

Mjesto za sve maketarske teme i dileme
|
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu |
Autor |
Poruka |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 8:11 pm Naslov poruke: Zvezda 1/350 Varyag + WEM set |
|
|
Proizvođač: Zvezda
Mjerilo: 1/350
Kataloški broj: 9014
Cijena: 21,99 € (Moduni)
Broj dijelova: 320
Predblagdansko ludilo je u punom zamahu i svi manje-više uživamo u "čarima" potrošačkog društva pa je tako i meni evo jučer stiga paket pun naručenih brodova! Oderala me gadno bila carina ali sve se to zaboravi kad se vidi sadržaj Zasada evo Varyaga, a ako uvatim vrimena nastojat ću sve recenzirat šta san dobija unutra.
Dakle, japanska Mikasa (jedna od mojih zadnjih akvizicija) potakla mi je zanimanje za brodove rusko-japanskog rata stoga evo još jednog slavnog imena i povijesti - krstarice Varyag (Varyag je ruski naziv za Vikinga). Posli ovog broda, prave ikone ruske povijesti, samo će najbolji ruski (sovjetski) ratni brodovi nosit ovo ime (npr. SSSR raketna krstarica klase Kynda iz 1965., ili nosač aviona Varyag iz 1988.; ime Varyag danas nosi jedna od raketnih krstarica klase Slava).
Međutim, prije nego bilo šta počnem triba prvo razrješit zbrku oko klasifikacije ovog broda koja vlada u pomorskoj literaturi. Razni autori Varyaga određuju ili ka krstaricu ili ka oklopni krstaš. Po nekakvoj mojoj pameti i mojem proučavanju tipova ratnih brodova kroz povijest, mogu sa sigurnošću glede ovog iznit sljedeće.
Krajem 19. stoljeća bilo je moguće u grubim crtama podilit krstarice na dvi osnovne vrste: flotne i kolonijalne. Flotne su bile namijenjene izviđanju područja oko bojne eskadre, kolonijalne su tribale čuvat pomorske komunikacije i davat potporu matičnoj zemlji u kolonijama. Osim podjele po funkciji postojala je i ona po načinu oklopne zaštite. Brodovi s bočnim oklopom i oklopnom palubom nazvani su oklopnim krstašima, a služili su ili ka "brzo krilo" bojne eskadre ili ka kolonijalni krstaši; jedinice bez bočnog oklopa nazvane su "zaštićenim krstaricama" (Protected Cruisers) ili "krstaricama s oklopnom palubom" (Panzerdeckkreuzer). Dimenzije i tonaža pri tome nisu igrale veliku ulogu: bilo je krstarica s oklopnom palubom tonaže od 1000 do 10.000 tona, premda je većina zemalja dilila krstarice s oklopnom palubom na krstarice II., III., IV. reda itd. (oklopni krstaši bili su krstarice I. reda). S obzirom da je službena ruska klasifikacija Varyaga bila Kрейсер I ранга "Варяг", odnosno "кре́йсер tj. krstarica (za razliku od Броненосный крейсер što je označavalo oklopni krstaš) tako ću je i ja zvat.
POVIJEST
Ruska carska mornarica krajem 19. stoljeća, a u jeku sve napetijih odnosa s Japanom na Dalekom istoku, odlučuje se na veliko osuvremenjivanje svoje flote. Mnogi brodovi su naručeni u stranim brodogradilištima pošto ruski škverovi nisu imali iskustva u gradnji velikih jedinica. Jedan od tih brodova bila je i krstarica Varyag koja je 1898. godine naručena u SAD-u, u brodogradilištu William Cramp & Sons u Philadelphiji. Brod je dovršen nakon nepune dvi godine gradnje i u sastav ruske flote ulazi 2. siječnja 1901.
Početak rusko-japanskog rata, u veljači 1904., Varyaga zatiče u korejskoj luci Chemulpo (današnji Inchon). Ujutro 9.2.1904. pred luku stiže jak odred japanske flote pod zapovjedništvom kontraadmirala Uriu Sotokichija: 1 oklopni krstaš (Asama), 6 krstarica (Chiyoda, Niitaka, Akashi, Takachiho, Naniwa, Chihaya) te 8 razarača (Tsubame, Hato, Kari, Aotaka, Kasasagi, Manadzuru, Chidori, Hayabusa). U luci se, uz Varyaga, nalazila i stara topovnjača Korejec. Nesrazmjer snaga bija je golem u korist Japanaca i ruski brodovi nisu imali nikakve izglede, stoga je Uriu pozva Ruse da spuste zastave i predaju se. Nakon što ruski zapovjednik, kapetan bojnog broda Vsevolod Rudnjev, odbija ultimatum i pokušava proboj iz luke, japanske krstarice otvaraju vatru. Rusi su se borili s besprimjernom hrabrošću, premda su mnogobrojni japanski pogoci sustavno uništavali nadgrađa Varyaga. Međutim, njegovi su topovi uskoro bili ušutkani, posada pobijena (82 mrtva, 190 teško ranjenih) i da ne padne u ruke neprijatelja preostala posada potapa Varyaga. Isto je tako završila i topovnjača Korejec koju je digla u zrak vlastita posada (u spomen na ovaj herojski podvig ubuduće će uvik istodobno u sastavu ruske ratne mornarice bit dva broda koja će nosit imena Varyag i Koreets).
