Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Spitfire
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5  Naprijed
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Tomo

Član od: 06 Stu 2005
Poruke: 1604
Mjesto: Varaždin
PorukaUpisano: Čet Lip 04, 2015 9:31 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala za fotku. Eto jos jedan misterij riješen
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail Posjeti web-site
tiger
Gost
PorukaUpisano: Pet Lip 05, 2015 1:52 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nema na čemu dečki i meni je drago da smo riješili dio enigme.
Znamo da je c krilo, imamo natpis na filteru.
Vjerojatno bi sve riješila i ona posljednja fotografija koju je Darko stavio,
šteta što je mutna.
No kako je moj dragi prijatelj Žac primjetio u privatnim prepiscima,
nedostaje nam detalj gornjih rondela, da li je ona "partizanska" ili dorađena, napredna kakve znamo u daljnjoj upotrebi.
Ili je to pravilo možda poslije Visa...

"Ili su možda u šumi?"
Natrag na vrh
prelude

Član od: 23 Stu 2005
Poruke: 1880
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sub Lip 06, 2015 4:51 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Vezano za utvrđivanje uzorka rondele na gornjakama bi primarno trebalo utvrditi ili bolje reći "potvrditi" da je upisna oznaka (Registry/Serial No.) "Hrvata" - ukoliko je postojao samo jedan Spit s tim nadimkom - doista bila EP886 (a najvjerojatnije da jest). Ako je tomu tako, onda je vrlo izgledna predmnijeva o "ranoj" partizanskoj rondeli tj. onoj "RAF-ovskog" tipa - bez bijele podloge ... Ovo stoga što je navedeni EP866 u sastavu 352 Sqn. od samog začetka djelovanja te postrojbe- A tkđ. nam i svjetlopisni izvori potvrđuju da je bio "u stroju" tijekom Titove "vizite" na Visu dne 2. rujna 1944. Doduše, i dalje me/nas može malo kopkati naznačivana inačica krila/aviona (Vb) koja se provlači kroz dostupne reference, ali sam to osobno sklon protumačiti na način da je zrakoplov moguće proizveden kao Vb, a da su mu poslije nekog remonta ugrađena Vc inačica krila. A to je zahvaljujući kolegi Damiru, sada i bjelodano odn. za maketare zapravo i najvažnija novota koju nam donosi ovaj svjetlopis. Za ostalo ćemo (po)lako ...
Nadalje, ponukan ovim otkrićem te listajući recentnu literaturu za (naše) Spitove, pažnju mi je zaokupio svjetlopis na str. 48 Jelavićeve knjige, gdje u prvom planu evidentno isti mehaničari guraju Spit s kodom "E" ... S tim što moram priznati da sam se u prvi mah čak i prepao da se netko nije "zaigrao" sa svjetlopisom kojeg je Damir priložio ovoj temi, jer je poza tih "crnaca" na svjetlopisu iz knjige gotovo pa istovjetna kao kod predmetnog "Hrvata"... No, izgleda da je ipak "sve u redu", dečki su uhvatili "grif", pa guraju sve po istom predložku ... Pa je tako, malo poslije, na red došao i "Hrvat", a koji po meni na tom svjetlopisu "proviruje" iza aparata s kodom "B", a malo dalje je i aparat "N". Tko nema knjigu i(li) povećalo (nžl. "pod obvezno" za Jelavićevu knjigu, op.p.), može svjetlopis naći i preko poveznice na prethodnoj strani ove teme. Dakle, ono što je značajno na tom svjetlopisu jest da se ipak dovoljno razlučno razpoznaje prikrivna shema na nosu i repu desnog profila, a što zbog kuta snimanja (vjer. "u sunce") na "Damirovu" svjetlopisu nije slučaj. Štoviše, zbog "loma svjetlosti" na istome čak se stječe dojam da su tamnije nijanse (zelene) svijetlije, a zapravo je obrnuto. Znači, kod "Hrvata" je evidentno primijenjen "obrnut" / tzv. "B" obrazac prikrivne sheme.
Konačno, vjerujem da je "Hrvat" i Spit "G" na onom razmjerno poznatom svjetlopisu iz Canne iz kolovoza 1944. (str. 46. kod Jelavića i str. 26 /malo drugačiji kut snimanja/ kod A. Kola), gdje "G" proviruje iza "C" aparata. Doduše, nije baš jednostavno iz tih snimki rekonstruirati i lijevi profil, ali ponešto se dade "izčačkati" ...
Od "tehničkog" dijela, sada uz to "Vc" krilo za "Hrvata" imamo potvrdu i o inačici auspuha, o felgama s pet "rupa", a preostaje nam još utvrditi inačicu retrovizora i event. još ponešto ako se nisam sjetio ...

Kako bilo, malo-pomalo sastavlja se mozaik izgleda "Hrvata", a što vjerujem da maketare - ljubitelje Spitova i naše zrakopl. baštine naročito veseli. Koliko god nadimak na tom, ali i na drugim avionima iz ove postrojbe bio tek "paradnog" značenja odn. bez neke ekskluzivne poveznice s nekim od hrvatskih letača iz eskadrile ...

R.Čopec
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
dr. vlado

Član od: 12 Ožu 2008
Poruke: 1411
PorukaUpisano: Pon Lip 08, 2015 12:43 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

tiger Napisao/la:
Mislim da nema potrebe dizati novi topic,
i ovaj će poslužiti za ovu fotku.




cijelo vrijeme mi pokazuje da je fotka ostecena i nece da je otvori...???
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
mpuky1

Član od: 08 Velj 2012
Poruke: 1440
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Lip 08, 2015 12:54 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Meni je na mobu otvara Smile
Možda trebaš updatati
kantu/komp ?
_________________
WHO DARES WINS
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
dr. vlado

Član od: 12 Ožu 2008
Poruke: 1411
PorukaUpisano: Pon Lip 08, 2015 1:09 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

rijeseno... nasao sam je u vecoj rezoluciji.
Wink
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Lip 09, 2015 10:20 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala Tiger na ovoj fotografiji! Very Happy Very Happy Very Happy jako si me razveselio, a siguran sam i sve maketare u Hrvatskoj... Obavezno dolazi na popis maketa još jedan Spit Vc kojeg ću raditi sa tim oznakama. Što se tiče dekala, već postoje od Balkan modelsa, jedino su rondele na krilima prevelike, ali to nije problem napraviti sa šablonama ili izvući iz nekih drugih dekala.
Inače, što se tiče rondela na krilima, tu nema dvojbe. Obzirom da su svi Spitfirei 352 Sqn.-a u trenutku Titove inspekcje (sa tog događaja i potječu sve raspoložive fotografije Hrvata "G") imali stariji tip oznake- velika zvijezda na plavom polju. Avion je očito "hibrid", tj., proizveden je u CBAF.u kao Vb trop., ali je u jednom trenutku radikalno preuređen i podignut na C standard spajanjem trupa sa "C" krilom. Zasigurno su Englezi od dva oštećena aviona izvukli sačuvane dijelove i spojili u jedan koji su vratili u letno stanje. Dakle, da rezimiramo- EP886 je Mk.Vc (Ne može se reći Vb sa C krilom, jer je tip određen sa vrstom krila, a ne sa npr. motorom!). Kamuflaža je Dark green/Ocean grey/Medium sea grey sa Sky Type S taktičkim oznakama (traka na kraju trupa i spiner). Ima ranije partizanske (YU) rondele i crveni natpis Hrvat samo na desnoj strani Vokes filtera i slovo G bijele boje na trupu i ispod spinera na početku filtera. Kotači su glatki sa felgama koje imaju 5 rupa. Ima stariji "fishtail" tip auspuha, i to onaj sa dodatnom cijevi koja ide od stražnjeg dijela auspuha u trup i otvorom na prenjem dijelu. Retrovizor je najvjerojatnije četvrtastog tipa. Izgleda da nema žute napadne rubove krila kod mitraljeza, ni crvene trake preljepljene preko otvora mitraljeza, kao uostalom i gotovo svi avioni 352 sqn.-a.
Dakle, čekamo prvu maketu, koju će zahvaljujući ovoj novoj fotki, biti moguće napraviti vrlo točno i autentično... Very Happy
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Tomo

Član od: 06 Stu 2005
Poruke: 1604
Mjesto: Varaždin
PorukaUpisano: Sri Lip 10, 2015 7:27 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

U knjizi Aleksandra Kole "Spitfire" dani su serijski brojevi svih partizanskih Spitifrea.
ZA EP886 piše da je imao kod "G", tip je Vb(T), motor Merlin 46, te da se u sastavu 352.sqn nalazi od kolovoza 1944 do ožujka 1945, te je 27.06.1946 predan talijanima gdje je dobio registraciju MM4071.

A prijatelj Dragonlance si je dao truda i iskopao njegovu cijelu povijest (gdje se doduše ne spominje 352. sqn)

EP886 VB(T) CBAF - proizveden u Castle Broomwich Aircraft Factory

38MU 11-8-42 - datum kada je zaprimljen u 38. Maintenance Unit

82MU 15-9-42- datum kada je zaprimljen u 82. Maintenance Unit

Empire Liberty 19-9-42 - datum kada je ukrcan na brod Empire Liberty

Takoradi 9-11-42 - datum kada je iskrcan u Takoradiju (Afrika)

Malta 1-7-43 - datum kada je zaprimljen na Malti

MedAAF 21-6-45 - datum kada je zaprimljen u Mediterannean Allied Air Forces
to ItalianAF 27-6-46 as MM4071 - datum kada je zaprimljen u Italian Air Force pod brojem MM4071
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail Posjeti web-site
Nick

Član od: 26 Stu 2006
Poruke: 916
Mjesto: VŽ
PorukaUpisano: Sri Lip 10, 2015 10:29 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Grunf Napisao/la:
Što se tiče dekala, već postoje od Balkan modelsa, jedino su rondele na krilima prevelike, ali to nije problem napraviti sa šablonama ili izvući iz nekih drugih dekala.


Ne lupati napamet.

Što se tiče dekala :

Prave rondele - 56in = 1422,4 mm /48 = 29,63 mm

Airfix Mk Vb novi - 29,5 mm

SuperScale Mk XIV - 29,5 mm

Balkan Models - 29,5 mm

Odokativno mjereno rosfrajnim japanskim industrijskim ravnalom sa podjelom 0,5 mm.

Hvala kolegi dragonlance-u što si je dao truda.
_________________
www.HRCappuccino.org

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
tiger
Gost
PorukaUpisano: Sri Lip 10, 2015 10:57 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Samo da dodam da su i one u 1/72 također točne,
barem što se tiče Balkan Modelsa.
56in = 1422,4 mm/72 = 19,75

Vjerujem da bi se po starom našem običaju mnogi zapiknuli u boju zvijezda,
ona je u ovom slučaju svjetlija od centralnog RAF-ovog crvenog diska,
no smatram osobno da je i to OK. Kad netko dokaže suprotno - svaka čast....
Natrag na vrh
vrsa

Član od: 21 Lis 2005
Poruke: 2018
Mjesto: Lima, Peru
PorukaUpisano: Čet Lip 11, 2015 12:27 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Kako js slovo a, b, c, (d) i e u Splitu V označavalo samo vrstu krila, onda je to ipak Spitfire Vc..
_________________
Tko vrijedi taj maketari.
Tko maketari taj vrijedi.
Tko ne vrijedi taj ne maketari.
MAK REOPLAN - Split
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Lip 11, 2015 1:47 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nick Napisao/la:
Grunf Napisao/la:
Što se tiče dekala, već postoje od Balkan modelsa, jedino su rondele na krilima prevelike, ali to nije problem napraviti sa šablonama ili izvući iz nekih drugih dekala.


Ne lupati napamet.

Što se tiče dekala :

Prave rondele - 56in = 1422,4 mm /48 = 29,63 mm

Airfix Mk Vb novi - 29,5 mm

SuperScale Mk XIV - 29,5 mm

Balkan Models - 29,5 mm

Odokativno mjereno rosfrajnim japanskim industrijskim ravnalom sa podjelom 0,5 mm.

Hvala kolegi dragonlance-u što si je dao truda.
Sve je to krasno, ako se predpostavi da su rondele starog tipa koje na krilu idu od ruba elerona do žute taktičke trake, ali treba pogledati dostupne fotografije ovih Spitfire-a, pa onda biti bahat sa formulacijom "lupati napamet". Na često objavljivanim fotografijama dva Spitfirea: X (SLOVENEC) i M (Kluzov prvi borbeni let u 352 sqn.-u), je vrlo vidljivo da rondela ne doseže do elerona, nego je dosta udaljena, a na svim kasnijim rondelama kad je dodano bijelo polje, je vidljiv isti odmak od elerona. To znači da su dimenzije manje. Balkan models je i ranije i kasnije rondele napravio u dimenziji 29,5 mm, a Lift here u dimenziji 26,5 mm. Tu je Lift here točan, jer kad se uzme u ruku šubler i krilo na maketi te dimenzije savršeno odgovaraju onima sa fotografija. Osim toga to je period kraja 1944 i 1945 god. kad je standardna rondela manja i ima tanki bijeli rub između crvenog i plavog polja. Wink Kad sam još jednom malo bolje pogledao Balkan models dekale (imam one u 1/4Cool, uočio sam i to da natpis HRVAT nije kao onaj na novoj fotografiji, što je i razumljivo ako su autori dekala radili bez te kvalitetnije reference, pa su improvizirali.

Kad već pričam o dekalima, Lift here set koji sam koristio za mjerenje sadržava i dekale za JK808 B. U Muzeju vazduhoplovstva u Beogradu je sačuvani Spitfire Vc koji je obnovljen sa tim serijskim brojem, a koji ima neobičnu varijantu gornjih rondela na kojoj su male zvijezde u bijelom krugu, a plavi dio je dosta širok-baš kao da je preuređivana kasnija RAF rondela?!?. Zanimljiva je stvar da je taj avion obnovljen sa Rotol elisom i šiljatim spinerom (kako ga pokazuje i Lift here), a na svim dostupnim fotografijama JK 808 (ja znam za 5) se dobro vidi da ima De Havilland elisu sa manjim "tupastijim" spinerom. To sve samo dokazuje da malo tko dobro gleda referentne fotografije.

Pitanje crvene boje korištene za zvijezde koje je spomenuo Tiger svakako stoji. Teško je reći da li je korištena tamnija crvena, kao na RAF rondelama, ili svjetlija crvena koja je korištena za npr. spinere kao taktička boja u Africi i na Mediteranu. Moje je skromno mišljenje, da su Partizani koristili svjetliju, jarkiju crvenu, jer je odnos tamno plave Roundel blue i crvene zvijezde prilično kontrastan na C/B fotografijama, a i bilo bi logičnije da partizani upotrijebe žarkiju crvenu.

Ostaje još i pitanje kakva je bila izbočina na krilu iznad topova kod HRVAT-a. Bilo je u 352 sqn. aviona sa ranijim širokim, ali i više onih sa uskim kasnijim izbočinama. Na dostupnim fotografijama se samo na jednoj (kad su poredani na Visu-snimljena iz povišene perspektive, sa krila drugog aviona) može donekle vidjeti taj detalj, pa nakon dosta "buljenja" u lošu sliku, mislim da su u pitanju uske izbočine, iako nisam u to sasvim siguran...







Slike govore same za sebe...
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Nick

Član od: 26 Stu 2006
Poruke: 916
Mjesto: VŽ
PorukaUpisano: Čet Lip 11, 2015 2:35 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Znači, "Hrvat" ima rondele od 50 incha?
Balkan Models dekali su totalno neupotrebljivi?
_________________
www.HRCappuccino.org

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Grunf
Administrator
Član od: 24 Lis 2005
Poruke: 7769
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Čet Lip 11, 2015 2:46 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Nick Napisao/la:
Znači, "Hrvat" ima rondele od 50 incha?
Balkan Models dekali su totalno neupotrebljivi?
Da, nažalost-neupotrebljivi su. Za moj ukus je i plava boja malo previše tamna, jer su baš gornje rondele najviše izložene UV-u i atmosferilijama, pa najbrže izblijede. Svi Spitovi iz 352 sqn., na kojima se vidi gornja strana krila na fotkama, imaju tu manju dimenziju rondele, bez obzira da li je ispod zvijezde plavo ili plavo-bijelo polje.
-Bilo bi lijepo kad bi mi se sjetio ispričati za formulaciju "lupati napamet"... Na ovom forumu nastojimo održati uljudan stil rasprave. Cool
_________________


Group build - Metal finish battle
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Nick

Član od: 26 Stu 2006
Poruke: 916
Mjesto: VŽ
PorukaUpisano: Čet Lip 11, 2015 3:21 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Grunf Napisao/la:
Da, nažalost-neupotrebljivi su. Za moj ukus je i plava boja malo previše tamna, jer su baš gornje rondele najviše izložene UV-u i atmosferilijama, pa najbrže izblijede. Svi Spitovi iz 352 sqn., na kojima se vidi gornja strana krila na fotkama, imaju tu manju dimenziju rondele, bez obzira da li je ispod zvijezde plavo ili plavo-bijelo polje.
-Bilo bi lijepo kad bi mi se sjetio ispričati za formulaciju "lupati napamet"... Na ovom forumu nastojimo održati uljudan stil rasprave. Cool


Ok, ako ti tako tvrdiš. Ali, po meni, nitko nije 100% u pravu dok fotografija gornjišta krila "Hrvata"ne dokaže suprotno.

Mene su na ovom forumu već počastili "đukelom" i sa još par epiteta, pa se nitko od moderatora/administratora nije udostojio reagirati. Valjda se uklapalo u ondašnji uljudan stil rasprave.

Pa, ako je ovo moje "lupati napamet" uvreda, onda primi moje najdublje isprike.
_________________
www.HRCappuccino.org

Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1941. do 1945. Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5  Naprijed
Stranica 3/5

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron