Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Dodatne prakt. upute za izradu galijuna "Sv. Ivan Krsti

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Drveno brodomaketarstvo
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
dbezinov

Član od: 25 Sij 2013
Poruke: 274
Mjesto: zagreb
PorukaUpisano: Uto Lip 11, 2013 9:23 pm    Naslov poruke: Dodatne prakt. upute za izradu galijuna "Sv. Ivan Krsti Citiraj ovaj komentar

Dodatne upute za DeAgostinijev galijun nastale su iz iskustva gradnje i usklađivanjem nedostataka kita, iz diskusije članova foruma i upita maketara. Primjedbe i sugestije dobrodošle su i biti će uvrštene u dodatne upute u ovom prvom postu teme.
Time će se pomoći svima koji tek započinju gradnju broda i olakšati im da prebrode početne teškoće.



Iako su djelovi laserski rezani, u slaganje broda obzirom na velik broj djelova, njihovih tankih dimenzija, moguće izvitoperenosti i tehnoloških postavki treba uložiti znanje i kreativnost koja se može dobiti ovakvim diskusijama.
Sretno nam bilo!


TOČKA 1 PRIJE POČETKA GRADNJE
Opći pristup izradi makete je proučavanje dobivenih uputa, pregled dobivenih dijelova i njihovo slaganje "na suho", bez lijepljenja. Dobro je prikupiti nekoliko brojeva prije lijepljenja, tako da se složi sklop unutar svake od tri uzdužne sekcije paluba. Trup je tehnološki podijeljen na tri djela koje određuju palube:
- pramčani od R (rebra) 1 do R 5
- središnji od R 5 do R 9
- krmeni od R 9 do R 15 (zrcalo)

Tim redom se lijepi i kobilica sa pramčanom statvom i zrcalom.

Dobivene elemente pokušati sastaviti bez lijepljenja, po potrebi pažljivo pobrusiti rubove utora tako da rebra i palube ulaze sa određenim pritiskom ali ne prevelikim, da se ne slome.

Iako sklopovi djeluju klimavo i savijaju se, kada se zalijepe s palubama postati će dovoljno čvrsti da mogu primiti platice oplate, koja će konačno ukrutiti cijelu konstrukciju.

Pojedini dijelovi mogu se dobiti izvitopereni. Poželjno ih je poravnati močenjem i sušenjem u položaju da se izravnaju. Ako deformacija nije prevelika to će se sve uklopiti na kraju sa palubama.

Pažnju treba posvetiti da se kobilica sastavi u ravnoj liniji, bez uzdužnog izbočenja ili udubljenja, te da se rebra na nju postavljaju okomito. To se može postići sa priručnim alatima, stegama, štipalicama i sl.

[b]Preporuka je pogledati topic "ALAT ZA SKLAPANJE TRUPA" autora pru 959 koji je profi kvalitete i izvrsno se može primjeniti na ovu maketu.[/b]

Pritom obratiti pažnju, da iako se pravilno postave rebra u odnosu na kobilicu pri svom spoju, nakon odmicanja alata mogu im se vrhovi postaviti u izvitopereni položaj. Kod mene je to bilo na dva rebra skoro 5 mm, lijevi vrh prema krmi a desni prema pramcu. To će se rješiti samo od sebe pri spajanju sa palubama, gdje rebra prolaze kroz utore palube. Međutim na glavnoj palubi rebra broj 4, 6, 8 i 10 (brojeći od pramca) ne dosjedaju u utore, već se odozdo prislone i tako pridržavaju palubu. Ukoliko su izvitoperena treba ih postaviti u pravu ravninu i tako zalijepiti. To će imati efekta na desnoj, otvorenoj strani trupa, jer će se inače vidjeti nejednoliki razmaci rebara i neće biti paralelni među sobom.


TOČKA 2 POLOŽAJ RUPA ZA PRAMČANI JARBOL nije centriran, PALUBE GLAVNA I DONJA ne dosežu do prvog rebra, Upute broj 1 do 4

Problem
Položaj otvora za jarbol na pramčanim palubama nije dobro centriran. Jarbol promjera 8.0 mm se ne može provući kroz sve tri rupe i nagnut je previše prema pramcu. Također prednji rubovi glavne palube i međupalube ne dosižu do prvog rebra (pramčane pregrade).

Rješenje
Nedosezanje paluba do prvog rebra za cca 2 mm tehnički ne predstavlja problem, tj. nije pogreška maketara, već konstrukcijska. Iako je ona uzrok problema centracije otvora za jarbol, neće smetati gradnji i jedino je estetski nedostatak. Pošto se nalazi u pokrivenom dijelu broda neće se ni vidjeti. Ukoliko se želi, može se ta praznina dopuniti doljepljivanjem djelova.

Nakon privremenog postavljanja prva četiri rebra na kobilicu, te sve tri palube unutar rebara, treba provjeriti položaj otvora na palubama za pramčani jarbol. Provjeru obaviti sa olovkom ili štapom promjera do 8.0 mm. Bilo bo dobro još ne lijepiti palubne trenice , opisi 1g i dalje, već to napraviti nakon centriranja rupa.
Moguće je da jarbol ne prolazi jednako kroz sva tri otvora i da je previše nagnut prema pramcu broda. Sama kosina varira kod pojedinih brodova, ali trebalo bi da ga se može postaviti da slijedi po visini drugo rebro, eventualno da se može pomicati 1 do 2 mm prema pramcu na otvoru najgornje palube kaštela. To ćemo utvrditi na kraju gradnje kod postavljanja jarbola. Stoga nebi trebalo na palube lijepiti na otvore prstenove, jer ćemo ih postaviti zajedno sa jarbolom.
Zasada treba pažljivo sa skalpelom ili turpijom proširiti otvor na najgornjoj palubi prema natrag do drugog rebra, te na ostale dvije palube tako da se uredno provuče kroz sva tri otvora. Samo proširenje nebi trebalo biti šire od završnog prstena tako da ga može prekriti. Na palubi kaštela (najgornja paluba, 4 i,j,k) otvor jarbola će se kasnije prekriti pravokutnom pločom koja je većih dimenzija te nije problem u proširenju.



T0ČKA 3 NEJEDNOLIKI TON PALUBNIH TRENICA

PROBLEM
Dobivene letvice za palubne trenice nisu istog tona. Neke su svjetlije a neke tamnije. Pošto dolaze u razmacima nisu sve iz istog trupca. Na donjim palubama će se to manje vidjeti, ali na otvorenim je vidljivo.


RJEŠENJE

1. Sakupiti sve brojeve sa trenicama i tek ih tada zalijepiti na palube. Zadnji broj sa trenicama je br. 17. Svo to vrijeme neće se moći dovršavati trup prema uputama, jer se slaže u tri sklopa zajedno sa palubama.
Na ovaj način se mogu odabrati trenice po tonu i složiti na više načina:
- odabrati jedan ton za vidljive palube, ukoliko ima dovoljno istih trenica
- miješati svijetle i tamnije izmjenično po palubama
- zalijepiti trenice jednog tona na sredinu palube u području grotla, a drugog tona po bokovima paluba
2. Za one koji su nestrpljivi i ne žele čekati toliko brojeva pa onda nastaviti montažu trupa, jedno od rješenja je da lijepe trenice kao pod 1., sa rizikom da će pri kraju morati nešto iskombinirati ukoliko im nedostaje željenog tona.
3. Da bi se mogao odmah slagati trup bez rizika o tonu trenica, mogu se sve (kako pristižu) prebojati u istu boju i normalno nastaviti sa radom. Bilo bi dobro odabrati akrilnu boju (na bazi vode).
4. Ne obazirati se na ništa nego lijepiti trenice kako dolaze, nastojeći palubu po palubu obložiti u istom tonu. Ovo nije rješenje po zanatu, ali mnogi ga primjenjuju.
Naime, nakon lakiranja trenica, ukoliko one nisu previše različitog tona, razlika će se donekle ublažiti.


