![Otvoreni maketarski forum Forum Indeks](templates/Igloo/images/OMFbanner.jpg)
![](banner/cro-hobbybanner.jpg)
Mjesto za sve maketarske teme i dileme
|
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu |
Autor |
Poruka |
| frka
![](images/avatars/196740243459bbdae5c85e1.jpg) | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 1506 | |
|
Upisano: Čet Sij 25, 2024 7:09 pm Naslov poruke: POTEZ 25A2 LUKGRAPH 1/48 |
|
|
U ovom postu predstaviti ću vam moje iskustvo sam ovom relativno novom maketom poljskog proizvođača Lukgraph. |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| frka
![](images/avatars/196740243459bbdae5c85e1.jpg) | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 1506 | |
|
Upisano: Čet Sij 25, 2024 9:28 pm Naslov poruke: |
|
|
Potez 25 i Breguet 19 činili su u tridesetim godinama 20. stoljeća okosnicu zrakoplovstva Kraljevine Jugoslavije. U vrijeme kada su nabavljeni (tj. 1926.) bili su to suvremeni francuski borbeni avioni namijenjeni izviđanju (varijanta A2) i bombardiranju (varijanta B2), ali su brzim razvitkom modernih borbenih zrakoplova u zemljama tadašnje Europe, već do konca 30-tih godina postali zastarjeli i bivali zamijenjeni suvremenijim borbenim zrakoplovima. U naoružanju Ratnog Vazduhoplovstva vojske Kraljevine SHS (kasnije: Jugoslavije) našlo se tako 220 aviona tipa Potez 25 proizvedenih po licenci u tvornici Ikarus Zemun i opremljenih motorom Gnome-Rhone 9Ad Jupiter od 480 KS. Prije toga, uvezeno je još i 40 Poteza 25 proizvedenih u Francuskoj i isporučenih sa motorima Lorraine-Dietrich 12Eb od 450 KS, odnosno Hispano-Suiza 12Ha od 450 KS. U narednih desetak godina bili su to najbrojniji zrakoplovi u naoružanju VV i na njima su letjele i školovale se generacije zrakoplovaca.
S godinama uporabe, uslijed oštećenja, dotrajalosti pa i katastrofa njihov je broj konstantno opadao. Pa ipak, stotinjak ovih zrakoplova dočekao je u Ratnom zrakoplovstvu Kraljevine Jugoslavije i početak 2. svjetskog rata, a nakon raspada Jugoslavije i osnivanja Nezavisne države Hrvatske (NDH), neki od njih nastavili su svoju službu u novom Zrakoplovstvu NDH 8ZNDH).
Iako posve zastarjeli tip ratnog zrakoplova, Potez 25 je u ZNDH tijekom 1941-42 intenzivno upotrebljavan kao laki bombarder za potporu zamaljskim trupama u borbi protiv ustanika, koji su ubrzo dobili zajednički naziv partizani. Spor ali ipak zadovoljavajuće nosivosti, mogao se zavlačiti u uske klisure i obavljati zadaće bombardiranja bombama od 25-50 kg na mjestima gdje brži i suvremeniji srednji bombarderi tipa Bristol Blenheim, Dornier Do-17E, Do-17K ili Caproni Ca.310bis i 311 ne bi bili učinkoviti. Potez 25 poznat je i po prvom preletu 23.srpnja 1942. u partizane pilota NDH Franje Kluza, te njegovim odvažnim napadima na postrojbe NDH u okolici Banja Luke. Drugi takav prelet kada je u listopadu 1943. u partizane Potezom 25 pokušao prebjeći poznati zagrebački novinar Franjo Fuis sa još trojicom prijatelja, završio je tragično kada su u niskoj naoblaci udarili u brdo blizu Plitvica i poginuli. Zapravo, Potez 25 služio je obavljajući pozadinske zadatke prijevoza materijala i ranjenika sve do konca 2. svjetskog rata, kada je posve nestao sa zrakoplovne scene.
Ta je duga povijest Poteza 25 na našem nebu ostavila traga, pa nije čudo da sam priželjkivao da se kad-tad pojavi njegov maketa. Najprije su te molbe uslišane pojavom makete tvrtke Azur u 1/72 i to sa dvije verzije (sa motorima Lorraine i Hispano), a nedavno je tvrtka Special Hobby izbacila i nama možda najatraktivnihu varijantu – Potez 25 sa zvjezdastim motorom Gnome Rhone Jupiter.
Nedavno nas je poljski proizvođač maketa Lukgraph ugodno iznenadio izdavši resinsku maketu Poteza 25A2 sa motorom Lorraine 12Eb od 450 KS i to u mjerilima 1/48 i 1/32. S obzirom da sam svojevremeno radio detaljne nacrte ovog zrakoplova sa studijom bojenja i označavanja, bio sam znatiželjan pa sam odmah nabavio maketu u mjerilu 1/48. Iako bi maketa u 1/32 izgledala impozantnije, imao sam određene rezerve u pogledu krila, jer su masivna i postoji opasnost da se uslijed povišene temperature s vremenom saviju prema dolje, odnosno „objese“. Istini za volju, vlasnik Lukgraph-a Lukasz Sznajdar tvrdi da u krila prilikom lijevanja ugrađuje čeličnu žicu, ali bojim se da ona nije dovoljna da spriječi savijanje uslijed težine samog krila. Maketa u manjem mjerilu nekako mi je izgledala sigurnije, a krila lakša za učvrstiti.
Maketa
Maketa dolazi u kutiji od tvrdog kartona i dobro je zaštićena od vanjskih utjecaja. Na naslovnoj stranici kutije je dosta neatraktivan crtež u tehnici posmeđenog 3d modela. Svi resinski dijelovi su u kutiji zaštićerni prozirnom folijom sa mjehurićima, a 3D printani dijelovi su još i u zasebnoj kutiji. U kutiji se dobije list sa naljepnicama za dva aviona sa francuskim, i dva sa poljskim oznakama. Budući da sam Lukaszu poslao pripremu za naljepnice za dva aviona Ratnog zrakoplovstva VV Kraljevine Jugoslavije, moguće je da će Lukgraph uskoro ponuditi i tu varijantu.
Svi dijelovi makete su savršeno odliveni i bez grešaka lijevanja. Detalji su fenomenalni, sve škrge za hlađenje, razne cijevi, ispušne cijevi i slično izliveni su bez greške. Fotojetkani set nakrcan je dodatnim korisnim detaljima poput sidara za sajle za ukrućivanje krila. Po dimenzijama maketa odgovara gotovo u potpunosti mojim nacrtima. Jedna je iznimka debljina gornjeg krila koja je prevelika za cca 2 mm. To vizualno jako smeta. Osim toga, u usporedbi sa mojim nacrtima i fotografijama, noge glavnog podvozja su prekratke za cca 3 mm, pa maketa „sjedi“ prenisko u odnosu na podlogu. Sve to cijeloj maketi daje nekakav nezgrapan i zdepast izgled (vidi Facebook stranicu Lukgraph Build Group za fotke gotove makete), što me je, moram priznati, malo razočaralo jer ukazuje na propuste i nedovoljne provjere proizvođača u fazi tehničke pripreme nacrta za izradu makete.
Srećom, to su greške koje se mogu relativno lako ispraviti. Profil krila sam stanjio na način da sam brušenjem odstranio donji dio napadnog ruba gornjeg krila po cijeloj njegovoj dužini u visini od oko 2 mm. Tako je krilo gledano sa strane dobilo puno prihvatljiviji aerodinamički profil i više nije izgledalo zdepasto kao prije. Što se tiče nogu podvozja, odlučio sam ih produžiti dodatkom komadića mjedene cjevčice, ali time ću se zamarati kada dođe vrijeme.
Naravno da sam se spremio izraditi maketu Poteza 25 sa bojama i oznakama sa našeg neba, ali nisam se isprva znao odlučiti da li ostaviti varijantu sa motorom Lorraine, ili započeti pregradnju na puno brojniju i popularniju varijantu sa zvjezdastim motorom Jupiter. Konačno sam se odlučio za ovu drugu. Tu je srećom uskočio u pomoć moj genijalni prijatelj Iztok Kočevar iz Triglav Modelsa, koji se ponudio da po mojim nacrtima dizajnira i 3d isprinta nosač motora, motor Jupiter, propeler te poklopac (kapotaž) motora.
Iztok je moje nacrte pretvorio u 3D format i usporo su zamjenski dijelovi bili gotovi i na putu k meni.
U međuvremenu sam se pozabavio glavnim krilom, u kojega sam ugradio čeličnu šipku debljine 1 mm kako bi se dobila potrebna čvrstoća po većini raspona krila. Kako krilo dolazi u tri komada (srednji iznad trupa i dva vanjska) bilo je moguće u njih ubušiti rupe duljine cca 4-5 cm, te umetnuti spomenute čelične šipke. Nakon lijepljenja trebalo je sve dobro pobrusiti da krilo bude bez nepravilnosti. Proučavanjem fotografija stvarnog aviona ustanovio sam da ne trupu i sa donje strane gornjeg krila postoji nekoliko manjih ali uočljivih metalnih ploča koje Lukgraph nije prikazao na maketi, pa sam ih izradio od tanke aluminijske folije i zalijepio na odgovarajuća mjesta. Sa lijeve strane odmah iza kabine strijelca nedostaje na trupu jedno izbočenje koje je karakteristično za A2 (izviđačku) varijantu, a to je poklopac kamere za okomito snimanje. Njega sam izradio od komadića stirena i zalijepio na mjesto. Također sam ispod donjeg krila od komadića stirena dodao točke usidrenja za nosače bombi, po tri para ispod svakog krila.
Kada su stigli željno očekivani dijelovi koje je izradio Iztok iz Triglav Modelsa, ustanovio sam da je poklopac motora dobar, ali da prednji dio trupa ipak treba malo doraditi jer je na donjem dijelu bio previše zaobljen, što sam riješio kitanjem i brušenjem sve dok nisam dobio oblik koji je odgovarao nacrtima. Propeler je bio previše grub odnosno krakovi su bili predebeli, ali sam ustanovio da se srećom može lako izbrusiti brusnim papirima raznih gradacija, tako da sam i njega relativno brzo dotjerao na oblik koji odgovara nacrtima. Zahvaljujući ovim dodacima Triglav Modelsa dobio sam po meni najljepšu varijantu Poteza 25, onu sa motorom Gnome-Rhone Jupiter 9Ad. Preostalo je da sa makete odrežem poklopac linijskog motora Lorraine, te da prilagodim prednji dio trupa tako da se na njega može ugraditi nov prednji dio i poklopac za zvjezdasti motor Jupiter.
Sada kad sam imao sve dijelove mogao sam krenuti na unutrašnost pilotske kabine. Lukgraph je cijelu rešetkastu konstrukciju unutar trupa dao u jednom 3D tiskanom komadu, što je dobro, ali treba paziti da se ne ošteti kada se skida tj. odvaja sa nosivih stupića, kojih ima bezbroj. To je ipak uspjelo bez oštećenja. Nažalost od naoružanja nisu ponuđeni mitraljezi tipa Darne kakvima su bili naoružani Potezi i Bregejci u naoružanju zrakoplovstva vojske Kraljevine Jugoslavije (ali i Francuske vojske) , pa ih je trebalo izraditi u samogradnji. Jedan se nalazio ugrađen ispred pilotske kabine i napola ukopan u oplatu s gornje desne strane trupa, dok su ostala dva bili spregnuti na zajedničkom nosaču (okretnici) tipa Scarff na otvorenoj kupoli strijelca, iza pilotskog mjesta. Za izradu koristio sam Albion Alloys metalne cijevi te sitrenske gredice i otpatke. Mitraljezi imaju puno detalja tako da je u njih ugrađeno tridesetakmetalnih i stirenskih dijelova. Spajanje trupa išlo je lako jer su polovice točne, a nakon toga zalijepljeni su i novi dijelovi koje sam dobio iz Triglav Modelsa.
Možda su mi ipak najviše brige zadala krila, osobito ono gornje jer je veliko i teško, i bojao sam se da bi se s vremenom zbog težine moglo savinuti. No sada kad je bilo pobrušeno na prihvatljiv poprečni profil, izgledalo je puno bolje. Sastavljeno je od tri dijela, središnjeg i dvije vanjske sekcije, u kojima sam pomoću dužih svrdala izbušio što je bilo moguće dulje rupe za metalne šipke kao ramenjače odnosno ukrućenja. Umetnute su šipke i sve je zalijepljeno i ukrućeno. Isto sam učinio i sa donjim krilima, probušivši duboke rupe kao ležišta za čelične šipke koje će i u njima poslužiti kao ojačanja protiv neželjenog savijanja.
Lukgraph je dao iritantno kratke noge glavnog podvozja. One su prekratke za cca. 4 mm i uzrok su da dovršena maketa izgleda nekako zdepasto i nespretno na tako kratkim nogama, što sam primijetio na fotografijama maketa Lukgraphovog Poteza 25 koje su objavljene na njihovom webu. Zato sam prema nojim nacrtima, od cijevi i aluminijskog lima skrojio nove, dulje noge i sve zalijepio na trup, koristeći komadiće žice kao sidra za spajanje krajeva nogu na donji dio trupa.
Kada su i repne površine zalijepljene na trup, on je napokon počeo iz profila ličiti na pravi Potez 25 kakav se vidi na starim fotografijama.
Na redu je zatim došlo bojenje trupa i krila. Budući da su „naši“ Potezi 25 svi bili u jednoobraznoj maslinasto zelenoj boji po svim površinama, trebalo je dosta truda, razmišljanja i planiranja da konačni rezultat ne bude dosadno jednoličan. Zato sam metalni dio trupa obojio u tamniju, a krila, zadnji dio trupa i rep koji su bili drvene konstukcije i presvučeni platnom u svjetliju nijansu maslinasto zelene boje.
Iako postoji velik izbor oznaka iz vremena zrakoplovstva Kraljevine Jugoslavije (JKRV), za boje i oznake odlučio sam se za Potez 25 iz ZNDH jer je jedino u tom zrakoplovstvu taj avion doživio i svoje pravo vatreno krštenje. Korišten je intenzivno u prvim godinama rata (1941-42) u borbama protiv ustanika (tako su vlasti NDH isprva nazivale partizane) kao laki bombarder i to je varijanta koja mi se dopala. No svakako se spremam izraditi još jedan Potez sa istim motorom Jupiter, koji će dobiti oznake JKRV. Bombe sam našao u mojim zalihama a nosači su samogradnja.
Oznake sam sakupio iz starih zaliha, jedino sam žuti broj 5017 morao našpricati preko šablone koju sam izradio od samoljepive folije. Ispalo je dobro, sa sitnim greškicama koje sam uklonio kistom.
Budući da su čelišne šipke ugrađene u trup dobro držale položaj donjeg krila, to sam zalijepio i ostavio preko noći da se ljepilo dobro stvrdne.
Sklapanje gornjeg krila preko upornica je išlo bez većih problema, samo treba paziti na položaj i kut gornjeg krila u odnosu na donje.
Čelične sajle izradio sam od EZ elastičnog konca a za zatezače sam koristio metalne cjevčice Albion Alloys-a.
Figure sam našao u ICM-ovom setu njemačkih zrakoplovaca u 1/48, koje sam malo modificirao. Na kraju sam pripremio podlogu i maketa je bila gotova.
Zaključak: Ako želite dobru maketu poteza 25 u 1/48 onda je Lukgraph pravi izbor. Treba doduše nešto rada da se ona dotjera na visok standard (obavezno produžiti noge podvozja i stanjiti tj. pobrusiti gornje krilo), ali i onako „iz kutije“ ona izgleda odlično jer sa motorom Lorraine može se dobiti verzija koja je bila u JKRV. Ako želite verziju sa motorom Gnome-Rhone Jupiter, onda tu uskače Triglav model sa svojim odličnim kitom za konverziju.
Sklopljeni trup sa dodanim prednjim dijelom nosa od Triglav Modelsa
Udvojena strojnica Darne u samogradnji:
Motor sa oplatom od Triglav Modelsa
Lukgraphove noge podvozja su prekratke pa sam izradio nove od spljoštenih cijevi Albion Alloys-a
[img]https://i.postimg.cc/mgnBnhvK/FRK-8627.j[url=https://postimg.cc/yDrZRKQk]
pg[/img][/url]
Po krilima sam dodao razne ploče koje se vide na fotkama, izrezane od tankog aluminijskog lima
![](https://i.postimg.cc/66PcyKNt/IMG-3251.jpg)
frka: poruka promijenjena dana: Čet Sij 25, 2024 9:45 pm; prepravljeno ukupno 2 puta |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| frka
![](images/avatars/196740243459bbdae5c85e1.jpg) | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 1506 | |
|
Upisano: Čet Sij 25, 2024 9:33 pm Naslov poruke: |
|
|
I evo gotove makete:
![](https://i.postimg.cc/28WSdH4W/RCFRK-9198.jpg) |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| Groff
![](images/avatars/gallery/Avatari/imagesspit.jpg) | Član od: 12 Lis 2010 | Poruke: 519 | Mjesto: Bakarac |
|
Upisano: Čet Sij 25, 2024 10:08 pm Naslov poruke: |
|
|
Odlično……rad……..kao i dosad ! _________________ Ploviti je potrebno, živjeti nije ! |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| Leo - zd
![](images/avatars/4811065414b068190a3cae.jpg) | Član od: 16 Pro 2008 | Poruke: 2510 | Mjesto: Zadar |
|
Upisano: Čet Sij 25, 2024 11:11 pm Naslov poruke: |
|
|
Lijepooo 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| su27rules
![](images/avatars/gallery/Avatari/es-su3906.jpg) | Član od: 13 Pro 2006 | Poruke: 5723 | Mjesto: Split |
|
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| josipww2
![](http://www.pacificvictoryroll.com/USERIMAGES/thumb_P47D_19FS_318FG_Saipan_web.jpg) | Član od: 04 Lis 2009 | Poruke: 1354 | Mjesto: Split |
|
Upisano: Pet Sij 26, 2024 8:41 pm Naslov poruke: |
|
|
Prekrasno, jedan od vaših najboljih radova ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) _________________ nisam zgodan,al sam nezgodan |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| Poky
![](images/avatars/2210122784354182f1fd16.gif) | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 5372 | Mjesto: Zagreb |
|
Upisano: Sub Sij 27, 2024 12:23 pm Naslov poruke: |
|
|
Standardno odlično! _________________ Poky |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| werewolf
![](images/avatars/19201145804f3c008357d41.jpg) | Član od: 21 Velj 2008 | Poruke: 685 | Mjesto: Zagreb |
|
Upisano: Sub Sij 27, 2024 3:37 pm Naslov poruke: |
|
|
Odličan rad!! Pravi potez bi bio i napraviti 1:32 verziju ![Smile](images/smiles/icon_smile.gif) _________________
![](https://s6.postimg.cc/r7st11ew1/B-17.gif) |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| Alkett
| Član od: 19 Velj 2017 | Poruke: 142 | Mjesto: Crikvenica |
|
Upisano: Sub Sij 27, 2024 7:50 pm Naslov poruke: |
|
|
Bome, odlično izgleda. |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| Miros
![](images/avatars/11462993825860d2e06476c.jpg) | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 1038 | Mjesto: Osijek/Tenja |
|
Upisano: Sub Sij 27, 2024 9:46 pm Naslov poruke: |
|
|
Moram se nakloniti majstoru, sve izvrsno, odabir teme, maketa, prikaz radova, fotke gotovog, sve ![Klanjanje](images/smiles/worship.gif) _________________ Miroslav |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| mpuky1
![](images/avatars/15543166224f57ae910dfe5.jpg) | Član od: 08 Velj 2012 | Poruke: 1793 | Mjesto: Zagreb |
|
Upisano: Sub Sij 27, 2024 11:18 pm Naslov poruke: |
|
|
Fenomenalan rad 🥳 _________________ WHO DARES WINS |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
| DusanVuskovic
![](images/avatars/20930454904d7c430fa65ab.jpg) | Član od: 07 Lip 2010 | Poruke: 134 | Mjesto: Čile |
|
Upisano: Čet Velj 01, 2024 12:30 am Naslov poruke: |
|
|
Nice work¡ |
|
Natrag na vrh |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu Ne možete izmijeniti vlastite poruke Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu Ne možete glasati u anketama foruma
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron
|