Otvoreni maketarski forum Forum Indeks


Mjesto za sve maketarske teme i dileme
 
 FAQFAQ   TražiTraži   Lista članovaLista članova   Grupe korisnikaGrupe korisnika   RegistracijaRegistracija   ProfilProfil   PrijavaPrijava 

Prijavi se za provjeru privatnih porukaPrijavi se za provjeru privatnih poruka   

Na danasnji dan, pre 70 godina

 
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1918. do 1941.
Vidi prethodnu temu :: Vidi sljedeću temu  
Autor Poruka
Supercuber

Član od: 20 Ožu 2006
Poruke: 215
PorukaUpisano: Pon Sij 19, 2009 6:13 pm    Naslov poruke: Na danasnji dan, pre 70 godina Citiraj ovaj komentar

Kratka crtica iz zajednicke nam istorije/povijesti.

Na danasnji dan, na Bogojavljavljenje, u nedelju 19. Januara 1939. godine, pre 70 godina, tragicno je nastradao kapetan I. klase Milan Pokorni, vrseci probne letove na prototipu aviona IK-3.
Po zadatku, na testiranjima u 6. lovackom puku, gde je prototip IK-3 prebacen iz Opitne grupe, trebalo je da ispita ponasanje aviona IK-3 u zaokretima, pod punim gasom.
Prvi let tog dana, na prototipu IK-3 izvrsio je pukovnik Dragutin Rubcic, komandant 6. Lovackog Puka .
Na sletanju, koje je izveo prilicno grubo, i ne u skladu sa svojim letackim iskustvom, avion je udario prvo desnom nogom stajnog trapa, odskocio i potom grubo sleteo na levu nogu stajnog trapa.
Avion je odmah pregledan u hangaru 6.LP od strane inzinjera Marka Radosavljevica iz Rogozarskog. Kako nisu konstatovana nikakva vidljiva ostecenja, kapetan Milan Pokorni je poleteo i izvrsio zadatak ispitivanja ponasanja aviona u zaokretima u punoj brzini.
Po povratku na sletanje, verovatno u zelji da izvrsi nizak prelet u punoj brzini, kapetan Pokorni je obrusio IK-3 velikom brzinom iznad samog aerodroma.
U jednom momentu, doslo je do loma desnog krila, odmah iza okova noge stajnog trapa i avion je u strmom desnom "valjku" udario u zemlju na samoj ivici aerodroma i vecim delom se ukopao u raskvasenu zemlju.
Odlomljeno krilo i vetrobran kabine koji je otpao u trenutku loma u vazduhu, pali su nedaleko od mesta udesa.


Kapetan Prve Klase Milan Pokorni



Prototip IK-3 sa kapetanom Milanom Bjelanovicem u kabini, tokom ispitivanja, sredina 1938.


Desno krilo prototipa IK-3, jedini prepoznatljivi deo olupine.



Hladnjak IK-3, pronadjen na mestu udesa.


Detalj okova noge stajnog trapa i ramenjace krila, mesto i uzrok katastrofe IK-3


Kokpit prototipa IK-3



Profil prototipa IK-3



Komandant 6. Lovackog Puka Dragutin Rubcic



Kapetan Milan Bjelanovic u kabini IK-3 prilikom testiranja.


Opsezna istraga, utvrdila je da je do loma krila doslo verovatno zbog akumulacije ostecenja na ramenjaci krila koja je nosila okov noge stajnog trapa a kao posledica niza grubih sletanja, tokom ispitivanja aviona. Osim tog kobnog dana, kada je pukovnik Rubcic grubo sleteo, isto se desilo i krajem 1938, kada je tokom ispitivanja u Opitnoj Grupi, kapetan Milan Bjelanovic grubo sleteo, posadio avion "na nos" i ostetio levu nogu stajnog trapa i elisu. Avion je potom popravljan u Rogozarskom i kao ispravan isporucen 6. Lovackom Puku na dalja ispitivanja.

Niz od nekoliko grubljih sletanja je pri prvom vecem opterecenju doveo do pucanja ramenjace i loma krila u obrusavanju i tragicne pogibije Milana Pokornog.

Milan Pokorni, sahranjen je u Novom Sadu, nekoliko dana kasnije, na Almaskom groblju par redova iza Almaske kapele .

U sledecem tekstu Stankov Vojislava ima par reci o mestu sahrane Milana Pokornog,

Obicna betonska ploca sa cirilicnim natpisom u vidu imena i prezimena pilota kao i godinom rodjenja i smrti.
Grob je neodrzavan i time se dolazi do zakljucka da ga izgleda niko ne obilazi.
Natpis na ploci je zarastao nekom mahovinom pa je skoro i neprimetan. Jedna obicna zicana
cetka bi resila taj problem. Cuo sam da su deca Milana Pokornog ranijih godina obilazila grob.

Na istom groblju sam pre par godina primetio i par grobova vazduhoplovaca ubijenih 14. aprila 1941. godine.
Tog dana je madjarska vojska usla u Novi Sad, nisu naisli na otpor, ali je na desetine civila tog dana bez ikakvog razloga izvedeno iz svojih domova i streljano.
Najverovatnije da su isto tako streljali i nekoliko pripadnika VVKJ koji su se tog dana zadesili na aerodromu.
Tih par spomenika vise ne mogu da pronadjem jer je pre par godina tuda probijana trasa neke zaobilaznice i podignuta je
nova ograda groblja. Najverovatnije da su posmrtni ostaci preneti u zajednicku grobnicu streljanih 14. aprila 1941. godine i onih ubijenih u raciji 21-23. januara 1942. godine. Spomenici su najverovatnije prilikom izgradnje saobracajnice i ograde sklonjeni negde (ili cak baceni a mozda i reciklirani) sto je prava steta jer su se na njima nalazile i fotografije vazduhoplovaca u uniformama kao i njihova imena. Tada kada sam te grobove otkrio imena nisam zapisao jer sam mislio kasnije neki drugi dan da navratim ponovo na groblje i sve ih uslikam. Od tada je proslo oko 3-4 godine i danas sam prvi put bio na tom groblju. Za to vreme se mnogo sta na njemu izmenulo i otislo u nepovrat Confused






Red je da se setimo njega i njegove zrtve na ovaj dan.
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Posjeti web-site
Poky

Član od: 16 Lis 2005
Poruke: 4731
Mjesto: Zagreb
PorukaUpisano: Pon Sij 19, 2009 10:18 pm    Naslov poruke: Citiraj ovaj komentar

Fala na tekstu i odličnim fotkama. Dobro je i to znati.
_________________
Poky
Natrag na vrh
Vidi profil korisnika Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail
Pokaži ranije poruke:   
Započni novu temu   Odgovori na temu    Otvoreni maketarski forum Forum Indeks -> - od 1918. do 1941. Vremenska zona: EET (Europa)
Stranica 1/1

 
Idi na:  
Ne možete slati svoje poruke u ovom forumu
Ne možete odgovoriti na teme ili poruke u ovom forumu
Ne možete izmijeniti vlastite poruke
Ne možete obrisati vlastite poruke u ovom forumu
Ne možete glasati u anketama foruma


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Prerada na hrvatski jezik.
Igloo Theme Version 1.0 :: Created By: Andrew Charron