Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Fotografije krstarice "Dalmacija" ("Niobe&quo

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1918. do 1941.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Remy

Član od: 29 Ruj 2008
Poruke: 52
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Uto Lis 28, 2008 11:57 am    Naslov poruke: Fotografije krstarice "Dalmacija" ("Niobe&quo Citiraj ovaj komentar

Molim Vas, da li netko ima fotografije krstarice "Dalmacija" (ex."Niobe"), ratnog broda RM Kraljevine SHS/Jugoslavije?

Navedena plovna jedinica je kupljana dvadesetih godina prošlog stoljeća od Njemačke i matična luka je bila u Boki kotorskoj. Poslije je bila zarobljena u travanjskom ratu i bila u službi u Osovinskim snagama do svog potapljanja u zadarskom akvatoriju. Poslije rata je bila izvađena i izrezana.

pozdrav,
Remy
_________________
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Essex
Gost
PorukaUpisano: Uto Lis 28, 2008 4:37 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Imam ja. Pričekaj dok dođem kući s posla
Natrag na vrh
Essex
Gost
PorukaUpisano: Sri Lis 29, 2008 12:18 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Evo mene s lipom našom DALMACIJOM!
DALMACIJA je porinuta 1899. u AG Weseru u Bremenu kao laka krstarica SMS NIOBE, jedna od 10 jedinica klase Gazelle, prvih pravih njemačkih lakih krstarica i najbrojnije klase lakih krstarica koje je Njemačka izgradila. Zanimljivo da je njen prvi zapovjednik bio Korvettenkapitän Reinhard Scheer, budući zapovjednik njemačke Hochseeflotte. Nakon primitka u službu 1900. služi prvo kao flotna krstarica, nakon čega je u kolonijalnoj službi na Dalekom istoku i Polineziji (1906-09.). S izbijanjem I. svj. rata bila je zastarjela i reklasificirana je kao krstarica za zaštitu obale. Kako su tri njene blizanke (ARIADNE, UNDINE i FRAUENLOB) izgubljene u prvim godinama rata (prva je nastradala protiv Engleza kod Helgolanda 1914., drugu je potopila engleska podmornica 1915., a treća je izgubljena kod Jyllanda 1916.), sve preostale jedinice iz klase su povučene iz službe. NIOBE je raspremljena 1916. i zbog starosti nije morala na predaju u Scapa Flow već je nakon rata bila jedna od 8 starih krstarica koje su pobjednici ostavili Reichsmarine. Iako su postojali planovi da ju se u poratnom razdoblju modernizira kao i njene blizanke NYMPHE i AMAZONE, to se ipak nije dogodilo već je 24.6.1925. konačno brisana s flotne liste i prodana Kraljevini SHS, s novim imenom - DALMACIJA. Prerada u Kielu je trajala kroz 1925/26, a nakon prve probne vožnje 7.8.1926. brod je i formalno preuzela mornarica KSHS. Nakon 14-dnevnog putovanja u novu domovinu, brod je 3.9.1926. uplovio u Tivat. Zanimljivo da je jako bitnu ulogu u kupnji DALMACIJE odigrala i činjenica što je podvodni dio njenog trupa bio presvučen bakrom, a to je značajno produživalo periode između potrebnih dokovanja i čišćenja trupa, što je opet smanjivalo troškove eksploatacije broda (a i ne smije se zaboravit da su svi gradovi koji su imali škverove i pomorske arsenale - Trst, Pula i Rijeka - pripali Italiji i brod se nije imao di održavat jer u Tivtu nije bilo doka).
Stara krstarica služila je kao školski brod, protuzračna krstarica i zastavni brod Eskadre, a mirnodopski period uglavnom je provodila u povremenim školskim krstarenjima istočnim i zapadnim Sredozemljem. U početku nije bila naoružana, dok novi topovi nisu naručeni od Škode (6-83,5 mm/D55 Škodinog tipa M.27, 4-47 mm/44) i ugrađeni u tivatskom arsenalu 1927/28. Za PZO bile su namijenjene 2-15 mm strojnice češke Zbrojovke.
Tijekom Travanjskog rata krstarica je bila zastavni brod jugoslavenske flote. 5.4.1941. krstarica je dobila obavijest kako će idućeg dana izbiti rat; ujutro 6.4. isplovljava iz Kotora i putem otvara vatru na talijanske avione između Perasta i Prcnja. Nakon toga je dodijeljena I. torpednoj diviziji (razarači DUBROVNIK, BEOGRAD i ZAGREB) di je trebala pojačati njihovu PZO. Zajedno sa šibenskom II. torpednom divizijom planiran je napad na Zadar, ali su drugi događaji pretekli njegovu realizaciju - 10.4. proglašena je NDH te se Kraljevina raspala i politički i vojnički. Nekoliko brodova uspilo je pobjeći iz Boke, ali su ih većinu tamo zarobili Talijani nakon kapitulacije 17.4.
Novi vlasnici DALMACIJU su preimenovali CATTARO (=Kotor). Kako je brod bio već jako istrošen reklasificirali su ga u topovnjaču i dodijelili topničkoj školi u Puli. Kad nije služio kao vježbovni cilj talijanskim podmornicama i torpednim avionima iz Gorice, gađao je partizanske položaje (1942-43.). Naoružanje je prvotno ostalo nepromijenjeno, jedino su 15 mm PZ strojnice zamijenjene s 4-6 20 mm Breda. 31.7.1942. krstaricu je južno od Premanture napala engleska podmornica ali su sva torpeda promašila. Velika potrošnja ugljena stalno ju je vozala na relaciji Pula-Raški zaljev di se opskrbljivala izravno iz tamošnjeg rudnika.
Kapitulacija Italije zatekla ju je u Puli di su je 11.9. zaplijenili Nijemci i dodijelili Hoffmeyer-Zlottnikovoj 11. Sicherungsflotille. Nijemci su je prvo mislili nazvat ZENTA (u spomen na slavnu a-u krstaricu), viceadmiral Lietzmann predložio je ime NOVARRA (također poznata a-u Rapidkreuzer klase Saida), da bi joj konačno 6.12.1943. vraćeno izvorno ime NIOBE. PZO naoružanje dodatno joj je pojačano s 8-2 cm Flak 38 (2 Vierlinga). Njena glavna zadaća je bila zaštita pomorskih komunikacija na Jadranu, ali je 13.11.1943. ipak dodijeljena borbenoj skupini koja je podržavala njemačko iskrcavanje na Krk, Cres i Lošinj (operacija "Herbstgewitter"). U ovoj akciji otoci su očišćeni od partizana, a NIOBE i dva prateća S-boota na Lošinju su čak zarobili i jednu englesku vojnu misiju. Nakon toga krstarici je naređeno da uzme kurs prema jugu di je trebala podržavati iskrcavanja na Korčuli (druga faza operacije "Herbtsgewitter"). NIOBE je isplovila iz Pule u noći 17./18.12. u pratnji torpiljarki TA 20 (ex talijanski AUDACE) i TA 22 (ex GIUSEPPE MISSORI) i idućeg dana našla se u vodama Pašmana di se skupini pridružila i TA 21 (ex INSIDIOSO). Zbog partizanskog iskrcavanja i lošeg vremena koje je onemogućavalo polijetanje aviona Luftwaffe, napad je otkazan a brodovima je naređeno da se vrate u Pulu. Kako je krstarica bila najsporiji brod u grupi, otpustila je mnogo brže TA 21 i TA 22 da se samostalno vrate u Pulu, dok je za neposrednu zaštitu zadržana samo TA 20. Zbog loše vidljivosti u noći, magle i pogreške u navigaciji NIOBE se 19.12. u 19 sati nasukava u uvali Sv. Ante, na južnom kraju otoka Silbe. TA 20 je pokušala odsukati krstaricu ali bez uspjeha, na što su iz Trsta i Rijeke upućeni remorkeri NETTUNO, PARENZO i CONSTANTE kao i m/b MARTHA. Ali protivnik je također bio obaviješten: partizanski osmatrački položaji alarmirali su Vis o nasukavanju njemačkog broda. U noći 22.12. s Visa isplovljavaju engleski torpedni čamci MTB 298 i MTB 276 koji neopaženo napadaju krstaricu i pogađaju je s dva torpeda (Nijemci ih uopće nisu čuli, već su mislili da torpeda potječu od podmornice). Poginulo je 17, a teško ranjeno 16 članova posade. Remorker PARENZO također je dobio torpedni pogodak i tone zajedno s čitavom posadom (19 mrtvih). Preživjeli s krstarice raspoređeni su po drugim brodovima 11. Sicherungsflotille, a njena podrtina služila je kasnije partizanima kao izvor materijala i drugih korisnih dijelova. 1947. Brodospas je započeo rezanje olupine, koje je i završeno 1952.

Slijede obećane slike:

SMS NIOBE


DALMACIJA


Ovdje joj društvo čine HVAR, MELJINE, MLJET i D 2


S njemačkim oznakama, Pula, listopad 1943.



Još jedna u plovidbi


I na kraju kao olupina
Natrag na vrh
Josip

Član od: 25 Tra 2008
Poruke: 632
Mjesto: Ljubljana
PorukaUpisano: Sri Lis 29, 2008 9:57 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Hvala ti na tekstu i slikama.
Zapanjen sam kršem koji je činio flotu naše nekadašnje mornarice Confused
A opet, da smo imali bolje brodove osovinci bi se njima bolje ojačali...

Josip
_________________
Live & let die
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Remy

Član od: 29 Ruj 2008
Poruke: 52
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Sri Lis 29, 2008 10:14 am    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Kolega

Ne bih se složio sa vama da je RM Kraljevine SHS/Jugoslavije je bila opremeljena isključivo "kršem". Bolje bi bilo reći da je omjer bio pola-pola, tj. pola krš, pola suvremene jedinice. Wink
Među suvremenim plovilima definitivno je razarač "Dubrovnik", kojeg prema tehničkim specifikacijama i učinku u operacijama se ne bi posramila niti britanska flota onog doba. Među suvremene bih ubrojio i dvije podmornice "Sirene", franc. proizvodnje, koje su tridesetih godina prošlog stoljeća bila najmodernija, dvije podmornice "L", koje su bile osrednje kvalitete, te torpedni čamci (oba dva) i brodovi matice za podmornice i hidroavione ("Hvar", "Sitnica" i "Soko"). U skladu s GDP kraljevine SHS to je bila mala lijepa flota, ali moramo imati na umu da je GDP bio sitan, zar ne?!

Hvala za fotografije, jer konačno mogu vidjeti staru "Dalmaciju" u svom crno bijelom svjetlu. Ako ima itko još koju fotku molim Vas postajte, hvala!
_________________
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
TISO

Član od: 18 Lis 2005
Poruke: 340
Mjesto: Kujnce vojvodina Štajerska
PorukaUpisano: Ned Pro 28, 2008 3:48 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Napisao/la:
te torpedni čamci (oba dva)

Koliko je meni poznato Kraljeska mornarica je imala 10 torpednih čamaca. Od kojih je bilo 8 Lurssena modificirane S-2 klase (benzinci umjesto dizela, malčice širi i nešto teži...) a dvojica su bili stari Torneycrofti.
_________________
The most important fluids in aviation are coffe and beer.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Stranac

Član od: 01 Lis 2009
Poruke: 1
PorukaUpisano: Pet Lis 02, 2009 3:53 pm    Naslov poruke: Fotografija krstarice Citiraj ovaj komentar

Presenečen sem nad izčrpnostjo odgovora in nad številnimi fotografijami.
Če koga zanima poročilo Frana Polovića, ki je poslal brzojavko o nasedli ladji, ga lahko prebere na http://www.hawlina.com/teksti/Polovic1.jpg in http://www.hawlina.com/teksti/Polovic2.jpg
Lep pozdrav, Peter Hawlina, trenutno na Silbi, sicer Lipica pri Škofji Loki
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Alaska

Član od: 08 Svi 2007
Poruke: 450
Mjesto: Njemacka
PorukaUpisano: Pet Lis 02, 2009 6:31 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

U vezi torpednih camaca samo dvije male korekture: 1) Thornycroft , 2) njemacki tip S 2 takodjer je imao benzinske motore, dizeli su uvedeni tek poslije. A ta je klasa ("Orjen") poslije 1941. posluzila i Talijanima kao uzor za njihove Motosilurante (MS), jedine "ozbiljne" t.c. (MAS je vec bio dosegao vrhunac svog razvoja, a nije bio podoban za jace more, poput nasih i njemackih deplasmanskih t.c.). Prije Travanjskog rata su Talijani stalno trazili Nijemce projekte Schnellboota, sto ovi nisu dali, te im je zapljena dobro posluzila. No ostali su kod benzinskih motora, jer Nijemci nisu htjeli prodavati svoje dizelske motore (nije ih nekad bilo dosta ni za vlastita plovila).
_________________
Sve sto plovi moje!
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1918. do 1941. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron