

Mjesto za sve maketarske teme i dileme
|
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu |
Autor |
Poruka |
| dr. vlado
| Član od: 12 Ožu 2008 | Poruke: 1411 | |
|
Upisano: Sub Jul 25, 2009 4:26 pm Naslov poruke: Seeflugstation Kumbor 1914-1918 |
|
|
Pozdrav, ekipa!
Opet sam dobio nesto fotki od Bernarda Totschingera na skeniranje i ni trenutak nisam sumnjao da cu ih podijeliti s vama.
Onda mi je palo na pamet da vjerojatno ima zainteresiranih mladjih clanova foruma koji ne znaju sta i gdje je Kumbor zapravo, pa sam pomislio da nece skoditi malo texta...
Znalcima se odmah ispricavam, ima toga toliko da sve ne bi stalo u ovaj post, zapravo sam osnovni dio preveo iz knjige P.Schupita "Die k.u.k. Seeflieger" i neka nam posluzi kao osnova.
Seeflugstation Kumbor – Pomorska zrakoplovna stanica Kumbor 1914-1918
Za vrijeme „Albanske krize“ u Kotorskom zaljevu je od 23.03. do 28.05.1913 uspostavljena provizorna zrakoplovna stanica, kojoj je zapovjednik bio Lschlt Wosecek, njegov zamjenik Lschlt Ockermüller a operativni oficir Lschlt Huss. 14 pripadnika osoblja i 3 „leteca camca“ (njem. „Flugboot”),brojevi S8, S10 i S12 bili su smjesteni u jednoj drvenoj baraci za camce. Stanica je sluzila kao baza za izvidjacke letove iznad Albanije i za potporu pomorske blokade.
Provizornim statutom K.u.K. mornarice za pomorsko zrakoplovstvo iz svibnja 1914, omoguceno je uspostavljanje daljnjih zrakoplovnih stanica, tako da je odmah sljedeci mjesec odluceno da se u najjuznijoj luci monarhije, u Kotorskom zaljevu, osnuje „zrakoplovna stanica flote“ (njem. „Flottenflugstation“).
Povijesnim dogadjajima 22. srpnja 1914. ubrzano, vec 29. srpnja premjestaju se tri zrakoplova, tri oficira i 24 pripadnika osoblja u Kumbor u Kotorski zaljev. Zrakoplovi su smjesteni u satorima i pocinje se sa gradnjom drvenog hangara.
Iskrcavanje E21 sa SMS Zrinyi, Kotorski zaljev, 23.07.1914...(foto P.S.)
Kolovoz 1914., u pozadini satori za smjestaj zrakoplova...(foto P.S.)
Dolazak jeseni i zime iste godine, sa jako losim vremenskim uvjetima, doveli su vise puta do ozbiljnih problema u izgradnji i radu stanice. U rujnu je bura unistila dva satora za cuvanje zrakoplova i tom prilikom je E18 ostecen.
11.prosinca 1914, jaka bura rusi novi, djelom nezavrseni, drveni hangar, kojom prilikom bivaju svi zrakoplovi stanice manje ili vise osteceni.
Ostaci burom srusenog hangara... (foto P.S.)
U sijecnju 1915 zavrsen je novi hangar a dovodjenjem 500 ruskih ratnih zarobljenika cijela stanica je ubrzano izgradjena, tako da do kraja rata dobija jos 4 velika hangara, radionicu za zrakoplove, skladista bombi i benzina, te barake za smjestaj oficira i osoblja.
Kumbor dobiva u kolovozu 1916 zvanicno status “Seeflugstation”.
Tokom cijelog rata, leti se intenzivno, gotovo svakodnevno, obavljaju zadaci s ciljem izvidjanja i bombardiranja, te spasavanja iz mora.
Jedana od najpoznatijih takvih akcija bila je potapanje francuske podmornice “Foucault” i spasavanje njene posade, 15.09.1916 (vidi: http://www.doppeladler.com/kuk/foucault.htm).
Takodjer su poznata bombardiranja italijanskih luka Brindizi (01.06.1915) te Bari i Barletta (17.07.1915) kao i akcije izvidjanja i bombardiranja saveznicke flote koja je vrsila blokadu Jadrana kraj Otranta.
Iz Kumbora se vrsilo osiguranje pomorskih puteva od o.Korcule prema jugu.
Zapovjednisi stanice su za to vrijeme bili:
22.07.1914 – 03.09.1914 Lschlt Wosecek
04.09.1914 – 12.09.1914 Frglt Banfield
13.09.1914 – 27.05.1915 Lschlt Okermüller
28.09.1915 – do kraja rata Lschlt Konjovic
Na kraju rata, po raspadu Ausro-ugarske, Kumbor zauzima francuska vojska koja ga napusta tek u ozujku 1921, i tad ga preuzima Pomorsko vazduhoplovstvo kraljevine Jugoslavije kao jednu od svojih najvaznijih baza.
Po zavrsetku 2. svjetskog rata, Kumbor gubi vaznost u zrakoplovnom smislu, a tu njegovu ulogu pruzima Vojno-pomorska baza Divulje (vjerojatno zbog blizine Komandi Vojno-pomorske oblasti u Splitu).
Lschlt – Linienschiffleutnant – porucnik bojnog broda (kapetan/satnik)
Frglt – Fregattenleutnant – porucnik fregate (natporucnik)
Izvori: P.Schupita “Die K.u.K. Seeflieger”, 1983.
www.doppeladler.com
fotografije: zbirka B. Totschniger, P. Schupita
Evo i fotki koje sam dobio od Totschingera, neke su vec objavljivane, neke sam vidio prvi put. Obratite paznju na maskirno bojenje hangara! Ocito je neko od osoblja bio umjetnicki nastrojen...
Priprema za let, spustanje niz drvenu rampu... (foto B.T.)
Pred polijetanje... (foto B.T.)
Nakon leta, pristajanje uz obalu... (foto B.T)
U letu iznad njemackog broda za snabdijevanje podmornica (sorry, zaboravio sam ime broda...znalci, pomoc!) (foto B.T.)
Na navozu ispred hangara... (foto B.T.)
Izvlacenje uz drvenu rampu... (foto B.T.)
Proba motora na L62... (foto B.T.)
Ispred drugog, drugacije maskiranog hangara... (foto B.T.)
To bi bilo to. Nadam se da vam se svidja, a sad - rasprava je otvorena!
Zivi i zdravi bili! |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Sub Jul 25, 2009 10:21 pm Naslov poruke: |
|
|
dr. vlado Napisao/la: |
U letu iznad njemackog broda za snabdijevanje podmornica (sorry, zaboravio sam ime broda...znalci, pomoc!) (foto B.T.) |
To je S.M.S. GÄA (ex MOSKVA, ex DON, ex FÜRST BISMARCK), matični brod za podmornice i torpiljarke K.u.K. mornarice |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| Sovremenny
 | Član od: 29 Sij 2009 | Poruke: 951 | Mjesto: Istra |
|
Upisano: Ned Jul 26, 2009 12:00 am Naslov poruke: |
|
|
to bi triba bit ovaj
By sovremenny1 at 2009-07-25
mislim da se jos zvao venetia i san giusto....essexe ako je krivo ispravi me  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| Alaska
| Član od: 08 Svi 2007 | Poruke: 450 | Mjesto: Njemacka |
|
Upisano: Ned Kol 23, 2009 2:31 pm Naslov poruke: |
|
|
Brod su 1919. zaplijenili Talijani i nazvali ga SAN GIUSTO. Inace je gradjen kao jedan od cetiri "blizanca" za brodarsku kompaniju Hapag, te se trebao zvati Venetia, a ima je prije dovrsenja promijenjeno u Fürst Bismarck. Kad je otpisan, prodan je Rusiji u doba rusko-japanskog rata s blizancima AugusteVictoria i Columbia, te dobio novo ime DON. Nije poslan na Daleki Istok, kao Kuban i Terek (ex-A.Victoria i Columbia), nego je ostao na Baltiku i preda je Ruskoj dobrovoljackoj floti 1906. i nazvan Moskva. A-u. mornarica ga je otkupila 1909. i nazvala GÄA, sluzio je kao brod za opskrbu torpiljarki, a poslije podmornica, takodjer i njem. podmornicke flotile u Boki. Poslije tal. San Giusto (zaplijenjen u Rijeci 1919.), od 1920. u vlanistvu kompanije Cosulich iz Trsta, jedno prekooceansko putovanje 1921., zatim otpisan i izrezan 1923/24. _________________ Sve sto plovi moje! |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
|
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu Ne možete izmijeniti vlastite poruke Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu Ne možete glasati u anketama foruma
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron
|