim ide špricanje tamnije smeđe oko svih detalja na trupu (hrvatski "prešejding", ha ha) - poklopaca, okova i sl.

Pažljvim studiranjem fotografija pravog Rolanda zaključio sam da su sve letvice slagane od više segmenata i spajane lijepljenjem nakon što su strojno nazubljeni njihovi krajevi. To sam simulirao tako da sam na letvicama zalijepio tamiya traku iste širine kao letvica, a koju sam prethodno nazubio skalpelom. Te sam dijelove sprejao tamnijom nijansom tempere da se dobije željeni efekat lijepljenih letvica raznih tonova tj. nijansi smeđe. To je polovično uspjelo pa sam kasnije morao dosta tih nazubljenih spojeva popravljati vrlo tankim kistom.
Nakon toga sam plosnatim kistom počeo nanositi strukturu drveta, svaku letvicu posebno jer, naravno, svaka treba imati drugačiju teksturu. O tonalitetu smeđe boje ovisi koje drvo želite prikazati - hrastovina ima dosta kontrastne godove i teksturu, ariš nešto blažu, orah tamniju i t.d. Pogledajte parkete pod nogama i oko sebe pa ćete znati o čemu pričam.


Znao sam da struktura u ovoj fazi izgleda previše kontrastno i zato neuvjerljivo, ali to sam kasnije namjeravao riješiti u završnoj fazi.


Nakon što sam izgubio dvije večeri nanoseći teksturu drveta na trup, napokon je i to bilo gotovo. Tako pripremljen trup prešpricao sam sa nekoliko slojeva bezbojnog Model Master polusjajnog laka u kojega sam zamiješao par kapi crvene i smeđe boje, da dobijem tamniji ton drveta na trupu te da istovremeno "ubijem" prejaki kontrast između godova i podloge.

Slijedilo je bojanje kistom i bojom svih okova i poklopaca te ostalih detalja na trupu, a nakon 24 sata udario sam wash od crne uljane boje koja je istaknula te detalje na trupu.
Ako usporedite fotku repa prije i poslije sloja toniranog bezbojnog laka, vidjet ćete da se izgubio onaj nerealni kontrast godova i podloge.


Onda su našpricane nacionalne oznake - bijelo crni Balkenkreuzi. Nakon toga je trup ponovno prešprican sjajnim lakom radi naljepnica, a kada je i to bilo gotovo i naljepnice na mjestu, ponovno je prešprican polusjajnim Tamiya akrilnim lakom. Tako se pokazalo da je drvena tekstura od tempera potpuno zaštićena i sa njom se može dalje raditi kao i sa "normalnim" akrilnim ili enamel bojama.

Na kraju treba napomenuti da mi je projekt "Tempera" otvorio oči i još jednom potvrdio da za neke stvari ne treba kupovati skupocjene boje ili primjenjivati komplicirane tehnike. Ponekad se samo treba okrenuti oko sebe i doći ćete sami na neku novu ideju.



Samo da dodam još koju važnu napomenu:
Prvo, tempere su pogodne za makete jer se mogu nanositi u savršeno tankim slojevima koji ne zapunjavaju udubljene detalje na površini makete. Jako razrijeđene, odlične su i za washeve ali pod uvjetom da je podloga mat, a ne sjajna. Kad se osuše, višak washa se može ukloniti vlažnim štapićem za uši.
Drugo, završni sloj bezbojnog laka lagano toniran nijansom smeđe boje prvenstveno štiti tempere ispod njega, ali je presudan i za konačni tonalitet i izgled teksture drva. Zato treba voditi računa da će on, osim što će smanjiti kontrast između strukture drva (godova) i podloge, ujedno i potamniti cijelu površinu pa treba paziti da ne pretjeramo tj. da cijela površina ne bude tamnija nego što smo željeli. To naravno ovisi o broju slojeva završnog laka. Ako želimo da cijela tekstura ostane dosta svjetla nakon nanošenja toniranog laka, onda od početka treba raditi sa vrlo svjetlim nijansama smeđe ili oker tempere koje simuliraju godove. Ako vam od početka izgledaju pretamne, naprosto ih izbrišite vlažnom krpicom ili štapićem za uši i počnite ponovno. Naime, ako shvatite nakon špricanja završnog sloja laka da je sve ispalo pretamno, više nema povratka na staro, tj. ako se pokuša površinu posvjetliti nanošenjem novog sloja laka toniranog npr. žutom bojom, izgubiti će se kontrast podloge i godova a površina se neće bitnije posvijetliti.

_________________
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Tema je zaključana od strane administratora    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Mala škola maketarstva Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron