

Mjesto za sve maketarske teme i dileme
|
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu |
Autor |
Poruka |
| Supercuber
 | Član od: 20 Ožu 2006 | Poruke: 259 | |
|
Upisano: Pon Sij 19, 2009 6:13 pm Naslov poruke: Na danasnji dan, pre 70 godina |
|
|
Kratka crtica iz zajednicke nam istorije/povijesti.
Na danasnji dan, na Bogojavljavljenje, u nedelju 19. Januara 1939. godine, pre 70 godina, tragicno je nastradao kapetan I. klase Milan Pokorni, vrseci probne letove na prototipu aviona IK-3.
Po zadatku, na testiranjima u 6. lovackom puku, gde je prototip IK-3 prebacen iz Opitne grupe, trebalo je da ispita ponasanje aviona IK-3 u zaokretima, pod punim gasom.
Prvi let tog dana, na prototipu IK-3 izvrsio je pukovnik Dragutin Rubcic, komandant 6. Lovackog Puka .
Na sletanju, koje je izveo prilicno grubo, i ne u skladu sa svojim letackim iskustvom, avion je udario prvo desnom nogom stajnog trapa, odskocio i potom grubo sleteo na levu nogu stajnog trapa.
Avion je odmah pregledan u hangaru 6.LP od strane inzinjera Marka Radosavljevica iz Rogozarskog. Kako nisu konstatovana nikakva vidljiva ostecenja, kapetan Milan Pokorni je poleteo i izvrsio zadatak ispitivanja ponasanja aviona u zaokretima u punoj brzini.
Po povratku na sletanje, verovatno u zelji da izvrsi nizak prelet u punoj brzini, kapetan Pokorni je obrusio IK-3 velikom brzinom iznad samog aerodroma.
U jednom momentu, doslo je do loma desnog krila, odmah iza okova noge stajnog trapa i avion je u strmom desnom "valjku" udario u zemlju na samoj ivici aerodroma i vecim delom se ukopao u raskvasenu zemlju.
Odlomljeno krilo i vetrobran kabine koji je otpao u trenutku loma u vazduhu, pali su nedaleko od mesta udesa.
Kapetan Prve Klase Milan Pokorni
Prototip IK-3 sa kapetanom Milanom Bjelanovicem u kabini, tokom ispitivanja, sredina 1938.
Desno krilo prototipa IK-3, jedini prepoznatljivi deo olupine.
Hladnjak IK-3, pronadjen na mestu udesa.
Detalj okova noge stajnog trapa i ramenjace krila, mesto i uzrok katastrofe IK-3
Kokpit prototipa IK-3
Profil prototipa IK-3
Komandant 6. Lovackog Puka Dragutin Rubcic
Kapetan Milan Bjelanovic u kabini IK-3 prilikom testiranja.
Opsezna istraga, utvrdila je da je do loma krila doslo verovatno zbog akumulacije ostecenja na ramenjaci krila koja je nosila okov noge stajnog trapa a kao posledica niza grubih sletanja, tokom ispitivanja aviona. Osim tog kobnog dana, kada je pukovnik Rubcic grubo sleteo, isto se desilo i krajem 1938, kada je tokom ispitivanja u Opitnoj Grupi, kapetan Milan Bjelanovic grubo sleteo, posadio avion "na nos" i ostetio levu nogu stajnog trapa i elisu. Avion je potom popravljan u Rogozarskom i kao ispravan isporucen 6. Lovackom Puku na dalja ispitivanja.
Niz od nekoliko grubljih sletanja je pri prvom vecem opterecenju doveo do pucanja ramenjace i loma krila u obrusavanju i tragicne pogibije Milana Pokornog.
Milan Pokorni, sahranjen je u Novom Sadu, nekoliko dana kasnije, na Almaskom groblju par redova iza Almaske kapele .
U sledecem tekstu Stankov Vojislava ima par reci o mestu sahrane Milana Pokornog,
Obicna betonska ploca sa cirilicnim natpisom u vidu imena i prezimena pilota kao i godinom rodjenja i smrti.
Grob je neodrzavan i time se dolazi do zakljucka da ga izgleda niko ne obilazi.
Natpis na ploci je zarastao nekom mahovinom pa je skoro i neprimetan. Jedna obicna zicana
cetka bi resila taj problem. Cuo sam da su deca Milana Pokornog ranijih godina obilazila grob.
Na istom groblju sam pre par godina primetio i par grobova vazduhoplovaca ubijenih 14. aprila 1941. godine.
Tog dana je madjarska vojska usla u Novi Sad, nisu naisli na otpor, ali je na desetine civila tog dana bez ikakvog razloga izvedeno iz svojih domova i streljano.
Najverovatnije da su isto tako streljali i nekoliko pripadnika VVKJ koji su se tog dana zadesili na aerodromu.
Tih par spomenika vise ne mogu da pronadjem jer je pre par godina tuda probijana trasa neke zaobilaznice i podignuta je
nova ograda groblja. Najverovatnije da su posmrtni ostaci preneti u zajednicku grobnicu streljanih 14. aprila 1941. godine i onih ubijenih u raciji 21-23. januara 1942. godine. Spomenici su najverovatnije prilikom izgradnje saobracajnice i ograde sklonjeni negde (ili cak baceni a mozda i reciklirani) sto je prava steta jer su se na njima nalazile i fotografije vazduhoplovaca u uniformama kao i njihova imena. Tada kada sam te grobove otkrio imena nisam zapisao jer sam mislio kasnije neki drugi dan da navratim ponovo na groblje i sve ih uslikam. Od tada je proslo oko 3-4 godine i danas sam prvi put bio na tom groblju. Za to vreme se mnogo sta na njemu izmenulo i otislo u nepovrat
Red je da se setimo njega i njegove zrtve na ovaj dan. |
|
Natrag na vrh |
|
 |
| Poky
 | Član od: 16 Lis 2005 | Poruke: 5322 | Mjesto: Zagreb |
|
Upisano: Pon Sij 19, 2009 10:18 pm Naslov poruke: |
|
|
Fala na tekstu i odličnim fotkama. Dobro je i to znati. _________________ Poky |
|
Natrag na vrh |
|
 |
|
|
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu Ne možete izmijeniti vlastite poruke Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu Ne možete glasati u anketama foruma
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron
|