Nakon rata i okupacije Port Arthura Japanci su izvadili Varyaga, popravili te uvrstili u svoju službu kao laku krstaricu Soya.
Tijekom I. svj. rata (u kojem su Rusi i Japanci bili saveznici) Varyag je 5.4.1916. vraćen Rusima u Vladivostoku.
U studenom 1916. stiže u Murmansk, odakle u veljači 1917. odlazi u Liverpool na generalni remont, nakon kojeg se triba priključit ruskoj Sjeveromorskoj floti. Međutim, nakon izbijanja Oktobarske revolucije Britanci ga 8.12.1917. zapljenjuju, u čijim rukama je dočeka i kraj rata. 1920. prodan je u njemačko rezalište, ali iste godine tijekom tegljenja u Njemačku nasukava se na grebene blizu škotskog sela Lendalfoot.
Olupina je tamo ostala sve do 1925. kada tijekom jedne oluje konačno nestaje u morskim dubinama.
30. srpnja ove godine (Dan ruske mornarice) u Lendalfootu je, u nazočnosti visokih ruskih političkih i vojnih predstavnika, otkriven spomenik ovoj slavnoj krstarici.
TAKTIČKO - TEHNIČKI PODACI (po dovršetku 1901.)
Brodogradilište: William Cramp & Sons, Philadelphia, SAD
Kobilica: 10.5.1899.
Porinut: 19.10.1899.
U službi: 2.1.1901.
Standardna istisnina: 6465 tona
Maksimalna istisnina: 7020 tona
Duljina (preko svega): 129,56 m
Duljina (vodena linija): 127,8 m
Širina: 15,9 m
Gaz: 5,94 m (pri 6500 tona)
Pogonska skupina: 2 VTE parna stroja (4-cilindrična, s trostrukom ekspanzijom), 30 Niclausse vodocijevnih kotlova, 20.000 KS, 2 osovine, 2 vijka
Brzina: 23,2 čv (postignuta prilikom 12-satnih probnih vožnji 21.9.1900.)
Doplov: 6100 Nm / 10 čv
Oklopna zaštita: paluba 38-76 mm, pojas 152 mm
Naoružanje: 12-152/45 mm (12x1), 12-75/50 mm (12x1), 2-64/19 mm (2x1), 8-47/43 mm (8x1), 2-37/23 mm, 6-450 mm torpedne cijevi
Posada: 569 (22 časnika, 547 dočasnika i mornara)
MAKETA
Maketa dolazi u lipo dekoriranoj kutiji. Bez pretjerivanja mogu reć da je ovo uz Hasegawinu Mikasu možda i najbolja maketa broda koja je meni dospila u ruke. Dijelovi od tvrde svijetlosive plastike nalaze se na ukupno 5 spruova, s tim da sprue B dolazi u dva primjerka. Ono šta mi je bilo ka šaka u oko je da spruovi nisu pakirani u plastične vrećice već su se bili razletili svuda po kutiji!!! S obzirom da mi je maketa proputovala poštom pola Europe s jezom sam pomislija koliko je dijelova možda polomljeno tijekom svih onih manipulativnih procedura... Međutim, temeljita provjera sadržaja kutije nije fala bogu potvrdila moje strahove - sve je stiglo OK, svi dijelovi su čitavi, ipak je to ruska "čekić-tehnologija"!
TRUP
Trup dolazi u dva dijela i podiljen je po kobilici. Sadrži zavidnu razinu detalja koja će zadovoljit sve one koji žele Varyaga napravit OOB, odnosno omogućava dodatno detaljiranje za malo zahtjevnije maketare.
PALUBA
Paluba nije flushdeck, neprekinuta od prove do krme, već se sastoji od tri dijela. Daske su urezane, a ono šta me prvobitno iznenadilo bili su urezani i krajevi dasaka. Kažem prvobitno, jer mjerkajući nacrte skužija sam da su daske i više nego duplo šire nego šta bi tribale bit. Ovo je prvi od tri minusa koje po meni ima ova maketa, ali u konačnici ipak ne utječe na moj sud o kvaliteti iste.
NADGRAĐE
NAORUŽANJE
Glavni, sekundarni i brzometni topovi su jako dobro detaljirani te će zahtijevat malo ili niti malo dodatnog posla oko ulipšavanja.
ZASTAVICE
Loše, jako loše, duboko razočaran... Kvaliteta nije ni približna preostalim dijelovima makete, ovako nešto može se napravit bolje i najobičnijim printerom! Nipošto neće ić na maketu već ću se potrudit nać dostojnu aftermarket zamjenu.
SASTAVNICA
Sastavnica je dvojezična, rusko-engleska, i prelistavajući je nisam uočija niti jednu nelogičnost. Sve dok nisam doša do shema bojanja!
Ponuđene su dvi sheme (za MM enamelke): ona od 1901. do kraja 1903., odnosno siva kakvu je Varyag ima prilikom svoje posljednje bitke. Trup ispod vodene linije (gaz) po sastavnici traži crvenu boju, što nije točno jer je gaz bija bojan zeleno...
Također, sastavnica uključuje i prikaz takelaže (rigginga). Koliko sam provjerija, načelno je OK ali ipak zahtijeva nekoliko izmjena i dopuna.
PE SET
WEM-ov 1/350 Varyag Cruiser Set iz njihovog kataloga, cijena 17 funti. Ima tu svega, od ručica za okretanje topova, kormila i vesla za brodske kaiće, okna za brodske prozore... Opaka stvar!
Upute, s popisom zamjenskih dijelova...
ZAKLJUČAK
Maketa je zbilja vrhunska, u svojoj 13-godišnjoj maketarskoj karijeri nisam vidija nešto tako dobro. Čak ni onih Tamiyinih 6 bojnih brodova u 1/350 nisu tako dobro napravljeni. Moje oduševljenje je toliko da sam odmah odnija nacrte u tiskaru na tiskanje - ako obveze i slobodno vrime dopuste ovaj brod će se bez odlaganja nać na mom radnom stolu. Izvedba je zbilja majstorska - mnoštvo finih detalja, pravilno napravljenih dijelova, točno upasavanje i slaganje, sve je OK i više je nego što sam se nada u svojim najoptimističnijim procjenama. S Varyagom sigurno neće bit dosadnog kitanja i brušenja! Minuse vridne spomena predstavljaju daske na palubi i zastavice ali po meni to ne utječe na konačnu ocjenu makete.
Maketa će zasigurno sasvim pristojno ispast OOB mada ipak preporučujem dodatno detaljiranje GMM ili WEM plehovinom koje će podignit sveukupni dojam. Zvezdin Varyag ide rame uz rame Hasegawinoj Mikasi koja je također odlična maketa, ali triput skuplja - za trostruko manje novaca dobije se jednaka kvaliteta ruskog proizvođača i zato ovu maketu više nego preporučam svakome. Dobro, ne baš svakome - Varyag nije za početnike, učite se na nekim drugim maketama!
LITERATURA
Kreiser Varyag, Morskay Kolekciy, 3/2003
Russko-Iponskij Voini 1904-1905, Morskay Kolekciy, 2/2004
The 1st rank cruiser "Varyag", Vojno-povijesni arhiv, Sankt Petersburg, 2005. (nacrti 1:200)
V.R. Krestljanov, Kreisera Rossijskog Imperatorskog Flota 1856-1917, Cast I, Sankt Petersburg, 2003.
Conway´s All the World´s Fighting Ships 1860-1905, Conway Maritime Press, London, 1979.
Essex: poruka promijenjena dana: Sub Pro 23, 2006 2:16 am; prepravljeno ukupno 1 puta |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| KatarII
 | Član od: 21 Lis 2005 | Poruke: 854 | Mjesto: ZGB |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 9:14 pm Naslov poruke: |
|
|
Maketa je zakon... a ja je propustio kada je bila u LoM-u...  _________________ Shpeck: No, we do not play games. There is no such thing as a Nintendo Wii in our time.
Cartman in the 25th century: No! Nooo!!! Noooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!! |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 10:03 pm Naslov poruke: |
|
|
Recenzija ti je odlična!
Maketa već sama za sebe izgleda impresivno a ovi metali će samo podignuti cjelokupan dojam.  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| von Stuck Administrator
 | Član od: 08 Lis 2005 | Poruke: 3465 | Mjesto: Zagreb |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 11:15 pm Naslov poruke: |
|
|
Uvijek rado i sa zanimanjem pročitam tvoje recenzije.Hvala.  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 11:26 pm Naslov poruke: |
|
|
opaka maketa
jel znas za sta mu sluze ove dijagonalne "sipke" na boku broda? vidi 3. i 4. sliku |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 11:31 pm Naslov poruke: |
|
|
--Vedran-- Napisao/la: | jel znas za sta mu sluze ove dijagonalne "sipke" na boku broda? |
Držači protutorpednih mriža. Primjer Viribus Unitisa
 |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Uto Pro 19, 2006 11:40 pm Naslov poruke: |
|
|
a uuuuuuuu
nikad cuo ni vidio to u zivotu
edit: i koliko je to bilo djelotvorno? da li su torpeda eksplodirala u dodiru s mrezom ili jednostavno krepala kada je motor svoje odradio? |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Čet Pro 21, 2006 12:45 am Naslov poruke: |
|
|
Čelične protutorpedne mriže su imale zadaću da, spuštene, spriječe izravan pogodak torpeda u brod, tj. torpedo je eksplodira kad bi udarija u njih. Međutim, njihova učinkovitost je ipak bila dvojbena, a da ne spominjem da su složene na bokovima užasno nagrđivale brodske linije. Posli 1916. uklonjene su sa brodova svjetskih mornarica |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Čet Pro 21, 2006 12:49 am Naslov poruke: |
|
|
Essex Napisao/la: | Čelične protutorpedne mriže su imale zadaću da, spuštene, spriječe izravan pogodak torpeda u brod, tj. torpedo je eksplodira kad bi udarija u njih. Međutim, njihova učinkovitost je ipak bila dvojbena, a da ne spominjem da su složene na bokovima užasno nagrđivale brodske linije. Posli 1916. uklonjene su sa brodova svjetskih mornarica |
zasto dvojbena ucinkovitost?
bitno je da su sluzile svrsi,a to sto su nagrdivale brod u ratno vrijeme je najmanja stvar |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Čet Pro 21, 2006 1:15 am Naslov poruke: |
|
|
Zašto dvojbena? Zato jer su bile nezgrapne, teške i komplicirane. Štitile su samo od torpeda opremljenih s udarnim upaljačima, ne i magnetskim. Ove mriže su korištene prvenstveno za zaštitu brodova na sidrištu (neki autori spominju i u sporoj vožnji) i cila je posada morala intenzivno radit nekoliko sati da sve ovo postavi, odnosno posli pospremi Zamisli da stigne naredba za hitno isplovljavanje, šta onda... Dovoljno poteškoća brzom isplovljavanju je tadašnjim brodovima stvara njihov pogon na parne turbine (za pokrenit brod iz stanja mirovanja tribalo je proizvest dostatnu paru, a uz sve napore mašinskog osoblja za to je tribalo najmanje uru vrimena), nije im triba još i dodatni posal oko mriža... Problem zaštite flote na sidrištu kasnije je adekvatno riješen pojačanim protupodmorničkim ophodnjama, protupodmorničkim mrižama i minskim zasunima kao i blokadnim brodovima na ulazu u luku. S ovim mjerama ove mriže su postale suvišne, njihov razvoj više nije nastavljan te su na kraju povučene iz naoružanja brodova |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Sri Ožu 14, 2007 4:13 pm Naslov poruke: |
|
|
Super kao i uvijek do sada .
A vidi da si se dobro naoružao sa plehovinjem .
 |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Sri Ožu 14, 2007 5:08 pm Naslov poruke: |
|
|
bebonja Napisao/la: | A vidi da si se dobro naoružao sa plehovinjem  |
Imam ja još ohoho guslit da tebe stignem
A tek kad mi dođe iz Siska pošiljka...  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Sri Ožu 14, 2007 5:11 pm Naslov poruke: |
|
|
He , he ....
A malo si se podebljao uz pomoč admina ?
Pohvalno !!!
 |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
Upisano: Sri Ožu 14, 2007 10:37 pm Naslov poruke: |
|
|
Kapitalac Kurfurst + accessories  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| Perando II
 | Član od: 20 Pro 2006 | Poruke: 373 | Mjesto: Pula |
|
Upisano: Sri Tra 04, 2007 4:20 pm Naslov poruke: |
|
|
Essex Napisao/la: | Kapitalac Kurfurst + accessories  |
Kolega, pises odlicne recenzije brodova, bilo bi mi drago (a i drugima, siguran sam) kada bi vidili fotke gotovih maketa...  |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
|
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu Ne možete izmijeniti vlastite poruke Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu Ne možete glasati u anketama foruma
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron
|