TEMA 4 POPREČNI SPOJEVI PALUBA

Tehnološki palube se sastoje uzdužno iz tri dijela
- Pramčani…………..R 1 do R 5 (brojeći od pramca), odnosno po oznakama rezanja LID 4 do LID 12
- srednji ……………… R 5 do R 9 (brojeći od pramca), odnosno po oznakama rezanja LID 12 do LID 16
- krmeni……………… R 9 do krmenog zrcala, odnosno po oznakama rezanja od LID 16 do krme.
Međusobno se spajaju po ravnoj poprečnoj crti, koja je izrazito vidljiva, osobito na glavnoj palubi. Uz to zbog elastičnosti i izvitoperenosti elemenata malo pobjegnu trenice, te se točno ne „ljube“.

RJEŠENJE

Vještiji maketari mogu na vidljivoj glavnoj palubi spojeve izvesti tako da se ne vide, odnosno da sve trenice ne završavaju na spoju dijelova palube, već se nastavljaju i lijepe na idućem nastavku palube.

To se može postići na više načina. Najjednostavniji je da se sva tri dijela palube poslažu i točno centriraju te pažljivo označe pozicije uzdužnih spojeva trenica koje prelaze na iduću palubu. Tada ih zalijepiti tako da se poklapaju prema oznakama, s time da se one koje prelaze poprečni spoj paluba ne lijepe. Zalijepiti će se nakon montaže paluba i tako prekriti njihov poprečni spoj. Time je homogenost pružanja palubnih trenica kvalitetnija.




TOČKA 5 NEDOVOLJNO VISOKE SPONJE REBARA MEĐUPALUBE LID 14 i 15, ODNOSNO UZDUŽNA ZAKRIVLJENOST GLAVNE PALUBE (SKOK PALUBE, UZVOJ PALUBE)

Uzvoj ili skok glavne (gornje) palube vezuju se uz uzdužni oblik palubne linije, koja se uzdiže na pramcu i na krmi.
Na polovici duljine trupa je najniža, na pramcu se uzdiže do svoje najviše točke, a na krmi za polovicu pramčanog iznosa. To je dakle parabola položena kroz navedene tri točke. Svrha povišenog pramca i krme je dodatak nadvođa ( stabilitete) zbog urona pri gibanju na valovima.
Krivulja je kontinuirana i sponje koje podupiru palubu nalaze se na različitoj visini na svakom rebru.

Donje (zatvorene) palube koje nisu izložene ne trebaju imati skok, već se pružaju po pravcu od pramca do krme, što je tehnološki jednostavnije za izradu i za slaganje opreme ili tereta u međupalublju. U nacrtima galijuna viđaju se i međupalube sa skokom kao i kod glavne palube. Kod našeg galijuna i glavna i međupaluba se slijede, ali skok je izveden sa tri ravnine a ne kao krivulja.

PROBLEM
Kod naše makete došlo je do diskontinuiteta u srednjem dijelu međupalube. Uzdužno se palube dijele u tri dijela:

- pramčani dio od R (rebra) 1 do R 5 , brojeno od pramca
- središnji dio od R 5 do R 9
- krmeni dio od R 9 do R 15 (zrcalo)

Ako se slijede oznake LID na rebrima, tada je orijentacija slijedeća:

Rebro br. LID br.
1…………………4
2…………………2
3…………………5
4…………………7
5…………......12
6……………….13
7……………….14
8 ……………..15
9………….....16
10……………….17
11……………….22
12……………….23
13……………….24
14……………….25
KRMENO ZRCALO


Donja paluba ili međupaluba u pramčanom i krmenom dijelu ima oblik blagog kosog pravca (tako su postavljeni utori za sponje na kojima leži paluba), a u srednjem dijelu sponje na Rebru (LID) 12, 13 i 16 leže na pravcu ali sponje na LID 14 i 15 su greškom spuštene cca 2 – 3 mm.

RJEŠENJE

Treba dotjerati položaj sponja po visini, da budu u liniji pravca i tako podupiru međupalubu.

Položiti međupalubu preko sponja na rebrima LID 12, 13, i 16, te povisiti položaj sponja na rebrima LID 14 i 15 ubacivanjem umetka ispod krajeva sponja dok se ne podignu do palube. Ne lijepiti sponje na svoja mjesta dok se ne izmjeri koliko ih treba korigirati po visini.

Dodatno oblikovanje uzvoja na glavnoj i međupalubi.
Neki maketari su također izvršili korekturu sponja na glavnoj (gornjoj, izloženoj) i međupalubi na način da su palube na rebru LID 14 pritisnuli prema dolje za cca 2 do 3 mm, te sponje na rebrima LID 13, 14 i 15 prilagodili po visini da podupru palubu u blago konkavnoj (prema dolje udubljenoj) liniji. To nije predviđeno projektom, ali izgleda prirodnije i traži više posla i prilagodbi u sponjama i kasnije pri postavljanju linice.



Nastavak slijedi!


dbezinov: poruka promijenjena dana: Ned Kol 11, 2013 1:26 am; prepravljeno ukupno 10 puta
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
graffa

Član od: 07 Stu 2011
Poruke: 241
Mjesto: velika gorica
PorukaUpisano: Sri Lip 12, 2013 8:20 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Pozdravljam, ali se bojim nastavka!

Kako sam ja mogao ubaciti post, tako i bilo tko drugi to može i rubrika će se pretvoriti u debatnu a ne više savjetodavnu. Wink


Ponovno sam jezičav.
_________________
Moja su samo moja dobra i loša djela.
Ostalo je Njegovo.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
dbezinov

Član od: 25 Sij 2013
Poruke: 274
Mjesto: zagreb
PorukaUpisano: Sri Lip 12, 2013 9:14 am    Naslov poruke: nastavci Citiraj ovaj komentar

Bok graffa, samo ti budi jezičav.
I mene zanima kako ćemo dalje - jedino mogu stalno editirati svoj post sa konačnim tekstom. Ne znam koliko ću ga moći puniti?
Nadam se da će primjedbe biti usmjerene samo na materiju, a smislit ćemo nekako da se to uredno objedini.

Pozz
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
graffa

Član od: 07 Stu 2011
Poruke: 241
Mjesto: velika gorica
PorukaUpisano: Sri Lip 12, 2013 11:05 am    Naslov poruke: Re: nastavci Citiraj ovaj komentar

dbezinov Napisao/la:
Bok graffa, samo ti budi jezičav.
I mene zanima kako ćemo dalje - jedino mogu stalno editirati svoj post sa konačnim tekstom. Ne znam koliko ću ga moći puniti?
Nadam se da će primjedbe biti usmjerene samo na materiju, a smislit ćemo nekako da se to uredno objedini.

Pozz


Iskreno pozdravljam tvoj optimizam i pokušat ću te podržati! Smile
_________________
Moja su samo moja dobra i loša djela.
Ostalo je Njegovo.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
dbezinov

Član od: 25 Sij 2013
Poruke: 274
Mjesto: zagreb
PorukaUpisano: Sri Lip 12, 2013 9:22 pm    Naslov poruke: Nastavci Citiraj ovaj komentar

Hvala, trebati će.

Pozz Very Happy
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
dmarkesic

Član od: 19 Svi 2012
Poruke: 13
PorukaUpisano: Uto Jul 04, 2017 7:50 pm    Naslov poruke: Sv. Ivan krstitelj Citiraj ovaj komentar

Nisam kupio postolje za brod, nekeko mi je promaknulo, jel mi netko može poslati nacrt sa dimenzijama za postolje. Hvala
_________________
TIGAR
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Drveno brodomaketarstvo Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron