Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

ZNDH Bu-131 7501
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5, 6  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Damir
Gost
PorukaUpisano: Uto Lis 30, 2012 7:58 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Grunf Napisao/la:
Hm. Evo malo materijala za razmišljanje. Dakle, fotografije školskih Ar96 iz 1942. Na prve dvije slike je isti avion na fotografijama iz istog lota, samo sa osvijetljene ili sjenovite strane, a na trećoj avion iz iste eskadrile, samo slikan u kontrastu sa snijegom. Koje je boje? RLM02, bojano po pravilima. Može se usporediti boja aviona i noge stajnog trapa koja je isto RLM02...


Vjerujem da svi, pogledom na pojedinu fotku, shvacamo kontekst. Ako su "okolne boje i prizor" tamniji, shvacamo da tamnije izgleda i ona nijansa koju procjenjujemo. Ako je prizor vidljivo obasjan suncem i sve su boje svijetle, onda je i nasa nijansa svijetla. Po meni, nema nikakvog problema shvatiti da je na sve tri fotke ista boja.

Ja gotovo sve boje koje nanosim na makete mijesam vlastorucno, ne slijedim slijepo "autenticne" proizvodjace. Imam chipove svih originalnih Humbrola i Agama, one mi donekle sluze kao vodic, a sa color-fotki iscitavam nijansu upravo prema "kontekstu" (je li prizor taman-svjetao, je li cijeli dojam "plavicast" ili "zelenkast"...). Kad god je moguce, po muzejima snimam ostatke originalnih boja i zapisujem si biiljeske (usporedjujem sa chipovima). No, u konacnici je najvazniji moj dojam. On je vrlo cesto tocniji od "autenticnih" boja pojedinih proizvodjaca, a pogotovo od pojedinih sastavnica maketa ili aftermarket-dekala...

No, to je sve za ovu temu nebitno. Nismo bili u problemu "je li RLM02 ili RLM63 mrvicu tamniji ili zeleniji", vec smo se dvoumili oko dvije potpuno razlicite boje, svjetlosivozelene (RKLM02 ili 63) s jedne strane, i svjetlosive (koja god bila) s druge strane.
Natrag na vrh
Karaya

Član od: 21 Lis 2005
Poruke: 2103
Mjesto: Velika Gorica
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 10:48 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Damir Napisao/la:
Poky, drago mi je da si se odlucio za svjetlosivu, kao sto sam odmah na prvoj stranici topica predlagao. Very Happy


Uz to druga misao vodilja autora ovog topica je da se krene u konstruktivnu raspravu jer istih vec duze nije bilo.

Reko bi da smo uspjeli ispuniti ocekivanja odredili boju i malo raspravljali. Wink
_________________
Vedran
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 12:20 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Karaya Napisao/la:
Damir Napisao/la:
Poky, drago mi je da si se odlucio za svjetlosivu, kao sto sam odmah na prvoj stranici topica predlagao. Very Happy


Uz to druga misao vodilja autora ovog topica je da se krene u konstruktivnu raspravu jer istih vec duze nije bilo.

Reko bi da smo uspjeli ispuniti ocekivanja odredili boju i malo raspravljali. Wink
Da, nedostaju rasprave o RLM nijansama i sl. To je uvijek zabavno... Gledajući fotografije Jungmana-prvu sa svjetlijim i drugu sa tamnijim tonom sive na CB fotografiji, kao i odnos tamnijeg tona žute trake sa ostatkom aviona, ne vidim nikakvo odudaranje u principu pitanja svjetlije-tamnije u odnosu na fotografije Ar96. Za mene je to dokaz da je u pitanju RLM02, a ne nekakva prijeratna eksportna siva koju mnogi uporno miješaju sa RLM 63. Eksportna siva je značajno svjetlija od RLM02, pa bi žuta traka bila tamnijeg tona sive u odnosu na ostatak aviona.Osim toga, pitanje porijekla Jungmana je isto vrijedno rasprave. Samo ću iznjeti neke činjenice. Njemci su sve zarobljene KJRV vrjednije avione koji su njima ili njihovim tadašnjim saveznicima bili zanimljivi odmah odvukli i nisu ih vraćali u ZNDH. Npr. svi Bf109E i Harikeni su predani Luftwaffe ili Rumunjima itd. Jungmani i ostali suvremeni laki avioni njemačkog porijekla su uvršteni u njemačke jedinice i prestali su biti dio priče koja nas trenutno zanima, a i zasigurno su vrlo brzo dobili tada važeće boje LW i njihove oznake. Ono što je ostalo kao teže popravljivo, zastarjele kante (Fiziri, Bregejci...), avioni talijanskog ili jugoslavenskog lokalnog porijekla su uskladišteni u Zemunu.Tamo su polako popravljani i predavani (prodavani) ZNDH. Kad je NDH počela(pokušavala) od Njemaca kupovati suvremenije avione, među prvim pošiljkama su bili i vježbovni avioni Bucker Jungman i Jungmeister. Mislim da je malo vjerojatno da su Njemci baš tražili širom Reicha gdje su oni bivši zarobljeni Jungmani kako bi baš te prodali NDH. U trenutku kad se to dešavalo (kraj 1941 i kasnije), više odavno nema u tvornicama bojanja u prijeratnim eksportnim šemama. Ako se i "zaletio" koji primjerak Jungmana popravljen u Zemunu, a iz KJRV, opet je vjerojatnije da bi bio prebojan po LW standardu RLM02 ili kao i većina aviona isporučenih ZNDH u Mosterovu maslinasto zelenu koja je na CB fotografijama dosta tamnijeg tona sive od RLM02... Postoji i mogućnost da se netko u Zemunu sjetio servisiranog Jungmana prebojati u Mosterovu? svijetlo sivu kojom su bojane donje površine (kao npr. na IK-2 i Caproni), no ta boja je vrlo svijetla i žuta traka bi bila tamnije od ostatka aviona na CB fotografijama. Hoću iznjeti ove argumente u smislu konstruktivne rasprave i kao logični savjet bilo kome tko želi napraviti maketu ZNDH Jungmana i želi odvagati sve mogućnosti, a ne krenuti od premise: mislim da je Jungman prijeratne sive i to mi se sviđa, pa je zato sigurno bio tako obojan.
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger
Gost
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 2:14 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

OK, neka tako bude. Prihvačam i povlačim se iz rasprave jer vjerojatno za sve imaš argument. Možda zvuči kao ljutnja, ali stvarno nije do toga, pa da se odmah ogradim.
Doduše nije mi jasno kako onda tumačiš zašto dolazi do razlike u tonu tolike osvjetlenosti tih nekoliko Jungmanna. Više "na glas" razmišljam nego što stvarno očekujem odgovor.
Također se ne bih složio sa tvojim načinom opisivanja prelaska/ustupanja/prodaje zrakoplova od strane Njemaca za NDH zrakoplovstvo.
Recimo u Likso/Čanak knjizi je čak i naveden jedan Bu-131 za koji se zna da je u Kraljevini nosio broj 910, konkretno radi se o NDH Bu-131 7511.
A kako piše u knjizi već u 9mj.1941. u zagrebačkoj jatu su bila 4 Bu-131 zajedno sa još nekoliko Jugoslavenskih aviona bez registarskih brojeva.
Mišljenja samo još uvijek da je sve to ipak malo šira tema, ako se uzme i onaj iz ABschule 123, koji je splinter, može to biti lijepa šarena kolekcija.
Natrag na vrh
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 851
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 4:07 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Super zaplet, ali daleko je vrhunac i rasplet Wink

Redom: za Mihu - da li se tvoja teza odnosi na fotografije snimljene na ortokromatski ili pankromatski film? (pustimo filtere na stranu... )

A što je s Jungmannima koje su zarobili Talijani?

Poneki primjerci Jungmanna u zrakoplovstvu NDH su bili prije u sastavu JKRV. I za neke su poznati i serijski brojevi.
_________________
Uviek napried!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Poky

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 4511
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 5:59 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Citat:
Poneki primjerci Jungmanna u zrakoplovstvu NDH su bili prije u sastavu JKRV. I za neke su poznati i serijski brojevi.

E sad mene zanima dali je među tima bio i taj "moj" 7501 jel ako su kao što kaže Tiger i evo ti sada, bilo onih koji su već bili u službi ZNDH prije dolaska pošiljke iz njemačke ,nekako mi se ćini logični da su oni dobili prve redne brojeve 7501,02,03... Možda i ne zato pitam ,ima li ta logika logike?

Druga stvar koju sam primjetio da ih u Frkinoj... knjizi dosta ima bez broja na trupu ili sa drugim fontom brojeva, dakle bilo je dosta prebojavanja nakon kraksi i popravaka ,e sad zašto bi nakon popravaka morali bit ofarbani opet baš u RLM-02 ako već uzmemo u obzir Grunfove tvrdnje da su takvi stigli iz Njemačke?
_________________
Poky
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
L 555 BAT

Član od: 20 Lis 2008
Poruke: 309
Mjesto: Split
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 6:18 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

nije direktno vezano za temu,ali zanimalo bi me koji je najbliži ekvivalent (humbrol,mm ili revell) za 'mosterovu' maslinasto zelenu i svjetlo sivu boju?
_________________
MAK Reoplan - Split
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger
Gost
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 6:49 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Moster, nije li to inž. začetnik današnjeg kromosa?

http://yasig.forumsr.com/t27-rogozarski-zelena

http://ipmsvojvodina.8.forumer.com/viewtopic.php?t=217&sid=33e6b3d3e3fdf84d7199d55533654d81

Za svjetlo sivu prema šifri u Hikokievoj knjizi, identično odgovara MM1728 ili Humbrol 127. Chipove ove dvije maketarske boja sam usporedio prema originalnim chipovima u knjizi. Da samo napomenem i u Monogramovoj se također podudara sa izvoznom svjetlo sivom.
Natrag na vrh
L 555 BAT

Član od: 20 Lis 2008
Poruke: 309
Mjesto: Split
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 7:00 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

zahvaljujem! Pivo
_________________
MAK Reoplan - Split
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
prelude

Član od: 23 Stu 2005
Poruke: 1879
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 10:18 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Kažu (i ja im vjerujem) da slike govore mjesto 1000 riječi, pa ajmo rezimirati i još malčice dopuniti (ili "zakuhati", kak vam drago) Wink ...

Dakle, "junak Pokyjevih muka po ..." dok još dok nije dobio 7-icu na nosu …



... isti taj s početka, ali u malo boljoj rezoluciji … Razz



… a viđe ga istog kako se ovdi odjednom “cakli” među ovijem “mrkima”… Idea



… ups, ko je ugasio svjetlo … Cool i zasja 7-ica u bijelom … Ili je to možda bilo prije …? Question



… i da ne bude dosadno, ajmo za “zucker kommt zum letzt” Twisted Evil malo “zakuhati” s još jednom zgodnom “lajnom” RLM kontrasta (i da li samo RLM?) …
Na moju i vašu nesreću ovo je u originalu ”pokupio” netko s više para i sreće od potpisanog pa ćete morati istolerirati ovaj “kopiršutc” preko…



Hvala puno i kolegi Tigeru na asistenciji pri postavljanju fotki.
R. Čopec
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
markojeras

Član od: 08 Lis 2005
Poruke: 851
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 31, 2012 11:06 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

A jesi zapeo za 7501... Taj je zrakoplov kao novopristigao raspoređen 3.10.1941 u 1. zračnu luku Zagreb. Za sad nisam naišao na podatak kada je raspoređen u pilotsku školu u Borovu.

A Talijani su u travnju 1941. zarobili 39 VVKJ Jungmanna...
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Poky

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 4511
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Stu 01, 2012 12:04 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

E mašala, fala ti Robi na ovim fotkama i više su neg korisne! Very Happy
Daj mi još samo pomogni pošto pretpostavljam da imaš ovu drugu fotku u orginalu: dal se to ovdje

nazire znak "lastavice" ,i dal se to vrhovi krila šikaju na žuto il prefarbano žuto, normalno ako ti imaš bolji pregled na fotku...
Druga stvar na par fotki, pa i na ovoj prvoj koju vidim prvi puta, mi se ćini ovaj vrh nosa odmah iza propelera zrakoplova kao da je u drugoj boji?! Sumnjam jel mi se tako činio i na onoj famoznoj fotki u boji ,kad sam ju gledao u C-B verziji...
Što se tiče bijelog broja 7 on je, ćini mi se, bio prije. Pogledaj ovu fotku bez 7mice vidi se na tom kapotažu motora bijeli servisni natpis sa crvenim rubom ,koji se vidi i na fotki gdje je bijeli 7, dok se na fotkama gdje je 7 crn taj stensils gubi ,a broj je ,zanimljivo, ostao na sasvim istom mjestu, rekao bih da je 7501 definitivno prefarbavan par puta...

Citat:
A jesi zapeo za 7501... Taj je zrakoplov kao novopristigao raspoređen 3.10.1941 u 1. zračnu luku Zagreb. Za sad nisam naišao na podatak kada je raspoređen u pilotsku školu u Borovu.

A Talijani su u travnju 1941. zarobili 39 VVKJ Jungmanna...

A zapeo sam za njega jel baš njega želim raditi, za njega ima dosta fotki ,a zasad sam samo njega vidio da ima "lastavicu" na trupu Very Happy Dakle ona moja logika sa rednim brojevima pada u vodu, pod "novopristigao" misliš došao iz Njemačke ,pretpostavljam...
Zanimljivo mi je što inzistiraš na tim Jungmann-ima što su zarobili talijani ,želiš li nam nešto reći, dal su i oni nakon 43 dospjeli u ZNDH?!

I još jedno pitanje glede bojanja negdje sam naišao na podatak da su ove upornice koje drže gornje i donje krilo bile u tamnoplavoj boji?!
_________________
Poky
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
hornet

Član od: 17 Lis 2005
Poruke: 1821
PorukaUpisano: Čet Stu 01, 2012 1:15 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

markojeras Napisao/la:
...A Talijani su u travnju 1941. zarobili 39 VVKJ Jungmanna...


U nekoj talijanskoj literaturi spominju 41, čisto onako zbog provjere pitam
_________________
10 dalmatinskih zapovjedi:
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger
Gost
PorukaUpisano: Čet Stu 01, 2012 1:26 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Marko, Robi,
iz kojega vremena datira fotka sa bijelim brojem?
Kojega aerodroma je to stajanka? Borongajske barake?
Usudio bih se reći poslje.
Ovdje bi moglo biti da se radi o RLM02, napokon Grunfe Wink


Tamo gdje se cakli među mrkima, još uvijek sam mišljenja da je svjetlo sivi. Imam negdje popis zrakoplova, zarobljenim od strane Njemaca. Sječam se da su i brojevi nekoliko Jungmanna. Trenutno nisam doma, no sutra ću to pronaći i napisati ću o kojima se brojevima radi.

Hvala i tebi Robi na ovim predivnim fotkama.

markojeras Napisao/la:
A jesi zapeo za 7501... Taj je zrakoplov kao novopristigao raspoređen 3.10.1941 u 1. zračnu luku Zagreb. Za sad nisam naišao na podatak kada je raspoređen u pilotsku školu u Borovu.

A Talijani su u travnju 1941. zarobili 39 VVKJ Jungmanna...


To bi trebali biti i onih nekoliko Jungmana iz Zagrebačkoga jata još i iz Rujna? Prema tome dobivenih od Njemaca uz ostale prve dobivene zrakoplove Jugoslavenske konstrukcije.
Ne stižu li prvi "novi" Bu-131 u zimi 1941-42?

Ajde Marko odaj nam tajnu sa tim Talijanima.
Natrag na vrh
prelude

Član od: 23 Stu 2005
Poruke: 1879
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Stu 01, 2012 3:30 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

"lastavica" tj. oznaka ZL odn. PŠ u Borovu > rijetko sam ih viđao na Jungmanima, premda ih imam dobro pokrivene, tek još na jednom evid. broja 75(?)0 ... Zapravo puno češće na "Betki" (Be-51) ...
Nadalje, držim da ovo što si zaokružio na lijevoj strani trupa nije "lastavica", što opet ne znači da je u trenutku nastanka snimke ista sigurno (već) bila na desnoj strani trupa. Možda je taj simbol apliciran nešto poslije, čak sam sklon tome vjerovati. Zapravo, ne bih se čudio da je ta oznaka u koliziji s ovime što slijedi odn. sa ...
žuta taktička oznaka ispod krila > s obzirom da je predio donjih površina krila gotovo uvijek u sjeni (izuzev kad je aparat preokrenut uslijed krakse), a da su svijetlosiva boja aparata i ta žuta boja u takvoj sjeni vrlo sličnog tona na c/b fotografijama, ne bih se usudio tvrditi je li riječ o žutoj taktičkoj oznaci ili pak naknadnim zabojanjima skladno zapovijedi od 20. VII 1944. (da se žute (i bijele) taktične oznake uklone). Naime, s obzirom je ta serija fotki, pa i predmetnog 7501 u letu, snimljena krajem srpnja odn. početkom kolovoza 1944., teško je bilo što tvrditi. S jedne strane možemo se držati eventualne neažurnosti vezano za provođenje te zapovijedi i još k tome potkrijepljene ponekim dokumentiranim iznimkama (kašnjenjima s uklanjanjem tih oznaka), a s druge strane nije isključeno da je ta zapovijed zapravo tek formalizirala ono što se već počelo primjenjivati u praksi ... K tome je vrlo upitno i jesu li baš svi Jungmani imali žuto obojene krajeve krila ispod, dakle i prije te zapovijedi ... Jer niz fotografija mi daje štofa za takvu sumnju ...
bijeli 7 > snimka je tkđ. s Borova, ali jamačno još iz 1943. jer je iz lota pilota iz prvog naraštaja tamošnje škole ... S tim što ne mogu tvrditi da je riječ baš o 7501 (bar dok se ne pojavi neka nova fotka). Naime, ti veliki brojevi na nosu su eskadrilski odn. "startni" brojevi i nije isključeno da je tu bilo bilo "pomicanja" ako bi neki aparat bio ranije uništen, pa bi neki drugi dobio njegov "startni" broj. Premda sam osobno više sklon vjerovati da to u ZNDH odn. u PŠ Borovo nije bila praksa, ipak ne mogu decidirano tvrditi da tome nije bilo tako ...
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945. Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5, 6  Naprijed
Stranica 4/6

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron