Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Oznake na repu
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovno maketarstvo
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
ino

Član od: 26 Ruj 2008
Poruke: 143
Mjesto: Zadar
PorukaUpisano: Ned Sij 07, 2018 7:08 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Zanima me sijecanj 1944. Tocnije koje su eskadrile letjele u pratnji 112 i 450te RAAFa i samostalno u tom vremenu? 450ta eskadrila cesto leti u popodnevnim satima,cesto se spominje taj popodnevni napad. Koje eskadrile lete u jutarnjim satima i zapocinju ono sto kitthawci zavrsavaju u popodnevnim satima?
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku MSN Messenger
Zoran Petek

Član od: 09 Sij 2016
Poruke: 217
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Sij 08, 2018 3:31 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Malo ti je neprecizno pitanje, ali pretpostavljam da misliš na napad na Zadar 22.1.1944.
Ujutro leti 7 SAAF Wing, točnije 1 Sqn SAAF sa Spitfireima kod Šibenika i Zadra, a
popodne 239 Wing (Kittyhawk), 450 Sqn RAAF sigurno, mošda i drugi.
Partizanski izvještaj: "Saveznički avioni bombardovali su u dva navrata nepr. položaje
u okolini Zadra (prije podne i poslije podne). U 15,30 preletila su 2 njem. vazduhoplova
sa W [zapad] prema Zadru.", a sve to zato jer dan prije "U Zadar prispjelo je 10 m/j,
7 borb. čamaca i 3 tvrđave. Odmah je otposlata depeša u Š.M. za bombardovanje
tih jedinica. U 10 sati amer. avioni vrše bombardovanje Zadra. Nakon bombardovanja
opažen je jedan jedrenjak ispod Punta Mike gdje gori, 3 borb. čamca otišli su N [sjever]
od Punta Mike, a 4 prema S [jug]. U podne dobivena je veza za Bari i traženo je
bombardovanje Benkovca (bez rezultata)."
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
ino

Član od: 26 Ruj 2008
Poruke: 143
Mjesto: Zadar
PorukaUpisano: Uto Sij 09, 2018 9:47 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Ne mislim na odredeni datu,mislim opcenito pocetkom 1944 na Jadranu. 1sq SAAF u sijecnju, nema toliko cestih letova nad nasim prostorima. Evo i datum 30.01.1944. napad na Zadar u izvjescu 450sq RAAFa sponjinju se 6 spitfajera u pratnji ali oni nisu iz 1sq SAAFa.Koji bi onda mogli biti? Taj dan iz 1 sq SAAFa poletjela su samo 2 na misiju traganja za porucnikom Sauerom iz 450sq koji je pogođen nad Zadrom srusen u more sa svojim FT 954.


Ovaj partizanski izvjestaj za dan 22.01.1944 je kriv. Mislim nije kriv nego je krivo protumacen.


Taj datum je zanimljiv,i događaji toga dana,zapravo to su posljedice necega sto je zapocelo tocnije 16.1 1944. Njemacka operacija pod sifrom ALDER. Prebacivanje njemacke 114 lovacke divizije u Italiju.
Divizija se koncentrirala na podrucju Knin-Gračac i u silovitom prodoru je krenula u pravcu Knin-Gračac-Gospić-Otočac-Senj-Rijeka.Vecinom je to bio prostor koji je držao NOV jos od kapitulacije Italije. U borbama izmedu 114 divizije i NOVa od 16 do 18 sijecnja kod Perušića, 114 zauzima Otočac. Također i 16 sijecnja novonastala 392 divizija kreće iz Karlovca i zauzima Ogulin i nastavlja juzno pravcem Josipdol-Jezerane-Brinje-Senj u namjeri da se zauzme taj teritorij nakon sto ga 114 lovacka napusti.Iz uhvacenih radiotelegrama 2 oklopna armija saznala je da se u Senju nalazi stozer II POSa i da se zeli povući,također i to da opskrba sa Visa dolazi u Senj.Ali tek 19 sijecnja 2 oklopna trazi od admirala jadrana da se Senj blokira sa mora. Admiral jadrana odgovorio je da zbog nedostatka brodova to ce biti tek moguće 21 sijecnja. Ali i 19 sijecnja kad je zatrazena morska blokada bilo je kasno. 114 lovacka tog dana je vec usla u Senj.Također i II pos se odavno izvukao.Zapoceto je sa izvlacenjem u noci 16.sijecnja kad su zadrzavali 114 lovacku u borbama između Gračaca i Gospića.Izvlacenje nastavljaju i u noci 17/18,18/19,19/20 sijecnja. uz pomoć 24 motorna jedrenjaka,morornih brodova i motornih leuta uz osiguranje 5 naoruzanih brodova te odlaze na Dugi otok. Njemci zauzimaju prostor od Cirkvenice do Kralobaga ali nemjau desantne borodove da zauzmu Pag i Rab jer su svi na podrucju od Trogira do Ploca.



21.1.1944 Admiral jadrana u zakasnilu blokadu Senja salje razarac TA-22 i brod za pratnju (Geleit) G-107. Taj dan navecer Rijeka je tesko bombandirana.
Pogodena je tvornica torpeda,rafinerija nafte i brodogradiliste.Unisteno je vise spremniga pogonskog goriva i ulja,veci broj vagona cisterni i pumpna postrojenja.Vise objekta je poruseno u tvornici torpeda a naj vise bmbi palo je na brodogradilište.

Dan prije 20.1.1944 dogodilo se nesto sto je izazvalo pomutnju među Njemcima. Otocna satnija III POSa napala je njemacku vojarnu u mjestu Preko na o.Ugljanu.Njemci tim napadom bili su iznenađeni poginuo je zapovjednik satnije i 11 vojnika. NOP je imao 3 poginula i 11 ranjenih.Borba je trajala do veceri cak i obalna artiljerija iz Zadra bila je ukljucena.Zatrazena je i pomoć Ratnog zrakoplovstva da izviđa podrucje Ugljana ( ne znam nista o tim njem postrojbama stacioniranim u bazi Zemunik)
U noci 20/21.1.1944 Njemci du se povukli sa o.Ugljana također i borci NOPa.Tako da o.Ugljan ostao prazan bez jednih i drugih na njemu. Tek iduce veceri 21/22 NOP se vratio kad je saznao da je o.Ugljan prazan. Vjerovatno su Njemci mislili da se II POS iz Senja iskrcao na Ugljan. Ta vijest je cak stigla i do zapovjednih krugova u Berlinu jer to nije bila mala stvar. Prakticki plovni put od sjeverne Italije pa sve do Egejskog mora sad je prekinut.A i sam Ugljan nalazi se preko puta zadarske jezgre i moze biti ugrozen topnistvom.Jer zadarska luka za brodove koji su plovili prema jugu i obrnuto uvjek je bila luka u kojem su se brodovi zadrzavali na svome putu.


TA-22 i TA-107 brodovi na kojim su posadu sacinjavali Njemci i Talijani (bio je to cest slucaj tada)plove u Podvelebitskom kanalu, stize im radio poruka da hitno krenu prema Zadru. Tocnije da plove uz obalu o.Ugljana i unistavaju brodove NOPa ako ih pronađu.
Brodovi stižu pred zadarsku luku u jutro 22 sijecnja svega par sati prije svitanja. Zapovjednik zadarske luke javlja im da ne uplovljavaju u zadarsku luku nego da uzmu maskirni vez u nekoj od uvala 4km sjeverozapadno od Zadra između mjesta Puntamika i Diklo.
.(u partizanskom izvjescu pise za dan 22.1.1944 kako je u zadarku luku uplovilo 10 motornjih jedrenjaka 7brzih camaca itd. Svaki dan se u Zadru to dogadalo.svi brodovi za lucku obranu,brodovi za razne lucke poslove,desantni brodovi,motorni jedrenjaci za opskrbu trupa na otocima, ,brodovi za izviđanje itd.Vecinom svi oni su bili stacionirani stalno u zadarskoj luci. oni koje nisu uspjeli skriti u luci , prije svitanja bi izlazili iz zadarske luke i bili skriveni po okolnim zadarskim uvalama, vracali bi se u sumrak natrag u luku. Zato je to davalo dojam kod partizana da stalno u luku pristizu novi. Sve su to cinili da ih po danu ne otkiju saveznicki avioni a nocu bi luka bila živa i vrlo aktivno u njoj tada bi pristizali brodovi sa sjevera i juga,stajali ali rijetko u toliko velikom broju )
Tako trazeci pogodno mjesto u mraku TA-107 priblizavala se obali uz koju je rasla visoka borova šuma. Na manje od 50m od obale odjednom TA-107 se zatresao i zaškripio nasukavsi se na kamenitno dno, mjesto kojeg tamošnji mještani zovu Suha punta. Bezuspješno pokušavajuci se odsukati vlastitim strojem u pomoć poziva TA-22. TA-22 pokušava pomoći satima ali opet bez uspjeha.Noć je oseka je velika pogotovo oseke u siječnju su naj niže u godini.TA-22 trazi radio vezom pomoć remorkera iz zadarske luke.Ali dobijaju odgovor kako u Zadru nema remorkera te iz Zadra šalju poziv u Pulu za hitnom intervencijom remorkera. nivo goriva kod TA-22 je pao da ga ima dovoljno za povratak u Pulu,tako da nakon svih uzaludnih pokusaja odsukavanja uzima pravac prema sjeverozapadu i gubii se u tami ostavljajuci TA-107 svojoj sudbini.
Po pozivu remorker Costante iz Pule krece za Zadar. Za mornare sa TA-107 vjerovatno su to bili najduzi sati u zivotu, iscekivanje hoce li biti odsukani i spaseni ili ce ih pronaci saveznicki zrakoplovi.

Sudbina je htjela tako da ih pronadu saveznicki zrakoplovi.Ujutro 22.1.1944 sa aerodroma Trigano u Italiji poljecu 6 Supermarine Spitfire HF.Mk.VIII iz prve eskadrile SAAFa pod vodstvom mojora Johannes Morkel “Hannes” Faure. Lete u izviđanju od Šibenika do Zadra. Jedan avion uletio je u oblake izgubio formaciju te se morao vratiti ranije. Leteci nad Zadrom opazili su nasukanog TA-107 sivo zelene naskirne boje.. 5 spitfajera napala su TA-107 mitraljeskom vatrom od 2 do 3 puta, neki ponirući neki leteci nisko iznad povrsine mora. U prvom napadu na dva mjesta na brodu nastao je pozar koji je bio brzo ugasen. U drugom napadu ostocen mu je parni stroj i brod se zavio u bijeli oblak pare. Kruzeci tako oko njega protuzracna obrana luke Zadar je ostetila jedan spit.Na TA-107 ranjeni su zapovjednik i 7 mornara posada se spašavala skakanjem u more i plivajuci do obale gdje ih je docekao NOP i zarobio. Posadu su poslje odveli u podrum jedne kuće u centru mjesta Diklo,dalje sto je sa njima bilo ne znam. Po povratku 1ve eskadrile u bazu odmah je obavjestena 450eskadrila RAAFa koja je odmah poletjela zu smjeru Zadra.

Remorker Costante koji je plovio prema Zadru u pomoć TA-107 stigao je u 10:00sati. Zatekli su prazna brod bez posade, ostecenog stroja. Ali radovi na odsukavanju nisu zapoceti zbog straha od saveznickih zrakoplova. Odlucili su se usidriti u uvali mjesta Petrcane i tamo pricekati marak pa onda krenuti u akciju odsukavanja. Međutim u 14:04 stizu Australci iz 450te i zapecacuju sudbinu Elettre.

Remorker Constante ostaje u Petrcanima i sutradan 23.1.1944 kad ga je tamo na sidristu napao mornarički odred iz Ražanca IIIPOSa ali bez uspjeha.
Ali uz pomoć mjesnog svjetionicara (vjerovatno se sprijateljio sa talijanskim dijelom posade i uspio ih nagovoriti da napustu brod. (Cest je slucaj bio da su Talijani dezertirali sa brodova) na obalu su izasli zapovjednik,upravitelj stroja i tri clana posade svi Talijani. Njemci na Constanti su bili posada topa od 75mm i protuzracnih mitraljeza,ostali su na Constanti.
Njemci kad su vidjeli da se nesto dogada na obali,odvezali su brod i sami zaplovili prema Puli.

U noci sa 23.1.1944 Constanta ploveci prema Puli bez Talijanskod dijela posade nasukala se na juzni dio o.Oliba. Vod III POSa koji je bio na Olibu javi je to II POSu te je II POS nekoliko minuta prije ponoci sa dva patrolna čamca stigao blizu remorkera.Otvorili su vatru na remorker ali sa remorkera vatrom nije odgovoreno pa su pristali uz njega i zarobili Njemacku posadu.Pokusali su demontirati top ali nisu uspjeli te su odlucili potpuno unistiti remorker.Zapalili su ga i gađali ga u mjesto strojarnice sa topom od 47mm. Za pruzanje pomoci odsukanja Costanti, iz pule krece remorker Marittimo.Ali kad je doplovio do mjesta nasukanja utvrđeno je da je Constanta potpuno unistena i nemoguce je spasti.Marittimo se vratio u Pulu 26.1.1944.


114 lovacka probila se do Istre idalje zaputila u Italiju. II POS uspio je pobjeci na Dugi otok bez ikakvog gubitaka brodovlja. 1sq SAAFa i 450sq RAAFa okitili su se medaljama zbog potapanja Eletrre. Talijani su izgubili povjesno vazan marconijev brod. Njemci su izgubili dva broda sto je bilo osjetno za njemacku jadransku flotu.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku MSN Messenger
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> Zrakoplovno maketarstvo Vremenska zona: EET (Europa)
Idi na stranicu Natrag  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Stranica 9/9

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron